Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Mielenterveysongelmien hoitaminen/helpottaminen psilosybiinisienillä

Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Swamilta mahtava viesti  ^-^ Tuli itsellekkin oikein hyvä mieli tästä ja on mahtavaa kuulla että ihmisten elämät on kääntyneet parempaan suuntaan sienien avulla.
Komppaan ehdottomasti! Ennenkaikkea tuo on tärkeä viesti. Psykedeelit ovat eräänlainen mielenvirityslääke. Helvetin hienoa! ^-^
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Samuli

    • Viestejä: 111
    • Karma: 7
    • Profiili
Todella hyviä ajatuksia ja näkemyksiä olette jakaneet. Itselleni sienet, ayahuasca jne. ovat ensisijaisesti viihdettä, mutta samalla koettelen rajojani. Tiedän esimerkiksi, että ayahuasca tuottaa minulle yleensä alkuvaiheessa kovan ahdistuksen, mutta trippi muuttuu erilaiseksi ajan kuluessa. Tästä ahdistuksesta huolimatta silloin tällöin juon juomaa vaikkakin pelon sekaisin tuntein.

Sienitrippi tai muu psykedeelimatka ei tuo ratkaisuja minulle suoraan vaan jälkeenpäin nuo uudet näkökulmat jäävät minulla pyörimään mieleen ja keskustelut näistä uusista asioista vaimoni sekä ystävieni kanssa johtavat sitten lopulta näiden uusien asioiden omaksumiseen. Se on kuin hidas henkinen kasvuprosessi, joka saattaisi tapahtua ilman psykedeelejäkin (ja onkin tapahtunut).

Aikaisemmin olen kirjoittanut täällä miten olin loppuunpalamassa työssäni, enkä nähnyt ulospääsyä noidankehästä, oravanpyörästä, mutta sienitrippi avasi näkökulmia, jotka rohkaisivat minua ottamaan huomioon omat tarpeeni. Ne panivat minut arvottamaan elämäni uudelleen sekä tekemään ratkaisut heti. Toisaalta olin siinä pisteessä, että olisin tehnyt ennemmin tai myöhemmin ratkaisun suuntaan tahi toiseen ilman sieniäkin. Paras sienien antama anti oli se, että ne nostivat mielialaani riitävästi, jotta panin toimeksi ja tein muutokset joita tarvitsin.

Masennus on kyllä järkyttävä sairaus. Silloin kun on sen kaiken keskellä on tavallaan turta. Menin töihin hampaita purren, kiroillen, että taas sinne on raahauduttava. Ja alkuillasta joilloin töitä lopettelin mietin jälleen hampaita purren, että on palattava kotiin... kotiin? Miksi? Syömään ja nukkumaan, jotta voi jälleen seuraavana aamuna herätä töihin?
Mitään ei jaksanut tehdä, mikään ei kiinnostanut, mikään ei tuottanut iloa. Oli kuin aina olisi satanut hiilenmustaa tihkusadetta - silloinkin, kun aurinko paistoi, mutta se aurinko ei vaan paistanut minun mieleni risukasaan.
Tietenkin ajattelin jo silloin, että tästä musertavasta liejusta on päästävä pois jotenkin, mutta mikään ajatus ei kantanut riittävän pitkälle vaan jokainen ajatus oli kuin kiedottu sekavaan solmuja täynnä olevaan lankakerään - punaista langanpäätä ei ollut, oli vain eri harmaansävyjä täynnä oleva lankavyyhti.

Kun tämä kaikki helpotti, se hetki oli satumainen. Nimenomaan se hetki, kun tunsi itsensä jälleen onnelliseksi.



Poissa Swamiツ

    • Viestejä: 60
    • Karma: 4
    • Profiili
"Sienitrippi tai muu psykedeelimatka ei tuo ratkaisuja minulle suoraan vaan jälkeenpäin nuo uudet näkökulmat jäävät minulla pyörimään mieleen ja keskustelut näistä uusista asioista vaimoni sekä ystävieni kanssa johtavat sitten lopulta näiden uusien asioiden omaksumiseen. Se on kuin hidas henkinen kasvuprosessi, joka saattaisi tapahtua ilman psykedeelejäkin (ja onkin tapahtunut)."

