Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Salvia divinorum - kasvatus ja kiinnostus

apatin · 379 · 163426

Poissa Hyperwelt

    • Viestejä: 58
    • Karma: 0
  • Dick Torture.
    • Profiili
itse en ole nuille S. divinorumeille tehnyt mitään sen hifimpää kun iskenyt sopivan väljään kasvualustaan 10l pönttöihin, ikkunalaudalle ja tossa kasvukaudella annoin kekkilän yleislannotetta hieman ja nyt mennään pelkällä vedellä, lisävalo vois olla kovasana mutta nou mani joten ikkunalla mennään. ph:sta ei mitään käryä, hyvin jaksavat puksuttaa kuitenkin
From the earth.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Varmaan ihan hyvä tapa. On mulla tollainenkin, mut pienemmässä ruukussa.

Halusin kuitenkin kokeilla hydroilua. Uskon myös että kun kaikilla kasveilla on kunnon juuret, niin
Monta vartta tuottaa enemmän lehteä. Varsinkin kun saan kunnon valon.

Noistin EC:n 1.5 S. Hyvin kasvaa eikä ongelmia. Ehkä se 1.6-2.4 on sittenkin viisautta.


Poissa pegezu

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 136
    • Karma: 60
    • Profiili
Minulla on salviat todella heikossa hapessa kun ei ole valaistusta... Ei ole kuin enä ruipelot varret jälel ja osa on kuihduttanu latvansakin... Pian tulee kuitenkin Greenchili 120w led niin toivotaan että ne siitä virkistyvät.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Loisteputki/esl pöytälamppu pitää salviat hengissä ikkunalla. Kasvavatkin vielä.

Eivät tietenkään hakkaa led valaisimia, mutta ovat käyettynä hyvin halpoja tai ilmaisia.


Poissa Rinpoche

    • Viestejä: 15
    • Karma: 0
    • Profiili
Onko kellään ollut seuraavanlaista ongelmaa:

lehden keskelle on "palamassa" reikä, joka näyttää hieman kiiltävältä, etenkin lehden alapinnalla kohta on aivan kuin hopeisen kiiltävä. Tällaisia kohtia on nyt muutamassa lehdessä. Onkohan kyseessä jokin tuholainen tms?


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Yksi mahdollisuus:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ripsi%C3%A4iset

Lainaus
Jos kasvin lehdille ilmestyy harmaanvalkeita laikkuja, kyseessä saattavat olla ripsiäiset. Nämä laikut vähitellen yhtyvät ja saavat hopeisen kimalluksen. Lehtien alapinnoilla näkyy ulosteita pieninä pilkkuina. Yleensä munat löytyvät kasvin nuorimmista osista. Vihertävänkeltaiset toukat asustavat lehtien alapinnoilla ja niitä on todella vaikea havaita.
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa Rinpoche

    • Viestejä: 15
    • Karma: 0
    • Profiili
Juu, kiitos. Itsekin päädyin samaan lopputulokseen, koska moista hopeista kimallusta, joka on ihan selkeä, ei minkään muun tuholaisen yhteydessä mainittu. Itse pikkupiruja en kuitenkaan ole vielä nähnyt.

Onko kellään tietoa millaisia myrkkyjä salvia kestää? Useassa paikassa todettiin, että ripsiäiset vaativat usean käsittelyn. Ajattelin ainakin mäntysuopaa käyttää. Onko kellään muita ideoita?

Toisessa kasvissa on vasta ensimmäiset pienet lehtiparit ja toinen on hieman isompi, n. 30cm kolmella lehtiparilla, joten lienevät hieman herkempiä käsittelyille.


Poissa Aivina

    • Viestejä: 193
    • Karma: 24
    • Profiili
Ripsiäiset on tosi pieniä, joten ne on vaikeita havaita. Ne myös lentävät, joten eivät välttämättä ole juuri silloin paikalla, kun kasvia tutkailet.
Yleensä nuo pirulaiset majailevat lehtien alapinnoilla, joten ne kannattaa syynätä, jos haluaa nähdä syypään kasvien tuhoutumiseen. Hopeanharmaat laikut ovat kylläkin varsin selvä merkki ripsiäisistä. Joskus laikkujen keskeltä löytyy myös pieniä mustia kakkapisteitä. Tämä on tosi selvä merkki ripsiäisten läsnäolosta.

