Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Aloittelijoiden suippumadonlakkikysymykset tänne!

Vieras · 351 · 164986

Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Mahtaako kausi jatkua vaikka ilmassa on jo pakkasta?
Silokkien kohdalla puhutaan kylmäshokista, että yöpakkaset vain pistävät pökköä pesään. Tiedä tieteellisestä pätevyydestä, mutta kyllä yöllä saa käydä nollan alapuolellakin ilman että kausi katkeaisi.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa pipo

    • Viestejä: 33
    • Karma: 0
    • Profiili
Mikä on ulkonäöltään kaikkein lähinnä semiä? Kun tietää kaikki yksityiskohdat (muodot, värit, jalan kulmat, kasvupaikat jne..) niin mikä muistuttaa eniten sml.a ? Olen kuvannut samalla neliöllä kahta... joista toisen olen epäillyt olevan väärä ja albumini on jäänyt vajaaksi.
Ilmeisesti kukaan ei halua valistaa tässä asiassa ja olisihan se väärin laittaa tänne kuvia vääristä sienistä...
Tosin kaipasin esim. linkkiä johonkin..... esim. kirjohektta tjm...


Poissa Maziac

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Tuleeko siellä mitään satoa olemaan?

Kävin tänään tarkistamassa tilannetta etelässä vanhalla vakiospotilla, muutaman vuoden tauon jälkeen. Lyhyellä kävely kierroksella löysin vain yhden josta en ollut täysin varma. Nurmilauhaa ja lantaa löysin joten luulisi lakkejakin tulevan jos tulee vettä. Suosittelen odottamaan sateita tai ainakin kosteampaa ilmastoa.


Poissa Panu

  • Luotettava siententunnistaja
    • Viestejä: 106
    • Karma: 17
    • Profiili
Nyt olisi kiva kuulla kokemuksia veteraaneilta ja havaintoja spotilla kävijöiltä. Pääsisin viikonloppuna käymään etelässä kotiseudulla ja siellä olisi hyvä spotti odottamassa. Ennen kuin lähden leuhkimaan täällä oleville kavereille sen sadosta, niin haluan kysyä: Tuleeko siellä mitään satoa olemaan? Koko viikolle on luvattu hallaa öiksi eikä sadetta lainkaan. Tuleeko siinä käymään, niin että saan nähdä vain näivertyneitä nysiä ruohotuppien välissä ja jos kannattaako niitä poimia xD

Vähän menee OT:ksi, mutta on tosiaan hyvin suuri mahdollisuus, että sieniä ei tällä hetkellä paljon löydy. Kävin tänään katsastamassa vakiospottini ja löysin vaivaisen  yhden (1) itiöemän, kun viikko sitten samaisesta paikasta saaliiksi tarttui useampia satoja yksilöitä. Vettä tarvittaisiin kipeästi, mutta Mette ei sitä ole ennustanut seuraavien viikkojen aikana.


Poissa visual

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Kuinka yleisiä on potentiaalisen oloiset paikat, joissa ei kumminkaan pidemmänkään tarkastelun jälkeen valokuvattavaa löydy? Tässä tulee ristiriitaisia tunnelmia lukiessa tätä foorumia ja etenkin tarkastellessa "nolla havainto" ja "havainto" thredejä. Olen pyörinyt Porvoon seudulla noin viidessä eri lokaatiossa, joista lähes kaikki oli valtaosin nurmilauhan peitossa toiset pidemmässä heinässä ja toiset lyhyemmässä, mutta kumminkin nilkka kainalo välillä menty. Kosteutta on ollut reilusti ja huurretta ja kastetta on havaittu.

Voiko olla että näissä potentiaalisen oloisissa paikoissa ei vain yksinkertaisesti ole kuvattavaa?


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Kuinka yleisiä on potentiaalisen oloiset paikat, joissa ei kumminkaan pidemmänkään tarkastelun jälkeen valokuvattavaa löydy?

