Kiitos jälleen kaikille palautetta antaneille!Itiöruiskulla tehdyista neljästä puolet lähti kasvamaan rihmastoa ja toiset mustaa hometta.
Tämä vahvistaa oman epäilykseni, jonka ilmaisinkin jo aikaisemmin tässä viestiketjussa: itiöruiskulla saa helposti pilattua kasvualustan nestetasapainon.
Tai itiöruisku on tehty huolimattomasti ja sisältää homeitiöitä.
Hyvä pointti, mahdollista tämäkin.
Olen itse kuitenkin todennut, että epästeriilisti huoneilmassa päiväkausia säilytetyistä itiölaskeumista on saatu tämän tekniikan avulla purkkikaupalla tervettä rihmastoa ilman homeita ja bakteerikasvustoja. Kokeakseni tässä tapauksessa kasvatusmenestyksen kannalta oleellisempaa on oikea kosteustasapaino, eikä niinkään tarkkuus steriiliyden suhteen.
Olen nähnyt videon, missä kaveri ravisteli purkkia
päivittäin siihen asti, kunnes rihmasto oli vallannut
sen täysin.
En sitten tiedä, että onko tarpeellista vai ei?
Ei todellakaan ole tarpeellista, sillä tällainen toimintamalli kuluttaa yleensä vain rihmaston voima- ja ravintovaroja täysin turhaan. Kun itiöt sekoitetaan jo alkuvaiheessa huolellisesti maissin sekaan ja kaikki muu sujuu hyvin, ei lisäravisteluista ole yhtään mitään hyötyä.
voiko tällä tekniikalla kasvattaa mitä tahansa sieniä?
Jos kasvattilajille käy maissi ravinnoksi - KOKEILE ITSE.
Entä onnistuuko täl tekniikal jos on omatekoset printit pahvilla?
Pitäs tietty silppuu aika pieniks se ilmeisesti. Älyttömän pieniks.
Miksei itsetehty laskeuma kelpaisi, mikäli se on tehty hyvin?
Ei sitä pahvia kannata silputa maissin sekaan, vaan raapia ainoastaan itiöt irti.
Vaikka aika mahoton noit boxei on vissii saada homeesee/bakteerei sinne?
Ei todellakaan mahdotonta.
Jos kuitenkin toimit huolellisesti ja teet kerralla useamman purkin, niin ei hätää.
Muovimukiin laitetut maissit ovat nyt muodostaneet kauniin kakkusen joka tuoksuu raikkaan sienimäiseltä. Säikähdin että muissa rasioissa olisi hometta, mutta tarkemmin katsottuna se on sinertävää eikä lähelläkään vihreän sävyistä, tuoksu on sienimäinen.
[smg id=3239]
Loistavaa!
Kiitos jälleen tulosten julistamisesta!
Mitenkäs kakkusten siirto fruittauslaatikkoon? Sitten kun koko purkki on kolonisoitunut, kipataan kosteutettuun boksiin?
Kyllä, kuten yleensäkin.