Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Salvia divinorum - kasvatus ja kiinnostus

apatin · 379 · 163428

Poissa Prometheus

    • Viestejä: 12
    • Karma: 0
    • Profiili
No niin, nyt on pistokas alkanut pukkaamaan juuria aika hyvinkin. Muutama on jo noin sentin mittainen. Pian voisi alkaa harkitsemaan siirtoa ruukkuun. Ajattelin kokeilla tuota Silo-P:n ehdottamaa 1:1:1 musta multa:kaktusmulta:lecasora -comboa.

Aika mielenkiintoinen ilmiö esiintyy tämän pistokkaan kohdalla. Yksi lehdistä "hikoilee" vettä pois. En tiedä onko kuinka yleistä tai vaarallista, mutta ihan terveeltä tuo silti näyttää. Vähän nuupallaan mutta ei muuta.


Poissa Prometheus

    • Viestejä: 12
    • Karma: 0
    • Profiili
Minkälaista valoa salvia kaipaa? Pitäisikö olla tietyn lämpöistä valoa vai kävisikö esim joku ledi ratkaisu kuten tämä?


Poissa fungos

    • Viestejä: 13
    • Karma: 4
    • Profiili
Kannattaa ehdottomasti testata salviaa hydrossa jos moinen touhu kiinnostaa. Kasvunopeus on järisyttävä verrattuna multa salviaan. Itse käytän tollasta perus 10l ämpäri bubleria, jossa ilmaverho pohjalla. Lamppuna on tällä hetkellä 125w blue ESL 12/12 valojaksolla. Menee kätevästi samalla valolla kaktukset ja sienetkin. Ravinteina käytän puolitettua lucas formulaa (10ml micro-20ml bloom/10l). Viikon välein nyhdän suurimman osan lehdistä pois ja ensi viikolla ne ovat taas kasvaneet takaisin. Samalla haarautuu kivasti eikä tarvitse niin paljon tuentaa.

Tossa yksi kuva plantusta http://i.imgur.com/aZY64tV.jpg


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Tossa yksi kuva plantusta http://i.imgur.com/aZY64tV.jpg
Vau! Onpa terveen ja rehevän näköinen kasvi. Reseptisi näyttää olevan kaikin puolin todella toimiva.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa magiclymagical

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Sallyni on lopettanu kasvun näemmä. Mistähä johtuis, joku 20-25cm se on nyt. Puskee pieniä uusia lehtiä mut ne on junnannu tollasina pieninä jo tosi kauan verrattuna aikasempaan lehtien kasvuun. Kukkamultaa on jotain 4-5l missä on tykänny tähä asti olla, paitsi alkoi vierastamaan eslivaloa jostai syystä muutaman ekan lehtiparin jälkeen. Nyt tykkää olla tossa auringon valon lähellä mutta ei kuitenkaan suoraan siinä. Haluis jo ottaa piston mut tuntuu että toi on liia pieni viel.

Ilmankosteudesta ei hirveesti tunnu välittävän vaik vois ehkä olla vähä korkeempikin entä tämmöne perus huoneilma. Sit se kallistuu tai ikääkuin ois "kaatumassa".
Mitähän teen vai teenkö mitään? Ruukunvaihto, ilmankosteus?


Poissa M

    • Viestejä: 37
    • Karma: 4
    • Profiili
Saman tekivät omani aikanaan. Anna vaan aikaa ja riittävästi valoa sekä kosteutta...
Uskon että ottavat kasvuspurtin jahka kesä tästä pikkuhiljaa alkaa....


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Tein tuollaisen pdf muotoon (11 sivua) niin ei tarvinnut sählätä kuvien latauksen kanssa.

http://www.lycaeum.org/w/images/e/ef/Hylj%C3%A4tyn_lapsen_kukoistus-Kosmisen_Salvia.pdf
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa kiinnostunut :P

    • Viestejä: 38
    • Karma: 3
  • Life's hard! I'm just trying to play my part.
    • Profiili
Laitetaan vielä tänne kuvaa salvioistani (ja toisesta ruukusta sojottavasta pinaatista  :D )

Ruukkujen koko on 11L
Valoina on 120w led finland ja 250w esl (2700k) tällä hetkellä.
Ravinteita en ole antanut kuin pari kertaa pienen määrän.



Poissa tapionpoika

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
    • Profiili
Hepskukkuu, laajennetaas asunnon viherkasvirepertuaaria :)

Eli divinorum kovasti alkanut kiinnostaa, toiveena että täältä saisi piston tai pari kun niitä taas on tarjolla.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Mulla on idea. En tiedä onko se hyvä, mutta jaan sen kumminkin.

