Tuli joskus itsekin pidettyä Sallya huonekasvina, tai no enemmänkin kasviteltassa, silloin (2008) oli vallalla uskomus että Sally ei pärjää kuivassa sisäilmassa, eikä ainakaan talvella.
Mitens teillä, onko talven ihan ilman mitään erikoista kosteutusta? Pärjääkö hyvin?
Itse huomasin että kaktus-/kylvömulta, perliitti, vermikuliitti ja pinnalla lecasora oli hyvä multasekoitus. Merileväpohjaista lannoitetta annoin kasteluveden mukana, laitoin myös lecasoran väleihin merilevä-pellettejä.
Laitoin saviruukun (hengittää, näkee kosteuden ulkoa) sisäpinnalle luiskat sellaista altakastelumattoa, U:n mallisesti ja vedin pohjarei'ästä hieman ulos. Kastelumatto nostaa sitten läpi tulleen veden kapilaari-ilmiön avulla takaisin ruukkuu aluslautaselta.
Itse jotenkin vierastan kivivillaa, uudelleen ruukutuksen kannalta hankalana.
Toivottavasti jollekin on ylläolevasta apua. Kaikki tarvikkeet löysin kodin terrasta.
Harmikseni kesällä pääsin unohtamaan kastelun, jota olisi pitänyt tehdä joka päivä, noin viikoksi ja sitten kasvit olivat pystyyn kuolleet.
Haluaisin aloittaa Sallyn kasvatuksen ihan olohuoneen / ruokahuoneen ikkunalaudalla. Mutta mistä pistokkaat?
Enää en ole halukas tilaamaan ulkomailta, kun suomestakin pistokkaita voisi saada...
Haluaisiko joku olla ystävällinen ja luovuttaa minulle vaikka kaksi pistokasta?
Ymmärrän että tämä on minun ensimmäinen viestini eikä herätä välttämättä suurta luottamusta, mutta lähettäkää YV:tä jos haluaisitte auttaa.