Kuvailemassasi tekniikassa on kyse toissijaisen kasvualustan ymppäämisestä rihmastoituneella primäärialustalla. Olen tehnyt jo jonkin aikaa ensisijaiset kakut riisinjyviin (myös maissinjyvät sopivat hienosti) ja umpeenrihmastoitumisen jälkeen olen nämä jyväkakut murentanut sitten sekundääriseen.
Kookoskuidun lisäksi olen laittanut sekaan käytettyjä kahvinpuruja, vermikuliittia ja mikäli on sattunut olemaan, murskattuja munankuoria. Kipsiä suositellaan laajalti lisättäväksi sekaan, eikä siitä ainakaan haittaa ole. Toissijainen kasvualusta pastöroidaan ennen ymppäystä, ei steriloida. Tämän jälkeen sekundäärisen annetaan rihmastoitua rauhassa.
Toissijaiset kasvualustat dunkataan sopivissa astioissa. Alustoja kannattaa haurautensa vuoksi käsitellä varoen ja etenkin vesiä pois kaataessa tukea kädellä/lautasella/misc litteällä esineellä. Monotub-tyyppiset alustat tupataan nesteyttämään ison pinta-alan aiheuttaman käsittelyn vittumaisuuden vuoksi omassa laatikossaan ihan vain kaatamalla lootaan vettä.
Yleensä teen itse toissijaiset 0,85L foliovuokiin ja käytän yhteen vuokaan about 1,5dl riisikakun. Vähempikin riittäisi. Pienen jyväkoon ansiosta rihmaston saa leviteltyä hyvin koko kasvualustaan, jolloin kontaminaatioriski pienenee huomattavasti ja täydellinen kolonisaatio on nopea.
Lisätietoa
HuMysta.