Polyakryyliamidi ( kaatelukiteet, crystal mud, liquid rain) mullan lisäaineena salvian kasvatuksessa.

Polyakryyliamidi on aine, joka imee vettä itseensä, turvoten todella tehokkasti. Reilu milliset kuulat kasvoivat vedessä yön aikana marmorikuulan kokoiseksi!

Turpoaminen  mullassa tekee mullasta kuohkea, koska multa ei turpoa samassa mittakaavassa, vaan multaan tulee rakoja. Multa tuntuu myös hieman kumimaiselta.

Ajatuksena olisi tehdä mullasta hengityävämpää ja saman aikaan lisätä sen vedensitomiskykyä ja antaa enemmän vettä salvialle.

Olen ymmärtänyt että salvia ei kestä liikakastelua, koska juuristo ei saa tarpeeksi happea, ei siksi että vettä on liikaa.

Ajatuksia miksi ei kannattaisi kokeilla?


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Itsellä on ollut vedessä 2. päivästä lähtien ikkunalla. Vointi on ollut hyvä alun lepsahdusta lukuunottamatta, mutta juuria ei edelleenkään oo. Lehtii ei oo pudonnu.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Huonosti kasvanut se salvia, jonka mullassa on noita vesipalloja, tosin taisin laittaa vahingossa ok-kukkamultaa rhodomullan sijasta. Saattaa olla että toimisi pienemmällä määrällä ja enemmällä lecasoralla ja isommalla ruukulla toimisi. Uudelleenistutin kasvin suurempaan ruukkuun, enkä laittanut muuta kuin rodomultaa ja lecasoraa. En kuitenkaan postanut vanhaa multaa, joteen kiteet ovat mukana, poislukien pintakiteet.

Hävitin kasvit, jotka olivat harson peittämiä, että harso-olio kuolisi. Tämä kuului niihin.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Kaikki sanovat että Salvia juurtuu hyvin. En ole huomannut.

Saamani pistokaat kesti 4 ja 6 viikkoa juurtua.

Itse tekemäni 4 lehtiparin ja 6cm:n pistokas kuoli lasiin. Olen käyttänyt juomalasia ja reijitettyä fooliota sen päällä. Suihkuttelut olen satunnaisesti suihkutellut. Veden ph8 ja ei ole kovaa (vesilaitoksen mukaan, ja gh:n testeri abt samaa mieltä viimevuonna ph:sta.) Veden vaihto 2 päivän välein. Kasvi ikkunalla.

Salviat rupeavat nuokkumaan, lopulta lehdet kuivaavat, mutta eivät putoa.

Mitä teen väärin?

Yritin taivuttaa haaraa, joten minulla on 15cn:n pistokas, joka ollut vesilasissa. Laitoin toisen kasvin taakse, ettei lurpahtaisi. 1 lehden olen menettänyt 2 viikossa ja 1 alkaa kuivua. Muuten näyttää hyvältä. Juuria ei vielä ole. Olen alkanut käyttää keitettyä vettä.


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Omat saamani kahdet pistokkaat tekivät juurta hyvin kahdessa viikossa. Samoin myöhemmin itse leikkaamani kaksi pistokasta. Lehtien nuupahtaminen ja kuivuminen ja tipahtelu on käsittääkseni salvialla tyypillistä pistokkaana, juurtuvat silti.

Kun ottaa pistokkaita, niin pistokas kannattaa leikata aina pian lehtihangan alapuolelta siten että alimmat lehdet nyppää pois. Pistokkaat yleensä helpoiten alkavat tuottamaan juuria nimenomaan tähän lehtihangan alueelle. Näin yleensä minkä tahansa pistokaskasvin kanssa. Eli leikkaa vaikkapa latvan kolmannen lehtiparin alta. Terävä veitsi on parempi kuin mitkään sakset. Nyppää alimmat lehdet pois ja sitten foliolla peitettyyn lasiin. Pitäisi kyllä hyvin juurtua. Tavallinen kraana vesi tai kaivovesi on hyvää. En keittäisi vettä.

Pistokkaita ei kannata laittaa aivan kamalan paahteiselle ikkunalle. Ainakin näin kesäaikaan pistokkaan haihduttaminen voi silloin olla liiankin voimakasta. Varjoisa tai puolivarjoinen ikkuna on jees.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Itse olen leikannut juuri lehtihangan yläpuolelta, koska lehdet jää kasviin. Olisikohan tämä ollut ongelma?

Juurtuineissa pistokkaissa juuret eivät ole tulleet pistokkaassa lehtihankoihin, vaan varren kulmiin keskelle vartta.