Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Salvia divinorum - kasvatus ja kiinnostus

apatin · 379 · 163428

Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Mää uskon, että nää kasvien luontaiset elinympäristöt ei oo niin merkittäviä. Toinen asia ovat esim. suokasvit tai vesikasvit.


Poissa pegezu

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 136
    • Karma: 60
    • Profiili

Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Tuossa n. kuukausi sitten sain yllättäen ehdotuksen, jospa haluaisin salvian pistokkaan hoiviini. Noh mielelläni otin iloisen yllätyksen vastaan ja nyt se on saapunut uuteen kotiinsa :)
Suurkiitos vielä lahjoittajalle!

Posti toimitti kirjeen, minkä sisällä CD-levyn kotelossa pistokas oli.
Juuria ei vielä ollut kasvanut, mutta nekin ovat nyt työn alla 8)

[smg id=4350]

Kunhan kasvi on juurtunut, laitan ruukkuun ja kasvualustaksi mahdollisesti ihan mustaa multaa ja Lecasoraa sekaan. Jossain vaiheessa saatan vaihtaa seosta. Katsotaan nyt alkuun, mitä pitää tuosta ja hommataan tarvittaessa muita aineksia ^-^
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


Poissa mosh

    • Viestejä: 143
    • Karma: 39
    • Profiili
-
Tonttu vie mennessään ja tuo tulleessaan,välillä on olleessaan.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Hyvin diggailee taas etelän paahteesta.
[smg id=4411]
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa pegezu

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 136
    • Karma: 60
    • Profiili
Hieman kaljuuntunut kun olen oksia irrotellut pistokkaiden toivossa, mutta tokenemaan päin ovat!
[smg id=4427]
Luultavasti ruukun vaihto pian edessä tai ainakin siirrän isomman kasvin keskemmälle ruukkua. (tai tuskimpa sillä väliä on missä kohtaa se kasvaa)


Poissa pegezu

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 136
    • Karma: 60
    • Profiili
Mistä tämä johtuu!? :(
[smg id=4432]
Pitäisikö leikata tuo osa kokonaan pois...


Poissa mosh

    • Viestejä: 143
    • Karma: 39
    • Profiili
Heippa!
Sellasta päätin kysyä,että onko porukka kuivattanut tuoreita lehtiä ja polttanut? Itse kuivatin tuulettimella ja silppusin,onko porukka kuivattunut muulla konstein ja kärsiikö salvia siitä jotenkin potkun/toimivuuden suhteen ?
Pari lehteä näyttäisi siltä että voisi ihan hyvin katkoa ja ottaa "välistä" pois,mutta olen niin noviisi että en tiedä uskallanko kämmenen kokoisia mennä irrottamaan. Kasvuun ei viimeksi vaikuttanut se että "poimin" alemmat ns kuivuneet ja kasvussaan pysähtyneet yksilöt ja kuivasin saman päivän aikana tuuletinta hyödyntäen. Sen jälkeen pienet lehtiparit innostuivat ja kasvoivat tuplana,muodostivat samatein uusia pieniä alkuja.
Tonttu vie mennessään ja tuo tulleessaan,välillä on olleessaan.


Poissa Sieniherra

    • Viestejä: 45
    • Karma: 4
    • Profiili
On tuoreita lehtiä tultu kuivattua ihan pöydällä, poltelttu sellaisenaan. Olen pistänyt huomioon etten alussa saanut kovinmoisia oloja aikaseksi. Joutui polttamaan monta grammaa putkeen ja keuhkoihinhan se sattui jossain määrin. Nykyisin tarvitsen paljon vähemmän toimiakseen. Olen myös pannut merkille kasveissa yksilöllisiä eroavuuksia toimivuudessa, vaikka samasta kasvista on pistokkaat alunperin.

Lehtiä voit napsia huoletta pois, varsinkin jos kellastuneita valmiiksi, yleensä pieni kosketus riittää ja ne putoaa itsestään pois. Salvia on kestävimpiä kasveja mitä olen kohdannut, sopeutuu lähes kaikkiin olosuhteisiin ja vaikka ottaisit kaikki lehdet pois ja katkaset varren alhaalta poikki, tulet näkemään 1kk sisällä uusia kasvukärkiä jokatapauksessa !


Poissa mosh

    • Viestejä: 143
    • Karma: 39
    • Profiili
kiitos vastauksesta,sieniherra :)
Tonttu vie mennessään ja tuo tulleessaan,välillä on olleessaan.


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Kolme kuukautta aikaa viime kommentistani tähän aiheeseen ja ajattelin laittaa vähän omakohtaista päivitystä tämän kasvin osalta.

