Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Salvia divinorum - kasvatus ja kiinnostus

apatin · 379 · 163427

Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Sumuttelin pistokasta.

Laitoin pistokkaan(mukissa) kuvun alle. Laitoin kuvun alle lautasen ja lautaselle vettä. Pistokas näytää paljon pirteämmältä.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Poistin pitkän pätkän osittain limoittunutta vartta. Nyt katkos on vähän solmun alla. Pistokas sinnittelee kuvun alla.
Olin 5 päivää poissa, joten sen ajan vesi ei vaihtunut. Nyt taas uueet vedet joka toinen päivä. Olen laittanut alle 1/5 hydrolannoitetta veden sekaan(seos alempana).

Mietiskelin, että voisiko tapani ruokkia salviaa GH:n hydrolannoitteiloa vaikeuttaa pistokkaiden juurtumista?
Alustana rhodo multa ja raksalaadun leca sora.
Olen antanut mullassa kasville 3 grow 1 bloom 2 micro (ml/4 L vettä). Voisiko siitä olla haittaa?

Kasvaa liian nopeasti eikä jaksa siksi juurtua, kun katkaistaan.

Olen miettinyt myös tökkääväni pistokkaan kivivillaan herbieen. Minkälaista lannoitetta pitäis sille antaa?

Sisällä on 24 varjossa.


Poissa Hyperwelt

    • Viestejä: 58
    • Karma: 0
  • Dick Torture.
    • Profiili
itsellä on kaksi salviaa jotka juurrutin turveruukuissa kylvömullan kera, nyt ne ovat noin 10l saviruukuissa jossa on bout puolet mustaamultaa ja loppu puolet lecasora/perliitti mix eivät hetkeen tehneet mitään mutta nyt kun annoin vettä jossa oli ihan perus kekkilän yleislannoitetta kukille on alkanut uusia lehtiä ja haaroja ilmestymään, en ole sumutellut kertaakaan kasveja, ovat ikkunalla jossa voisi olla ns. puolivarjo, aamu ja ilta aurinko siihen paistaa muuten ei, hitaasti mutta melko varmasti näyttävät etenevän.
From the earth.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Uusi huuhaa teoria:

Salvian pistokkaan pitää kuivahtaa hieman, että juurtuminen.lähtee käyntiin. Jos pistokasn laittaa puolivarjoon ettei kuivahda ja laitta veteen 5s aikana, niin pistokas ei tajua olevansa pistokas ja tarvitsevansa uudet juuret, joten se  jää kituuttamaan ilman juuria kunnes lopulta kuolee.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Olen juurruttanut kaikki salvianpistokkaani ihan vaan leikkaamalla varrenpään viistoon ja lykkäämällä pistokkaan foliokannen läpi läpinäkymättömään astinaan veteen. Veden olen vaihtanut noin kolmen päivän välein, joskus harvemminkin. Pari viikkoa on kestänyt, että juuret ovat kasvaneet muutamien senttien mittaisiksi.
Yhden piston laitoin myös suoraan multaan ja kastelin kertaalleen kunnolla. En tiedä kauanko juurten tekemiseen meni, mutta henkiin jäi ja hyvin kasvaa.

Suurin salviani on noin 5,5l ruukussa Kekkilän Puutarhamullassa. En ole lannoittanut vielä lainkaan tässä noin puolen vuoden aikana, mitä tuo on tuossa purkissa möllöttänyt. Edellä kuvatulla vesimukitavalla juurrutetusta pistokkaasta aloitettu tuokin. En myöskään sumuttele salvioitani ja olen käyttänyt niitä ulkoilemassa ihan täydessä auringonpaisteessa puolisen tuntia kerrallaan.

Helppo kasvi.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Hyperwelt

    • Viestejä: 58
    • Karma: 0
  • Dick Torture.
    • Profiili
mitä tässä on lueskellu salvian kasvattamisesta niin on todella helppo ja sopeutuvainen kasvi, tapoja on monia edetä ja ilmeisesti jokatavalla saa tuloksia, jotenkin tuntuu että melkonen käpykäsi saa olla että failaa :) ja nyt kun tämän sanoin niin salettii nuo molemmat kuolee :D
From the earth.


Poissa bongivedelläkuuhun

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili


Siinä ois kuvaa salviasta ja jälleen kiitokset. :) Toinen ei valitettavasti juurtunut ollenkaan. Ei vedessä eikä mullassa, mutta kyllähän tuosta pistoja saa myöhemmin.
Kiitokset Kosminen Nauraja


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Nyt löytyi ekat juurien alut!

Tää meni ihan okohkosti, kun laitoin kannen alle ja sumuttelin. (Siksi vai siitä huolimatta?)

Valitettavasti tää pitää ilmeisesti nyt totuttaa vähitellen huoneilmaan, kun ollu kuvun alla yli 2 viikkoa.

Itseltä on kuollut 1 pistokas neljästä ja 7 viikkoa juurtunut kävi aika lähellä kuolemaa ennen juurtumistaan.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Dippasin nyt salvia pistokkaan yhden solmun syvemmälle. Sieltäkin alkoi tulla alle 1mm verran juurta. Nyt vielä pari milliä mittaa juurille, niin uskallan laittaa multaan.

Yhdessä nettiohjeessa tehtiin oma pistokas jokaisesta nodesta. Katkaistiin 45 asteen kulmassa 0.5cm noden alta, joten juuret ilmeisesti kasvoivat ainoan lehtiparin yläpuolelle! Yläpuoli suljettiin kynttilällä.

Seuraavan voisin laittaa suoraan kivivillaan NFT:hen kaappiin valojen alle, ehkä onnistuu paremmin. Ehkä.