Juuri tämä on hienoa näissä luonnon oikuissa mitä tykkäämme popsia! ;) Se että vaikutus jää tavallaan ja ihminen eheytyy niin halutessaan.
Matkat tuo yleensä puolueettomia näkökantoja - mitä ehkä perus pertsa voisi joutua lähteä hakemaan niinkin epäpätevältä henkilöltä kuin (tuntemattomalta) psykiatritohtori poloiselta, joka yrittää nähdä kertojansa tarinoiden saatossa ja etsiä vastuksia näkemyksistään ja lukemistaan kirjoista.
Toivottavasti moni löytää itsensä niiden kallonkutistajien sijaan tälle hinolle foorumille! :D

Hienokuvaus myös tuo harmaalankakerä, hienoa jos oot löytänyt sen sisältä punaisen langan ja onnistut jatkossa pitämään siitä kiinni! ^^






"When you want something in life, you just gotta reach out and grab it."


Poissa Nakertaja

    • Viestejä: 43
    • Karma: 3
    • Profiili
Nyt on ensimmäinen matka takana. Saa nähdä saako millaisia vaikutuksia aikaan pitemmällä aikavälillä. Ainakin älysin joitakin tunnelukkoja mitä en ole aikaisemmin huomannut ja sain puolueettomampia näkökohtia sen suhteen, miten hölmösti ajattelen asioita. Masentuneena juuri ajattelee negatiivisesti monista asioista enkä ollut aikaisemmin älynnyt kaikkia ajatuksia niin negatiiviseksi kuin mitä totesin niiden matkan aikana olevan. Tuossa dokumentissahan oli juttua myös siitä, että psilosiini muuttaisi sitä aivojen tiettyä aluetta pidemmäksikin aikaa (en muista enää tarkalleen ::)), joten mielenkiinnolla nyt sitäkin sitten seurailen, että vaikuttaako se minulla mitenkään. Tutkimusvaiheessahan nuo vasta ovat eikä varmaan toimi kaikilla, mutta eivät toimi tavan masennuslääkkeetkään, joten oli jo korkea aika kokeilla jotakin muuta.


Poissa Samuli

    • Viestejä: 111
    • Karma: 7
    • Profiili
Ainakin älysin joitakin tunnelukkoja mitä en ole aikaisemmin huomannut ja sain puolueettomampia näkökohtia sen suhteen, miten hölmösti ajattelen asioita. Masentuneena juuri ajattelee negatiivisesti monista asioista enkä ollut aikaisemmin älynnyt kaikkia ajatuksia niin negatiiviseksi kuin mitä totesin niiden matkan aikana olevan.

Jos omaat filosofista mielenlaatua, niin tutustuminen filosofiaan antaa hyviä työkaluja pohdiskeluun sekä ideoiden jalostamiseen. Itse aikoinani luin paljon olemassaolosta (onko toi hyvä käännös eksistentilaismille?), mahdollisiman monen onnellisuudesta eli utilitarismista jne. Lisäksi vanhat tutut moraaliongelmat ovat herkkua aivoille.

Nykyisin tuntuu, että omaksumani asiat ovat jatkuvassa myllerryksessä. Pohdiskelen aikani jotain ongelmaa yhdestä näkökulmasta, sitten toisesta ja huomaankin kolmannen näkökulman olevan hedelmällisin kunnes neljäs näkökulma alkaa tarjota uutta vaihtoehtoa - ei kuitenkaan siten, että olisin jakomielitautinen  :D
Minä nyt vain tykkään pohdiskella asioita.

Eikös noissa sienikokeissa ole annettu useampina kertoina, niin sanottu terapia-annos ja sitten tehty uudelleen kyselyjä miten he asiat kokevat "trippien" jälkeen sekä n. vuoden kuluttua.