Sitä yleisempiä mitä vähemmän on kokemusta, mutta hyvin yleisiä myös kokeneemmilla kuvaajilla.

Lainaus
Voiko olla että näissä potentiaalisen oloisissa paikoissa ei vain yksinkertaisesti ole kuvattavaa?

Kyllä.

Viisi paikkaa on vielä tosi vähän. Jotkut kiertelevät useampina syksyinä ja ajelevat satoja kilometreja löytämättä ensimmäistäkään spottia.

Jos haluat varmoja tuloksia, niin tilaa Itiö Printteriltä tai FSRE:stä printti ja pistä cubensikset tulille.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa visual

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili


Lainaus
Viisi paikkaa on vielä tosi vähän. Jotkut kiertelevät useampina syksyinä ja ajelevat satoja kilometreja löytämättä ensimmäistäkään spottia.

Näitä on mukava kuulla niin tietää että etsiskely ei ole sinänsä turhaa. Tai että se löytyminen olisi itsestäänselvyys.

Kiitokset!


Poissa Juju

    • Viestejä: 70
    • Karma: 2
    • Profiili

Vai onko edes täällä Helsingissä ylipäätään noita "kyykin pari tuntia, keräsin 300 kpl" -mestoja? Mulla vaan pyörä... metro vai juna? Ja oisko Vantaa parempi?

PK-seudulla varsin lämmintä, vaikka viime päivinä sää onkin viilentynyt. Itse veikkaan, että tiheään asutetulla ja hyväksikäytetyllä Helsingillä ei ole tuollaista paikkaa tarjottavana, tai jos on, ei sitä helposti lyödä. Vaikka kyllä jonkun kerran olen helsinkiläiseen spottiin suuntautuneen retken kuullut tuottaneen yli sadan itiöemän saaliin.
Laajempia, kohtuullisen hoitamattomia kasvupaikkoja luulisi löytyvän paremmin Helsingin ulkopuolelta, kun rehevämpää maastoakin on enemmän.


Ok, kiitos tiedoista! Ja nyt vielä kausi taitaakin yllättäen alkaa olemaan loppusuoralla kun on noita miinusöitä ja ei ole vettä tullut tai tulossa. :/


Poissa tseppedeus

    • Viestejä: 19
    • Karma: 0
    • Profiili
Kuinka yleisiä on potentiaalisen oloiset paikat, joissa ei kumminkaan pidemmänkään tarkastelun jälkeen valokuvattavaa löydy? Tässä tulee ristiriitaisia tunnelmia lukiessa tätä foorumia ja etenkin tarkastellessa "nolla havainto" ja "havainto" thredejä. Olen pyörinyt Porvoon seudulla noin viidessä eri lokaatiossa, joista lähes kaikki oli valtaosin nurmilauhan peitossa toiset pidemmässä heinässä ja toiset lyhyemmässä, mutta kumminkin nilkka kainalo välillä menty. Kosteutta on ollut reilusti ja huurretta ja kastetta on havaittu.

Voiko olla että näissä potentiaalisen oloisissa paikoissa ei vain yksinkertaisesti ole kuvattavaa?

Itsekin melkein jo turhauduin. Olin jo muutaman vuoden etsinyt potentiaalisen näköisiltä paikoilta melko laajalta alueelta, mutta en löytänyt mitään. Lopulta löysin spotin, joskin hieman yllättävältä paikalta. Urheilukenttää reunustavalta nurmikolta!


Poissa Illusinaatio

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Onko tänä vuonna vielä potenttiaalia että sieniä tulisi. Tänään kävin aika kattavan kierroksen Keskisuomen alueella. Kierros oli Tikkakoski-Laukaa + Kävin vielä iltahämärällä kääntymässä kaupungin keskustan lähellä olevalla paikalla, josta olen bongannut 2 suippua ja yhteensä tusinan huppupäätä kyyryilemästä. Kosteutta löytyy, mutta ei tietenkään sateen jälkeistä määrää. Keskiviikosta eteenpäin on jotain sateita luvattu, joten elättelen vielä toiveita.

