| |
Yritän nyt hieman virkeämmällä mielellä kirjoittaa mukavempaan sävyyn...
|
sienet eivät kasva ulkonakaan steriileissä olosuhteissa, minkä vuoksi minulle henkilökohtaisesti ei ole koskaan syntynyt tarvetta moiseen pyrkiä sisäkasvatuksissakaan.
Kotona viljeltäessä rihmastolla on huomattavasti
rajallisemmat mahdollisuudet kilpailla elintilasta kuin luonnossa, varsinkin kun viljellään ravinteikkaissa jyvissä jotka maistuvat kaikenlaisille mikrobeille. Luonnossa cubensis on erikoistunut paljon vähäravinteikkaamman lannan lahottamiseen. Sen sijaan ulkokasvatuksissa, puuta lahottavilla sienillä, voikin käyttää paljon epästeriilimpiä menetelmiä käyttämällä sienirihmastoa suosivia kasvualustoja.
Huomauttaisin, että lähetin tämän viestiketjun alunperin kasvatuspäiväkirjaosastolle, sillä tarkoituksenani ei ollut uuden upean kasvatustekniikan lanseeraaminen
No, nyt se on kuitenkin täällä ja ihmiset kiittelee uudesta tekniikasta.
vaan ainoastaan esimerkin jakaminen siitä, kuinka yksinkertaisesti, nopeasti ja helposti voidaan päätyä erittäin hyviin tuloksiin ilman steriiliyttä.
Kyllä se on painekeittimenkin kanssa ihan yhtä helppoa ja nopeaa, mutta samalla vaivalla saa käsiteltyä suuremman määrän jyviä ja siten suuremman sadon. Sit vielä jos viitsii parin viikon päästä keittää ison kattilallisen toissijaista kasvualustaa niin saa moninkertaistettua lopputuloksen.
Oikeastaan tämä menetelmä on mielestäni satoon nähden paljon työläämpi kuin perinteiset menetelmät.
Menetelmä perustuu runsaaseen itiöiden käyttöön, tämä tarkoittaa että pitää ottaa paljon itiölaskeumia joka tarkoittaa lisää työtä. Vertaa yksi pieni nesteviljelmä josta riittää satoihin purkkeihin.
Kontaminoituneet purkit pitäisi ennen avaamista keittää huolella (=lisää työtä) tai heittää roskiin mikä saattaa olla houkuttelevampaa koska muovirasiat on niin halpoja (kertakäyttöä, kyllä jätepyörteessä riittää tilaa).
Kattilassa jyvät pinnasta kuivaksi kuumentaminen soveltuu pienten jyvämäärien käsittelyyn kerrallaan. Jos haluaa tehdä myös kavereillekkin sieniä niin joutuu tällä menetelmällä tekemään enemmän töitä kuin "monimutkaisemmissa" menetelmissä.
Olettaisin myös että kuivassa kattilassa kuumentaminen solveltuu maissille paremmin kuin edullisemmille kotimaisille viljoille rakenteen ja koon takia. Kotimaiset viljat olisivat riittoisampia (=vähemmän työtä) käyttää ymppinä toissijäiseen kasvualustaan pienemmän kokonsa ansiosta.
Itse tätä tekniikkaa käyttäessäni korkeintaan n. 1-2 rasiaa kymmenestä ovat kärsineet homeesta tai bakteereista.
2 kontaminaatiota 10:stä tarkoittaa että on 20% mahdollisuus kontaminaatioon.
Moni ensi kertaa sieniä kasvattava saattaa etsiä kaikkein yksinkertaisimmalta vaikuttavaa menetelmää ja päätyä sitten valitsemaan tämän ja käyttää yhteen ainoaan rasiaan "varmuuden vuoksi", kuten ohjeessakin, kokonaan ainoan printtinsä ja ottaa siten 20% riskin että kaikki menee pieleen. Huonolla tuurilla kaikki työ ja itiöt on heitetty hukkaan ja sekös lannistaa kun ei ehkä ymmärretä ettei vika ole itsessä vaan ominaisuus tässä menetelmässsä.
Toisilla saattaa huoneilmassa olla enemmän homeitiötä kuin toisilla ja se voi myös vaikuttaa tällä menetelmällä kasvatettaessa dramaattisesti onnistumiseen.
2 kontaminaatiota 10:stä tarkoittaa myös että 20% työstä ja materiaaleista on mennyt hukkaan.
miksi tunnuit suhtautuvan niin vahvan negatiivisesti tähän asiaan? Olen vain esitellyt oman tapani tehdä asioita, minkä perusteella (monet alalla kokemattomatkin) ihmiset ovat saaneet uutta intoa harrastukseen.
Sen lisäksi että mua ärsytti tässä viestiketjussa vallinnut kritiikitön selkääntaputtelu, niin tälläiset menetelmät hyvästä tarkoituksestaan huolimatta saattaa kääntyä itseään vastaan. Tässä kun on liikaa hallisemattomia muuttuvia tekijöitä, mikä voi aiheuttaa totaalisen epäonnistumisen ja siten lannistaa aloittelevia kasvattajia.
Useammankin kerran olen kuullut sanottavan että:
"Joo, kokeilin kerran sienten kasvatusta ja jokin siinä meni pieleen ja kaikki homehtui. En sit oo viittinyt yrittää uudelleen".
Tälläiset voi vahvistaa mielikuvaa sieniviljelystä hankalana ja homeisena harrastuksena.
Lukuisat henkilöt ovat antaneet paljon positiivista palautetta tekniikasta
Oon pistänyt merkille että huonosta menestyksestä ilmoitellaan foorumeilla yleensä harvemmin kuin onnistumisista. Esimerkkinä kesken jääneet päiväkirjat.
Näkisin tämän ennemmin mielenkiintoisena kokeena kuin toimivana kasvatusmenetelmänä.