Mutta toivottavasti alakulosi/masentuneisuutesi helpottaa.


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili

Juuri tämä on hienoa näissä luonnon oikuissa mitä tykkäämme popsia! ;) Se että vaikutus jää tavallaan ja ihminen eheytyy niin halutessaan.
Matkat tuo yleensä puolueettomia näkökantoja - mitä ehkä perus pertsa voisi joutua lähteä hakemaan niinkin epäpätevältä henkilöltä kuin (tuntemattomalta) psykiatritohtori poloiselta, joka yrittää nähdä kertojansa tarinoiden saatossa ja etsiä vastuksia näkemyksistään ja lukemistaan kirjoista.
Toivottavasti moni löytää itsensä niiden kallonkutistajien sijaan tälle hinolle foorumille! :D

Mikä synnyttää mainitsemasi objektiivisuuden subjektiivisessa kok(-eil-)ijassa ja miten siitä voi olla varma? Eli ts. olisi kiinnostavaa kuulla tuolle perusteluja. Mun mielestä matkat tuovat usein matkaajiin (mm. minuun) hyvin subjektiivisiä näkökantoja, mitkä voivat olla hyödyllisiä, tai sitten eivät ole. Jos oletan sienten sisällä asustavan sienijumalan, minkä lihaa popsin silloin tällöin sakramentinomaisesti, niin ehkä siitä näkökulmasta voisin ymmärtää jumalallisen ymmärryksen valumista sisälleni. Enemmän tuntuu siltä, että sienet ovat ehkä Dumbon taikasulka, mikä voi vahvistaa itseluottamusta (tai heikentää sitä kyseenalaistamisen kautta).

Uudenlaisia näkökulmia sienet tuntuvat avaavan, tästä on subjektiivisia todisteita ja myös muiden kertomasta sen voi päätellä. Ehkä sienet ovat yksi tekniikka ja/tai apuväline muiden joukossa, esim. luovaa ajattelua voi boostata monin eri menetelmin, mitkä kaikki eivät suinkaan pidä sisällään päihteiden käyttöä. Päihteitä väheksymättä toki...
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa Swamiツ

    • Viestejä: 60
    • Karma: 4
    • Profiili
Uudenlaisia näkökulmia sienet tuntuvat avaavan, tästä on subjektiivisia todisteita ja myös muiden kertomasta sen voi päätellä. Ehkä sienet ovat yksi tekniikka ja/tai apuväline muiden joukossa, esim. luovaa ajattelua voi boostata monin eri menetelmin, mitkä kaikki eivät suinkaan pidä sisällään päihteiden käyttöä. Päihteitä väheksymättä toki...

Näin tätä asiaa tarkastellen toki näkemykset ovat subjektiivisia. Koska ne on vain kokialla, ehkä johdin harhaan sanavalinnoillani, mutta tarkoitin pähkinän kuoressa juuri yllä mainitsemaasi. Omat kokemukseni kuitenkin tuntui siltä, että minulle olisi näytetty itseni täysin ulkopuolisen silmin, vaikka silmäni minun olivatkin.;D

Jos omaat filosofista mielenlaatua, niin tutustuminen filosofiaan antaa hyviä työkaluja pohdiskeluun sekä ideoiden jalostamiseen. Itse aikoinani luin paljon olemassaolosta (onko toi hyvä käännös eksistentilaismille?), mahdollisiman monen onnellisuudesta eli utilitarismista jne. Lisäksi vanhat tutut moraaliongelmat ovat herkkua aivoille.

Komppaan Samulia...
"Viisaat asuvat kirjoissa ei tietokoneen ruudulla."
Vaikka eihän nämä tyhmiä täälläkään ole, mutta olen sitä mieltä, että ihmiset lukevat aivan liian vähän kirjoja - myös minä.  ::)
Itse olen myös ihastunut filosofisiin olemassaolo - onnellisuus skaalan kirjoihin.

