Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Aloittelijoiden suippumadonlakkikysymykset tänne!

Vieras · 351 · 164986

Poissa pipo

    • Viestejä: 33
    • Karma: 0
    • Profiili
Semmonen kyssäri tuli mieleen sienestäjän kuumotuksista. Minkälainen käsitys teillä on siitä että tietääkö tavallinen tallaaja mitä me tuolla niityillä haahuillaan. Vai onko ne vaa sillee et ok joku random jamppa tuolla vaa syyskävelyllä pää kumarassa.


Itse näen autosta paljon otollista mestaa, mutta jätän menemättä, koska ohi voi ajaa omainen... vanhemmat, joilla saattaa olla epäilyksiä... tai pahimmassa tapauksessa viranomainen. Kehottaisin katselemaan maaaseudulta hiekkateitä, joissa liikutaan ilmeisen harvoin ja jos tuollaisella tiellä esim. joku kävelee, ulkoiluttaa koiraa jne.. niin älkää vetäkö päätä piiloon, (herättää epäilyksiä ehkä pahemmasta) vaan morjestakaa reippaasti. Tiedän, että se on paras keino, koska tuntematon miettii varmaan, etttä olikohan toi sen ja sen poeka..? ja antaa asian olla, lisäksi ko. seudulla kaikki morjestaa kaikkia, eli on normaalia käytöstä..
Harva ohikulkija miettii nähdessäänm pellolla pää kumarassa haahuilevan heebon, että varmaan avaimet hukassa?


Poissa ittepoimin

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
    • Profiili
Tässäkin on se kaksi osapuolta: Toiset tietää tasan tarkkaan mitä olet tekemässä ja toiset vain miettivät että poimimassa jotain sieniä tai marjoja.

Itse kohdannut molempia, mutta oma ilme oli priceless kun tyyppi kysäsi: "Onko löytynyt kuvattavia lakkeja minkä verran?" :D Rauhotteli toki sen jälkeen kuumotuksen pois, että hän on itekki kuvailee niitä jne :)


Poissa pipo

    • Viestejä: 33
    • Karma: 0
    • Profiili
onko niin huono s-vuosi, ettei edes vakio paikoista löydy mitään? Olen aloittelija, mut löysin tossa n. yhden albumillisen kuvattavaa, mutta edes sieltä en ole löytänyt uusia W T F ? Onko enää muuta tehtävissä, kun alkaa keittämään maissia???


Poissa tseppedeus

    • Viestejä: 19
    • Karma: 0
    • Profiili
Nyt on ollut taas plussaa ja sadetta. Voisiko vielöä löytyä sieniä, vai menevätkö ne johonkin horrokseen kun on ollut kymää? :)


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Nyt on ollut taas plussaa ja sadetta. Voisiko vielöä löytyä sieniä, vai menevätkö ne johonkin horrokseen kun on ollut kymää? :)

Jos riittää aikaa kierrellä kosteikkoja, niin kannattaahan sitä vielä yrittää. Voihan sitä ainakin katsoa potentiaalisia maastoja ensi vuotta varten.

Paras valokuvauskausi on kuitenkin auttamatta ohi.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa pipo

    • Viestejä: 33
    • Karma: 0
    • Profiili
Nyt on ollut taas plussaa ja sadetta. Voisiko vielöä löytyä sieniä, vai menevätkö ne johonkin horrokseen kun on ollut kymää? :)

Jos riittää aikaa kierrellä kosteikkoja, niin kannattaahan sitä vielä yrittää. Voihan sitä ainakin katsoa potentiaalisia maastoja ensi vuotta varten.

Paras valokuvauskausi on kuitenkin auttamatta ohi.

No harmi... Täälä etelässä on kaivotkin melkein kuivia, se sekä se, ettei ihan yleisiä sekasieniäkään löytynyt kuin hyvin vähän antoi odottaa myös, että foto albumi jää vaillinaiseksi.


Poissa MetsänPoika

    • Viestejä: 13
    • Karma: 1
    • Profiili
Itse spottasin uuden mestan tänä syksynä yhdeltä metsäautotieltä. Muutama gramma kuivattua, mutta kuitenkin saman verran kun aiemmin yhteensä.