Aloitin harrastuksen pääkaupunkiseudulla ja keskisuomesta en oo vielä löytäny mitään varmoja spotteja. Harmittaa vaa, jos kausi meni sivu suun kiireiden vuoksi. Kävin nuo pari sientä poimimassa vissiin vähän liian aikaisin syksyllä mutta nyt on vissiin jo liian myöhäistä. Toisaalta oma vika jos ei kuukauteen ehdi käydä etsimässä :/


Poissa Illusinaatio

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Semmonen kyssäri tuli mieleen sienestäjän kuumotuksista. Minkälainen käsitys teillä on siitä että tietääkö tavallinen tallaaja mitä me tuolla niityillä haahuillaan. Vai onko ne vaa sillee et ok joku random jamppa tuolla vaa syyskävelyllä pää kumarassa.


Poissa taigasieni

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Varmaan se ainakin hieman osuu monille silmaan kun joku kyykkii keskella niittya ja kurkistelee ruohomattaiden sisuksiin. Jos pahin skenario on se etta joku keta oikeasti on tietoinen taikasienten keraamisesta (tuskin enemmisto kansasta) osuu paikalle juuri kun olet sienestamassa ja soittaa poliisin paikalle, niin ehka siihen on syyta valmistautua katsomalla etta mita on menetettavana - maine, kaverit, sukulaisten/perheen kunnioitus, puhdas rikosrekisteri, tms, ja jos joku naista menee oman uteliaisuuden/vapauden edelle niin parempi ehka jattaa taikasienet sikseen, ne kun itsekin pakkaavat rajayttamaan muuttuvasta elamasta kaiken varmuuden illuusion.

Satokausi tosin taitaa olla talta vuodelta takanamme. Ainakin monet keraajat ovat sanoneet etta kunnon pakkasjakso paattaa kauden, ja on tainnut koko suomi saada jo osansa kylmasta allosta. Omaksi saaliiksi tuli tana vounna about 10kpl Satakunnassa. Nailla saalismaarilla pitaa kai ottaa vihje ja oppia kaantamaan tajunta oikealle taajudelle ilman sienia :)


Poissa Illusinaatio

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Pessimisti ei pety. Eiköhän itse kullekkin aiheesta kiinnostuneelle ole melko selvät riskit. Ärsyttää vaan tuommoinen foorumeille tyypillinen uhkakuvien ja pirujen maalailu. Kiinnostavampaa olisi kuulla mitä sellaisessa tilanteessa kannattaa tehdä, jos joku paikalle Poliisimiehen kutsuu. Itse nakkaisin sienet takaisin luontoon, silloinhan en syyllistyisi hallussapitoon.


Poissa tseppedeus

    • Viestejä: 19
    • Karma: 0
    • Profiili
Omalta spotilta tuntuu löytyvän sieniä edelleen, mutta ne ovat tummia, lähes mustia ja kuivuneen oloisia. Ovatkohan raukat paleltuneet? Näitä tuntuu kuitenkin puskevan silloin tällöin maasta lisää. Ovatko paleltuneita vai mistä mahtaa olla kyse?


Poissa taigasieni

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
"Itse nakkaisin sienet takaisin luontoon"

Itse nakkaisin mielummin huiviin, ei menis ainakaan haaskuun :D
Oikeasti en tieda mita tilanteessa tekisi, nakeehan sen sitten paremmin kuin etukateen ;)

"Omalta spotilta tuntuu löytyvän sieniä edelleen, mutta ne ovat tummia, lähes mustia ja kuivuneen oloisia."

Paleltuneilta kuulostaa. Jos maku/haju ei ole paha niin voi ehka olla viela kayttokelpoisia. Tummuneita suppilovahveroita on ainakin tullut syotya ja ei ole ihan a luokkaa muttei roskaakaan. Thumbs up etta on yleensa loytynyt jotain, ehka sita kannattaa viela kayda katselemassa.