-Ja jos ei suoraan filosofiset opukset jollekkin uppoa niin Paulo Coelholta löytyy filosofialla maustettuja mielenkiintoisia teoksia.
Kipin kapin kaikki kirjastoon! ;)
"When you want something in life, you just gotta reach out and grab it."


Poissa Lähiötonttu

    • Viestejä: 117
    • Karma: 12
    • Profiili
Uudenlaisia näkökulmia sienet tuntuvat avaavan, tästä on subjektiivisia todisteita ja myös muiden kertomasta sen voi päätellä. Ehkä sienet ovat yksi tekniikka ja/tai apuväline muiden joukossa, esim. luovaa ajattelua voi boostata monin eri menetelmin, mitkä kaikki eivät suinkaan pidä sisällään päihteiden käyttöä. Päihteitä väheksymättä toki...

Näkökulmia kyllä. Itse koen saaneeni psykedeeleillä näkökulmia myös ihan suoraan oman persoonani rakenteisiin ja sitä rakennetta ylläpitäviin tunteisiin joiden kohtaaminen muulla tavalla olisi ollut ainakin helvetisti enemmän aikaa vievää. Alla olevassa videossa on vallan mainio psykodynaamisempi näkemys siitä mitä näillä aineilla voi saavuttaa. Huomioida kannattaa se että puhuja kokee näiden kokemuksien luonteen muuttuneen merkittävästi kun hän on siirtynyt normaalista seurallisesta trippailusta meditatiiviseen muotoon. Noiden omasta sielustaan löytyneiden ristiriitojen käsittely sitten tietoisella tasolla on tietenkin haastavaa saatika oman elämäntavan muuttaminen siten että se vastaa syvempiä ("aitoja") omia tarpeita ja haluja. Monille tämä on kuitenkin ainoa tie päästä eroon oireista, masennuksesta, ahdistuksesta, vetäytymisestä jne. Tilanne voi myös muuttua huonompaankin jos henkilöllä ei ole tarvittavia resursseja käsitellä sitä mitä on sielustaan onkinut ja aikaisemmin pinnan alla olleet ristiriidat muuttuvatkin joksikin aika todelliseksi päivätajunnassakin. Oman ymmärryksen mukaan sienet eivät ota pois kenenkään oireita eli siinä mielessä paranna ketään, vaan ne voivat näyttää mitä niiden alla on jolloin tämän materiaalin kanssa työskentely voi tulla mahdolliseksi.


Vähän nyt riippuu että minkä tason oirehtimiseen noilla haetaan apua. Stanislav Grof oli ainakin sitä mieltä että näillä substansseilla helpoiten ja nopeinten hoituu aikuisten keskiluokkaisten ihmisten masennus, jossa taustalla ei ole ongelmia psyykeen rakenteen kanssa vaan lähinnä elämän mielen kadottamista ja sen etsimistä uudelleen. Näihin riittää hänen oman raporttinsa mukaanusein yksikin kerta. Jos ongelmat ovat syvemällä psyykeen rakenteissa niin ammattilaisen kanssa asioiminen voi olla ihan järkevää, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa psykoterapiaa. Hankala kuvitella että sienien popsiminen voisi toisen ihmisen parantavaa vuorovaikutusta korvata.

Horizons 2010: Neal M. Goldsmith, Ph.D. - Psychedelics, Psychotherapy, and Change

Tähän postaukseen kannattaa suhtautua aika suurella varauksella, mutta oma ajattelu näyttäisi nyt tuolta.


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Psilocybin Causes Positive Personality Change

Julkaisu The Journal of Psychopharmacologyssä:

Mystical experiences occasioned by the hallucinogen psilocybin lead to increases in the personality domain of openness.

"In their study, the Hopkins scientists were able to reliably induce transcendental experiences in volunteers, which offered long-lasting psychological growth and helped people find peace in their lives — without the negative effects."
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Lähiötonttu

    • Viestejä: 117
    • Karma: 12
    • Profiili
Psilocybin Causes Positive Personality Change

Julkaisu The Journal of Psychopharmacologyssä:

Mystical experiences occasioned by the hallucinogen psilocybin lead to increases in the personality domain of openness.