Asiaan: Ensimmäinen kunnon pakkanen taisi vahingoittaa maanpinnan rihmastoa, koska sen jälkeen on löytynyt vain muutama yksilö. Eikös sieni ensin pyri korjaamaan rihmaston ja sitten vasta tekee itiöemiä. Kuinka pitkään sitten pitää olla lämmintä että pintarihmasto on fixattu ja itse tatit kehittyy? Ei hajuakaan, mutta ei tunnu viikko riittävän.
Vielä vois käydä yhden sähkölinjan alusen katsomassa, se kun on ison mäen kyljessä isomman metsän keskellä niin on voinut säästyä vielä pakkaselta.


Poissa kasvistaja

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Pari kysymystä:
-Onko jotain järjestelmällistä tapaa erottaa pienet kirjoheltat isoista madonlakeista?

-kuinka hyvä tuntomerkki kosteusmuuntuvuus on? Mitkä yleiset lbm:t ovat kosteusmuuntuvia?

-Onko kovin stressattu 'kostea kasvupaikka' suunnattu lähinnä niille jotka muuten etsisivät lakkeja kedoilla. Eli kuinka kostea paikka voi olla? Kaikkein tuuheimmat lauhamättäät olen löytänyt paikoista joissa kengän alla litisee muutama milli-sentti vettä. Liikaakin kosteutta?


Poissa janoz77

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Näistä mikään?


Poissa pipo

    • Viestejä: 33
    • Karma: 0
    • Profiili
miten mahtaa olla, kun moni selittää paikoista joissa on/on ollut eläimiä, elikkäs tarviiko sitä skeidaa olla kasvupaikalla? itse olen tuumaillut, että sitä ei tarvi, kasvaa vaan paremmin jos on.

taitaa tulla hyvä kuvaus syksy?


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Pari kysymystä:
-Onko jotain järjestelmällistä tapaa erottaa pienet kirjoheltat isoista madonlakeista?

-kuinka hyvä tuntomerkki kosteusmuuntuvuus on? Mitkä yleiset lbm:t ovat kosteusmuuntuvia?

-Onko kovin stressattu 'kostea kasvupaikka' suunnattu lähinnä niille jotka muuten etsisivät lakkeja kedoilla. Eli kuinka kostea paikka voi olla? Kaikkein tuuheimmat lauhamättäät olen löytänyt paikoista joissa kengän alla litisee muutama milli-sentti vettä. Liikaakin kosteutta?

Ensimmäiseen en osaa antaa kunnollista vastausta. En tunnista kirjohelttoja, mutten myöskään usko niitä isoihin suippumadonlakkeihin koskaan sekoittavani.

Jos tarkoitat kosteusmuuntuvuudella lakin värin muutosta sienen kuivuessa, niin se on yksi tuntomerkki muiden joukossa, ei yksistään riittävä.

Ei sateita => ei sieniä. Kosteutta pitää olla, mutta en ole vesilammikosta suippumadonlakkia tavannut. Tosin eihän se vesi yleensä kauaa vaikkapa heinäpellon pinnassa ole, vaan imeytyy maahan.

Kannattaa selailla kuvagallerioita suippumadonlakeista ja pyrkiä sen jälkeen havainnoimaan tuntomerkkien kokonaisuutta (lakki, heltat, jalka, sinistyminen, kasvupaikka, -aika ja -tapa jne.) Checklist-lähestymistapa auttaa, mutta kokonaisuuden hahmottaminen on ehkä lopulta tärkeämpää.

Lainaus
Näistä mikään?
Ei.

Lainaus
...elikkäs tarviiko sitä skeidaa olla kasvupaikalla? itse olen tuumaillut, että sitä ei tarvi, kasvaa vaan paremmin jos on.

Oikeassa olet -- ei tarvitse.


   Syksy on kaunista aikaa!
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa shr00mz

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
Olin justiinsa pääkaupunkiseudun Nuuksiossa etsimässä silokkeja kuvattavaksi. Kolme tuntia kiersin peltoja ja silleen, ei mitään.

http://imgur.com/a/42yMJ

Näyttääkö paikat teidän mielestä sellasilta että kohta pitäis jo tärpätä?

Ehkä täällä etelässä on viel ollut sen verran kesäistä (20 astetta päivisin) ettei silokit ole päässeet vielä kasvuun? Kyllähän noista apajoista luulis kolmessa tunnissa löytyvän ainakin jotakin? Oli kosteaa, oli sammalta, oli hevosenpaskaa. Tosin oli kyllä aika vähän muutenkin sieniä. Pitäskö koettaa uudestaan viikonlopun sateiden jälkeen?



