Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Aloittelijoiden suippumadonlakkikysymykset tänne!

Vieras · 351 · 164985

Poissa TNrg

    • Viestejä: 37
    • Karma: 1
    • Profiili
Mutta toisaalta, ajattelin että parempi se on odottaa hetki (vissiin hieman aikaista vielä?) että tatit saa rauhassa kasvaa ennen kuin käyn keräämässä kiitettävän määrän.

En sanoisi että on liian aikaista, etenkään jos asut vähänkin pohjoisemmassa. Nyt on kyllä ollut poikkeuksellisen lämmintä vielä, mikä toki vaikuttaa asiaan. Toisaalta kaikki spotit eivät edes ole semmosia satojen suippumadonlakkien taivaita - joissain paikoissa luontaisesti kasvaa vähemmän maaperän ravinteikkuudesta, kosteudesta, kasvillisuudesta yms johtuen. Kunhan tietää spotin tai pari missä kasvaa edes jonkin verran, se kyllä riittää :)


Poissa Viherpiipiertäjä

    • Viestejä: 12
    • Karma: 2
    • Profiili
Mutta toisaalta, ajattelin että parempi se on odottaa hetki (vissiin hieman aikaista vielä?) että tatit saa rauhassa kasvaa ennen kuin käyn keräämässä kiitettävän määrän.

En sanoisi että on liian aikaista, etenkään jos asut vähänkin pohjoisemmassa. Nyt on kyllä ollut poikkeuksellisen lämmintä vielä, mikä toki vaikuttaa asiaan. Toisaalta kaikki spotit eivät edes ole semmosia satojen suippumadonlakkien taivaita - joissain paikoissa luontaisesti kasvaa vähemmän maaperän ravinteikkuudesta, kosteudesta, kasvillisuudesta yms johtuen. Kunhan tietää spotin tai pari missä kasvaa edes jonkin verran, se kyllä riittää :)

Kiitos tiedosta, olen pohtinutkin että onkohan vielä liian lämpimät kelit vai ei. Kuten totesit niin varsinaisen lämmin kesä on kyllä ollut, ehkä se "hidastaa" niitten kasvua?

Mutta loppujen lopuksi olen todella tyytyväinen tuohon spottiin sillä hyvän näköistä peltoa riittää kaikenkaikkiaan vajaat 1km joten en ole edes läheskään haravoinut koko mestaa.  ;D


Poissa Viherpiipiertäjä

    • Viestejä: 12
    • Karma: 2
    • Profiili
Olisiko muuten teillä vinkkejä etsimisen suhteen? Onko esimerkiksi mitään tiettyjä turhia virheitä jotka amatöörit yleensä tekevät etsiessä? Olen omasta mielestäni näin amatöörinä etsinyt suhteellisen reippaasti, mutta kun edessäsi on esim 200m x 100m peltoa ja 0,5m~ korkeeta heinää, sekä runsaasti irtonaista kuivaa heinää joka makaa maastossa ja hankaloittaa etsimistä, on välillä turhauttavaa ja melko työlästä etsiä koko alue (tuntuu melkein liian "turhalta"). Mutta mitäs sanotte, jos itse päättäisitte käydä tällaisessa paikassa niin miten etsisitte? Vai pitääkö vain nimenomaan ETSIÄ..?

Kuvia tämän kaltaisesta spotista minulla valitettavasti ole, mutta uskon että varsinkin te konkarit tiedätte hyvin mitä tarkoitan :)

Ajatus tuli mieleen koska olen etsinyt monista samankaltaisista paikoista kuten moni muu foorumilainen ja vasta löytänyt 40~. Mahdollistahan toki voi olla että on vaan käynyt paska tuuri, mutta olen aika varma että en ole jokaista vielä poiminut kyseisissä paikoissa. Pitäisi olla joku tietty menetelmä/järjestys etsimisessä että ei tuhlaa aikaa ja energiaa turhaan ja ettei kävele tattien ohi turhan montaa kertaa.

Vastauksia odotellessa! :D

Kiitos etukäteen!


Poissa Viherpiipiertäjä

    • Viestejä: 12
    • Karma: 2
    • Profiili
Olis muuten vielä toinenkin kysymys: Kuinka nopeaan tahtiin suiput kasvaa? Ilman sadetta vs sateella? Olen alle viikko sitten poiminut spotista josta löysin vajaa 25 sientä, luuletteko että voisi löytyä uusia yksilöitä jo nyt, vaikka ei ole satanut? Eli riittääkö viileät ja kosteat yöt niiden kasvamiselle?



Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Olis muuten vielä toinenkin kysymys: Kuinka nopeaan tahtiin suiput kasvaa? Ilman sadetta vs sateella? Olen alle viikko sitten poiminut spotista josta löysin vajaa 25 sientä, luuletteko että voisi löytyä uusia yksilöitä jo nyt, vaikka ei ole satanut? Eli riittääkö viileät ja kosteat yöt niiden kasvamiselle?