"In their study, the Hopkins scientists were able to reliably induce transcendental experiences in volunteers, which offered long-lasting psychological growth and helped people find peace in their lives — without the negative effects."

Noista kanattaa musta huomioida ainakin seuraavat asiat:

Settingi oli makuulla, klassista musiikkia kuulokkeista silmät suljettuina. Sitteri kehoitti jatkamaan samaan malliin jos potilas jostain syystä ei halunnut kohdata vastaan tulevaa materiaalia.

Tuo koeryhmä oli käsin poimittu sellaisiksi joilla oli henkinen / uskonnollinen viitekehys ja jokin henkinen harjoitus, plus että nämä olivat hyvin koulutettuja ja keski-ikäisiä.

En väheksyisi tai sivuuttaisi kumpaakaan tekijää tutkimuksessa eli persoonan suuntautumista tämänkaltaisiin asioihin ja tuota normaalista viihdekäytöstä poikeavaa settingiä.



Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili

Poissa Arno

    • Viestejä: 33
    • Karma: 12
    • Profiili
Suomalaista uutisointia luvassa lähipäivinä uskoisin..

Lainaus
"Taikasienistä" apua masennukseen?

Psilosybiini, monien sienten sisältämä huumaava aine, näyttää vähentävän masennusta. Imperial College Londonissa saaduista tutkimustuloksista raportoi TG Daily.

Brittiläisen yliopiston tutkijat pyysivät koehenkilöitä muistelemaan tilanteita, jotka herättävät heissä voimakkaita positiivisia ajatuksia. Osalle koehenkilöistä oli annettu psilosybiiniä, osalle plaseboa. Muistelun aikana heidän aivojaan kuvattiin, ja sen jälkeen heiltä kysyttiin, kuinka eläviltä muistot tuntuivat.

Psilosybiiniä saaneiden muistot olivat selvästi elävämpiä kuin lumeainetta saaneiden. Psilosybiini myös aktivoi aivojen näköä ja muita aisteja käsitteleviä alueita.

Kaksi viikkoa myöhemmin koehenkilöiltä kysyttiin, miten heidän henkinen hyvinvointinsa oli muuttunut kokeen jälkeen. Mitä elävämpiä positiiviset muistot olivat olleet, sitä paremmin koehenkilöt voivat.

- Koska psilosybiiniä käytetään tajuntaa laajentavana huumeena, oletimmekin, että se aktivoisi aivoja. Varsinainen yllätys oli, että se itse asiassa vähentää aktiivisuutta aivojen niissä osissa, joilla on kaikkein tiivein yhteys muihin alueisiin, professori David Nutt kertoo.

Kahdella aivokuoren alueella, joista toinen käsittelee tietoisuutta ja minuutta ja toinen on hyvin aktiivinen masentuneilla henkilöillä, verenkierto hidastui ja hapensaanti väheni.

Psilosybiinia käytettiin 1950-luvulla hyvin yleisesti psykoterapian yhteydessä masennuspotilaiden hoitoon. Myös Yhdysvaltalaisen Johns Hopkinsin yliopiston tutkimukset ovat antaneet näyttöä psilosybiinin masennusta vähentävästä vaikutuksesta, mutta vaikutuksen biologinen tausta on pysynyt aiemmin arvoituksena.

Psilosybiinia sisältäviä sieniä kasvaa eri puolilla maailmaa. Suomessa tunnetuin niistä on laitumilla ja nurmikoilla kasvava suippumadonlakki (Psilocybe semilanceata), jonka käytön sivuvaikutuksena on ilmennyt toisinaan muun muassa pahoinvointia, kuumetta ja virtsaamisvaikeuksia.

Lähde: Tekniikka&Talous
"I reject your reality and substitute my own!"