Viesti viskottu asianmukaiseen ketjuun. --Ylläpito


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Olin justiinsa pääkaupunkiseudun Nuuksiossa etsimässä silokkeja kuvattavaksi. Kolme tuntia kiersin peltoja ja silleen, ei mitään.

http://imgur.com/a/42yMJ

Näyttääkö paikat teidän mielestä sellasilta että kohta pitäis jo tärpätä?

Ehkä täällä etelässä on viel ollut sen verran kesäistä (20 astetta päivisin) ettei silokit ole päässeet vielä kasvuun? Kyllähän noista apajoista luulis kolmessa tunnissa löytyvän ainakin jotakin? Oli kosteaa, oli sammalta, oli hevosenpaskaa. Tosin oli kyllä aika vähän muutenkin sieniä. Pitäskö koettaa uudestaan viikonlopun sateiden jälkeen?



Viesti viskottu asianmukaiseen ketjuun. --Ylläpito

Olen myös etelästä ja käynyt etsimässä sieniä viime viikkoina, mutta tähän mennessä en ole löytänyt niitä edes erittäin otollisilta alueilta. Luulen myös että täällä etelässä säät ovat vielä niin kesäiset, ettei haittaa odottaa viikko-pari ja katsoa jos olisi vaikka viikon jakso jolloin olisi viileä ja sateisa sää.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Olin justiinsa pääkaupunkiseudun Nuuksiossa etsimässä silokkeja kuvattavaksi. Kolme tuntia kiersin peltoja ja silleen, ei mitään.

http://imgur.com/a/42yMJ

Näyttääkö paikat teidän mielestä sellasilta että kohta pitäis jo tärpätä?

Ehkä täällä etelässä on viel ollut sen verran kesäistä (20 astetta päivisin) ettei silokit ole päässeet vielä kasvuun? Kyllähän noista apajoista luulis kolmessa tunnissa löytyvän ainakin jotakin? Oli kosteaa, oli sammalta, oli hevosenpaskaa. Tosin oli kyllä aika vähän muutenkin sieniä. Pitäskö koettaa uudestaan viikonlopun sateiden jälkeen?



Viesti viskottu asianmukaiseen ketjuun. --Ylläpito

Olen myös etelästä ja käynyt etsimässä sieniä viime viikkoina, mutta tähän mennessä en ole löytänyt niitä edes erittäin otollisilta alueilta. Luulen myös että täällä etelässä säät ovat vielä niin kesäiset, ettei haittaa odottaa viikko-pari ja katsoa jos olisi vaikka viikon jakso jolloin olisi viileä ja sateisa sää.

Samaa mieltä. Lupaavan näköistä aluetta kyllä muuten!
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa homit

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 34
    • Karma: 1
    • Profiili
Olin justiinsa pääkaupunkiseudun Nuuksiossa etsimässä silokkeja kuvattavaksi. Kolme tuntia kiersin peltoja ja silleen, ei mitään.

http://imgur.com/a/42yMJ

Näyttääkö paikat teidän mielestä sellasilta että kohta pitäis jo tärpätä?

Itse viihtyisin monilla noista paikoista perse pystyssä vaikka koko päivän. Kannattanee keskittyä erityisesti sellaisille alueille, joissa maassa makaa viimevuotiset (ja ehkä sitäkin edelliset) vaalenneet heinät - mieluiten märkinä. Yleensä nuo vanhat heinät nähdäkseen pitää vähän nostella nuorempia puskia. Tosin joissain esimerkkikuvissa näyttää sieniä kasvavan myös varsin nurmikkomaisilla alueilla - mene ja tiedä.

Ehkä täällä etelässä on viel ollut sen verran kesäistä (20 astetta päivisin) ettei silokit ole päässeet vielä kasvuun? Kyllähän noista apajoista luulis kolmessa tunnissa löytyvän ainakin jotakin? Oli kosteaa, oli sammalta, oli hevosenpaskaa. Tosin oli kyllä aika vähän muutenkin sieniä. Pitäskö koettaa uudestaan viikonlopun sateiden jälkeen?

Ilmat voisivat vieläkin paremmat olla, mutta hyviltä paikoilta, missä mikroilmasto on suosinut sieniä, voi tehdä löytöjä jo nyt.
Tähtitaivaan alla värjyn tuijotellen kuiluun sen
Häämöttääkö jossain tieto suuremmasta, usko en