Tuli ensimmäinen monotub väsäityä ja onnistui ihan hyvin. Lajikkeena mexican. Aikaisemmin olen vain kakkuja tehnyt. Uudesta kokemuksesta virisikin muutama kysymys..
Ensinnäkin missä vika, kun tuli sivu- ja hieman pohjapinnaustakin vaikka olin vuorannut astian jätesäkkimuovilla? En kiinnittänyt sitä astian reunoihin, jotta se liikkuisi rihmaston mukana sen haihduttaessa vettä. Silti suurin osa kasvoi sivuilta. Yksilöitä oli paljon vähemmän mitä olen kuvissa nähnyt, mutta toisaalta monet olivat aivan jätti kokoisia (monet tuoreena lähempänä 100g).
Kakkos kysymys: vikan flushin aikana rihmasto sai sivuilleen erilaisia sävyjä. Se muuttui lähes kauttaaltaan oranssin kellertäväksi ja valikoiduista kohdista siniseksi/tummansiniseksi, mutta en kuitenkaan huomannut, että siinä olisi kasvanut mitään ylimääräistä. Tuosta kellertävyydestä en tiedä, mutta ainakin aikaisemmin rihmastot ovat monesti muuttuneet sinertäväksi, ilman että siinä olisi ollut hometta. Tällä kertaa kuitenkin huomasin, kun mielenkiinnon vuoksi hieman pilkoin rihmastoa, että se oli sininen myös sisältä. Onko mahiksia, että tämä voisi olla hometta? Viimeinen flushi kuitenkin onnistui ihan hyvin eikä sienissä näyttänyt olevan muuta vikaa kuin että osa oli hieman epämuodostuneita. Jos kasvualusta sattuisi olemaan sisältä homeessa niin voiko siinä kasvaneita sieniä kuitenkin käyttää jos sienten päällä tai lähellä ei ole hometta näkyvissä? Entäpä mitä se kellertävä/oranssihko sävy oli?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.