Juuret kasvatettuaan istutin pistokkaan reilu neljän litran ruukkuun mustaan multaan (kaverina lecasoraa)

Siinä se jumitteli jonkin aikaa, eikä meinannut lähteä kasvamaan mihinkään suuntaan. Korkeutta kasvoi vain parisen senttiä.
Päätin jossain vaiheessa vaihtaa multaseosta ja ruukkua, jospa se siitä sitten lähtisi kasvuun.
Kaktusmultaa/mustaa multaa/lecasoraa, jokaista materiaalia suunnilleen saman verran tuollaiseen 4-5 litraiseen altakasteluruukkuun

Hitaasti, mutta taatusti lähtenty kurottelemaan kohti taivaita ruukunvaihdon jälkeen.

[smg id=4754]

Talveksi asentelen luultavasti jotain ESL -viritystä.
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


Poissa Prometheus

    • Viestejä: 12
    • Karma: 0
    • Profiili
Sain pistokkaan pari viikkoo sitten ja siitä asti ollut vesilasissa kuvun alla. Olen mielestäni saanut taimen totutettua huoneilmaan kun pidän muutamia tunteja ilman kupua eikä lehdet nuupahda. Pistokkaassa on kaksi isoa lehteä joissa jonkin verran ruskeeta ja kaksi pientä jotka ovat miltei kokonaan vihteitä/terveitä. Juuria pistokas ei kuitenkaan ole lähtenyt kasvattamaan vielä ollenkaan. Tarvitseeko vain enemmän aikaa että voi siirtää ruukkuun? Mikä olisi tällaiselle tapaukselle sopiva multa/seos? Olen myös pitänyt 6500K ESLiä päällä ajoittain, että on kasvi saanut valohoitoa näinä pimeinä aikoina. Onko ESLin värilämpötilalla suurta merkitystä salvialle?


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Tarvitseeko vain enemmän aikaa että voi siirtää ruukkuun? Mikä olisi tällaiselle tapaukselle sopiva multa/seos? Olen myös pitänyt 6500K ESLiä päällä ajoittain, että on kasvi saanut valohoitoa näinä pimeinä aikoina. Onko ESLin värilämpötilalla suurta merkitystä salvialle?

Kannattaa pitää vesilasissa niin kauan, kunnes juuret ovat kasvaneet ainakin parin - muutaman sentin mittaisiksi.

Mun tapauksessa kävi niin, että pelkkä musta multa tais olla liian ravinnepitoista pienelle salvialle. 1:1:1 -suhteella mustaa multaa, kaktusmultaa ja lecasoraa laitoin niin piristyi.

Kai se ESL käy hyvin. Noista salvian suosimista värilämpötiloista ei mulla ole sen kummempaa infoa.
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


Poissa Prometheus

    • Viestejä: 12
    • Karma: 0
    • Profiili
Tarvitseeko vain enemmän aikaa että voi siirtää ruukkuun? Mikä olisi tällaiselle tapaukselle sopiva multa/seos? Olen myös pitänyt 6500K ESLiä päällä ajoittain, että on kasvi saanut valohoitoa näinä pimeinä aikoina. Onko ESLin värilämpötilalla suurta merkitystä salvialle?

Kannattaa pitää vesilasissa niin kauan, kunnes juuret ovat kasvaneet ainakin parin - muutaman sentin mittaisiksi.

Mun tapauksessa kävi niin, että pelkkä musta multa tais olla liian ravinnepitoista pienelle salvialle. 1:1:1 -suhteella mustaa multaa, kaktusmultaa ja lecasoraa laitoin niin piristyi.

Kai se ESL käy hyvin. Noista salvian suosimista värilämpötiloista ei mulla ole sen kummempaa infoa.
Olisiko tässä tilanteessa kannattavaa pitää pistokasta miltei kokonaan kuvun alla, että pääsisi elpymään ja kasvattamaan juuret?


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Olisiko tässä tilanteessa kannattavaa pitää pistokasta miltei kokonaan kuvun alla, että pääsisi elpymään ja kasvattamaan juuret?

Kuvusta ja sen todellisista hyödyistä en ala paljoa sanomaan, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta kai sellanen toimii, kun kerta muutkin ovat sellasia käyttäneet. Tuskin ainakaan huonontaa kasvin terveyttä, mutta eiköhän ne juuret sieltä kasva ilmankin.
Voit pitää kuvun alla ainakin sen aikaa, kunnes juuret ovat ilmestyneet ja ruukkuun istuttamisen yhteydessä alkaa vieroittamaan.
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''