Mulla muuten juuri kuoli vesilasissa 10cm limoviikuna pistokas. Ikkunat ovat kyllä hieman huonoon suuntaan asunnossa.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Ilmeisesti ongelma oli, että pistokas ei saanut tarpeeksi valoa ikkunalla. Laitoin lampun, ja johan juuria pukkas.

Tai ehkä ne vain osu samaan aikaan.


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Mulla on ollut kaksi salvian tainta kokeilumielessä ulkokasvatuksessa tänä kesänä. Laitoin ne alkukesästä ulkoilma totuttelun jälkeen pihalle katoksen alle, jotta eivät saisi liikaa vettä. Ne alkoivat nopesti kuitenkin kellastumaan ja näyttämään aika kituliailta muutenkin. No ajattelin, että aika kylmää on ollut, että jos siirtäisin ne kehikkoon jonkä päälle on asetettu kasvuharso ikään kuin pieneksi kasvihuoneeksi,joka antaa jonkinverran lisää lämpöä. Taimet piristyivät ja saivat vihreämmän värin ja alkoivat kasvaa pituutta ja tuottamaan lehtiä. Kyllä ne mielestäni täällä meillä ulkonakin saisi kasvatettua, jos huolehtii itse kastelusta ja mahdollisesti lisälämmöstä ( harso, kasvihuone ), jouduin kuitenkin nyt antamaan periksi aivan muiden murheiden vuoksi ja ottamaan taimet sisätiloihin. Nimittäin on käynyt ilmi että taikasalvia on myös erityisesti etanoiden herkkua ja niistä ei kyllä ulko-olosuhteissa pääse millään eroon. Sitä mukaan kun kasvua tulee ja lehtiä kehittyy, niin on siellä joku etanakin nauttimassa sadosta. Meidän seudulla etana on muutenkin kyllä muillakin viljelyksillä ongelmana, mutta salvia näyttää maistuvan erityisesti. Aika mielenkiintoista!
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa MetsänPoika

    • Viestejä: 13
    • Karma: 1
    • Profiili
Sain talvella vuodenvaihteen tienoilla 2 pistokasta joista toinen mätäni eikä tehnyt juuria ollenkaan. Toinen lähti ja pääsi altakasteluruukkuun. Pari huomiota: Valo on tärkein, muuten tekee muutaman lehden joita pudottelee sitten aina uusien tieltä. Toinen juttu jolla tuntui olevan (suurta) vaikutusta kasvuun oli kesäkukka-kastelulannoite.

Kasvu saattaa olal jollain tavalla syklistä: pudottaa lehtiä aina ennen uuden haaran kasvua.


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Mulla on ollut kaksi salvian tainta kokeilumielessä ulkokasvatuksessa tänä kesänä. Laitoin ne alkukesästä ulkoilma totuttelun jälkeen pihalle katoksen alle, jotta eivät saisi liikaa vettä. Ne alkoivat nopesti kuitenkin kellastumaan ja näyttämään aika kituliailta muutenkin. No ajattelin, että aika kylmää on ollut, että jos siirtäisin ne kehikkoon jonkä päälle on asetettu kasvuharso ikään kuin pieneksi kasvihuoneeksi,joka antaa jonkinverran lisää lämpöä. Taimet piristyivät ja saivat vihreämmän värin ja alkoivat kasvaa pituutta ja tuottamaan lehtiä. Kyllä ne mielestäni täällä meillä ulkonakin saisi kasvatettua, jos huolehtii itse kastelusta ja mahdollisesti lisälämmöstä ( harso, kasvihuone ), jouduin kuitenkin nyt antamaan periksi aivan muiden murheiden vuoksi ja ottamaan taimet sisätiloihin. Nimittäin on käynyt ilmi että taikasalvia on myös erityisesti etanoiden herkkua ja niistä ei kyllä ulko-olosuhteissa pääse millään eroon. Sitä mukaan kun kasvua tulee ja lehtiä kehittyy, niin on siellä joku etanakin nauttimassa sadosta. Meidän seudulla etana on muutenkin kyllä muillakin viljelyksillä ongelmana, mutta salvia näyttää maistuvan erityisesti. Aika mielenkiintoista!

Omat kokemukset viime kesältä olivat varsin samanlaisia. Viileyden osalta myös runsaat sateet haittaavat pahasti kasvua. Suomen kesä on aivan liian sateinen salvialle. Kuitenkin kasvihuone ratkaisisi sekä kastelu- että lämpötilaongelman. Parvekkeellakin voisi onnistua.

Etanat ovat samanlaisia kuin tattifoorumin sekakäyttäjät: hitaita, ja pitävät salvian ohella erityisesti oluesta. Torjuntaan kannattaa kokeilla perinteistä olutansaa. http://www.wikihow.com/Use-Beer-to-Get-Rid-of-Snails-in-Your-Garden
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Ferramol!

Olutansa varmaan myös houkuttelee etanoita.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Uusi juurrutustekniikka:
Raaputa kevyesti vartta. Laita juurrutushormoonia. Laita märkä kivivillakuutio varren ympärille. Laita kelmua ympärille. Lisää vettä parin päivän väilein. Kuution sisään kasvavat juuret.

Jos olet leikannut varren noden alapuolelta, niin voit lyödä tynkään pienen kelmuun käärityn märän kivivillakuution. (Tekniikka kokeilussa.) Salvia osaa käyttää hyväksi myös lehtiä ylenpänä olevia juuria.

Salvian varret ovat pehmeitä, joten käytä hyvin pieniä kuutioita.