Spotilla kannattaa käydä muutaman päivän välein. Kunnon yökaste periaatteessa riittää uusien sienten kasvamiselle. Sitäpaitsi se muutaman viikon sadeputki kostutti niittyjä paikoin siihen malliin että kosteutta riittää edelleen.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Viherpiipiertäjä

    • Viestejä: 12
    • Karma: 2
    • Profiili
Olis muuten vielä toinenkin kysymys: Kuinka nopeaan tahtiin suiput kasvaa? Ilman sadetta vs sateella? Olen alle viikko sitten poiminut spotista josta löysin vajaa 25 sientä, luuletteko että voisi löytyä uusia yksilöitä jo nyt, vaikka ei ole satanut? Eli riittääkö viileät ja kosteat yöt niiden kasvamiselle?

Spotilla kannattaa käydä muutaman päivän välein. Kunnon yökaste periaatteessa riittää uusien sienten kasvamiselle. Sitäpaitsi se muutaman viikon sadeputki kostutti niittyjä paikoin siihen malliin että kosteutta riittää edelleen.

Todella paljon kiitoksia vastauksestasi!


Poissa Viherpiipiertäjä

    • Viestejä: 12
    • Karma: 2
    • Profiili
Eroaako maasto millään tavalla jossa kasvaa paljon (esim. 100-1000x) suippumadonlakkeja maastoon jossa kasvaa esim. 20-50?

Tähän mennessä löytänyt aina 20-30x / kerta. Miltä näyttää tyypillinen maasto jossa niitä kasvaa enemmän? Kuva olisi kiva nähdä tämän kaltaisesta alueesta. Vai onko vaan tuurista kiinni?


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Viherpiipiertäjä: kyse on lähinnä paikan kosteudenkeräävyydestä, heinikkoesiintymän iästä ja sen aikana siihen kertyneistä ravinteista. Parhaimmat paikat tunnistaa usein siitä, että heinikko on sateettominakin päivinä käsinkosketeltavasti kostea ja välillä saattaa astahtaa vahingossakin kosteampiin kohtiin maastossa.

Ota myös huomioon, että kausi on hieman jäljessä tavallisesta johtuen yleisestä kuivuudesta ja lämmöstä koko Suomen alueella.


Poissa Eldril

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei! Onko kellään mitään ideaa silokeista jkl/keski suomi alueella? Oma spotti on nimittäin pahasti kuivahtanut. Jos joku paikkakuntalainen osaisi auttaa kun en vielä mestoja tunne vaikka sieni maitten perässä on kohta maratoonin (ainakin puoli maratoonin) kilometrit kävelty.
Kiitos ja kumarrus!


Poissa Panu

  • Luotettava siententunnistaja
    • Viestejä: 106
    • Karma: 17
    • Profiili
Sadetta ei ole hetkeen tullut eli kehoittaisin etsimään sieniä pidemmästä heinikosta, joka säilyttää paremmin kosteuden. Semit tarvitsevat vettä samalla tavalla kuin muutkin sienet eli pelkkä hyvänoloinen paikka ei riitä. Alkuviikosta tänne Keski-Suomeenkin on luvattu sateita eli kannattaa hyökätä pelipaikoille sateiden jälkeen.


Poissa TTUmattu

    • Viestejä: 5
    • Karma: 0
    • Profiili
http://i6.aijaa.com/b/00066/13504113.jpg


Onkos nämä nyt kaikki vääriä? Otin varmuudeksi talteen kun nopeasti kävin sateessa keräämässä, enkä märempiä yksilöitä oikein osaa vielä tunnistaa.


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili
http://i6.aijaa.com/b/00066/13504113.jpg


Onkos nämä nyt kaikki vääriä? Otin varmuudeksi talteen kun nopeasti kävin sateessa keräämässä, enkä märempiä yksilöitä oikein osaa vielä tunnistaa.

Jep, vääriä ovat kummatkin lajit.


Poissa lagaja

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Mikä kasvi tuoksuu aivan kannabikselle suippumadonlakkipellolla kyykkiessä? Välillä tulee nenään semmoinen vahva kannabiksen tuoksu jostain ja olen aivan varma, että missään lähistöllä ei ainakaan kasva sitä itseään, joten mikä on tämä kasvi, joka tuoksuu aivan ganjalta?

En viitsinyt tätä kysmystä varten perustaa omaa kejtua, siksi kysyn sitä tässä.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
...
mikä on tämä kasvi, joka tuoksuu aivan ganjalta?
...
Mistä on ganjan tuoksu tehty? Suopursusta, kanervasta. Petäjistä ja kuusen pihkasta. Mustikasta ja puolukasta. Sammalista ja raikkaasta sateesta. Siitä on ganjan tuoksu tehty.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Psilocybin Laden

    • Viestejä: 90
    • Karma: 28
    • Profiili
...
mikä on tämä kasvi, joka tuoksuu aivan ganjalta?
...
Mistä on ganjan tuoksu tehty? Suopursusta, kanervasta. Petäjistä ja kuusen pihkasta. Mustikasta ja puolukasta. Sammalista ja raikkaasta sateesta. Siitä on ganjan tuoksu tehty.
Kannabikselta tuoksuvat muut kasvit-ketju hamppufoorumilla.