Pahinta niissä on se, että niistä on tosi vaikea päästä eroon ilman kovia myrkkyjä. Vanhanmallisilla imidaklopridia sisältävillä Provado-puikoilla olen pelastanut omia kasvejani ripsiäisiltä, joskaan en salviaa. En tiedä, miten se kestää moisia myrkkyjä. Ja on toki selvää, että jos tuollaisia aineita kasviin laittaa, niin millään tavoin ihmiselle nautittavaksihan se ei sovellu pitkiin aikoihin sen jälkeen.

Tärkeintä tuossa vaiheessa lienee vain eristää tartunnan saanut kasvi/kasvit oireettomista kasveista, sillä ripsiäiset leviävät vauhdilla muihin kasveihin. Suihkuttelu ja ilmankosteuden nostaminen saattaa helpottaa, mutta tuskin pelkästään sillä ripsiäisistä eroon pääsee.


Poissa Rinpoche

    • Viestejä: 15
    • Karma: 0
    • Profiili
No niin, nyt on sitten kokeiltu oikeastaan kaikki luonnolliset keinot mitä olen keksinyt ja niitä pirulaisia edelleen on. Tosin ahkera toiminta lienee pitäneen populaation kurissa, sillä ainakaan vauriot eivät ole lisääntyneet. Ruukun reunoilla ja mullassa olen tavannut muutaman yksilön silloin tällöin. Silti ongelma kuitenkin on vielä olemassa, joten kokeilen varmaan kovempia aineita ripsiäisten häätämiseksi. Vähän kuumottaa, kun molemmat kasvit ovat nuoria, toisessa viisi lehti paria ja toinen on vasta vähän alle 10cm kokoinen. Noh, laitan infoa myöhemmin tuloksista.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Nyt löytys ikkunasalvioista vihannespunkkeja, ansarijauhiaisia, lehtikirvoja sekä harsosääskiä. Kuka pistää paremmaksi?


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili

Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Keittelin naapurin tuhkiksesta myrkkyä ja suodatin tuhkia pois kahvinsuodattimella ja suihkuttelin. Pullo jumiutui. Alle 2mm:n lehdet kuihtuivat. Olis varmaan voinut lukea kuinka homma pitäis tehdä...

Lehtikirvat ja ansarijauhiaiset katosivat, mutta harsosääskiä tarttuu jatkuvasti kärpäspaperiin
ja yhden uuden seittilangan olen nähnyt.

Vaihdoin pullon ja rupesin spreijaamaan neem öljyä ohjeen mukaan. Katsotaan mitä tapahtuu.

Kukka raidkin on ostettuna, mutta olen toistaiseksi pidättäytynyt käyttämästä sitä.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Sinne missä kasvukärjet eivät kuihtuneet, on alkanut tulla uusia pikkulehtiä.

Suurin osa kasvukärjiästä kuivahti, toivottavasti kasvi osaa kasvattaa uusia.

Ansarijauhiaiset ja vihannespunkit eivät ole näyttäneet itseään enää vähään aikaan.

Mitenköhän kasvi selviää jatkossa ilman päivittäisten neem öljysuihkutusten myötä annettua kosteutta?


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Olen harventanut suikutusta ilman ongelmia.

Tiedättekö mikä aiheuttaa kiharia varren kulmia?

Ylilannoitus, ötökät vai nitriitin kertyminen veteen
(=veden vaihtamattomuus)?
( vai joku muu?)



Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Ikkunasalvissa on taas kirvoja.

Lisäksi on mustia läikkiä lehdissä.
Onkohan kokoelmaan liittynyt ripsiäisiä? Yhtään ötökkää en ole tosin nähnyt.

Vihannespunkit eivät ole tehneet combackkiä(!!)

Harsosääsket eivät misään vaihessa edes kadonneet.

Harsosääsket eivät nyt ole missään vaiheessa kadonneet.

Kaapissa ei ole ötököitä näkynyt. Ehkä muiden kasvien puute ja matala lämpötila auttanevat? En kuitenkaan uskalla siirtää ylimääräisiä kasveja ikkunalta kaappiin...