Suunnilleen joo, mutta mitään varmaa ei esiintymisestä tietenkään voi sanoa. Kannattaa käännellä tarkkaan tiheitä heinätuppoja.
Kannattaako suosiolla keskittyä vain nurmilauhaan ja unohtaa kaikkien muiden kasvien kääntely? Jos jostakin nurmilauhasta jotain sattuisi löytymään varmasti lähettyviltä löytyisi muitakin sieniä
Aloittelija olen vielä minäkin, mutta sanoisin, että pelkkiä nurmilauhamättäitä kääntelemällä voi jotkin paikat mennä sivu suun. Ite tein parikin löytöä ensin jonkin matkaa mättäiden ympäriltä, ennen kuin vasta eräällä isommalla spotilla niitä alkoi löytymään niistä mättäistäkin. Tarkat kasvupaikat tuntuvat olevan erittäin riippuvaisia olosuhteista, mutta tärkeintä on pysyvä kosteus - jos kengänpohjat eivät kastu, jäävät sienetkin haaveeksi.
Täysin mutuna heitän vielä, että
ehkä noissa mättäissä kasvaa suippuja tyypillisesti enemmän, mutta ne kuivavat nopeammin kuin esim. pakkautunut vanha heinämössö (josta omat sieneni olen pääosin nostellut), jonka vuoksi viimeaikaisissa kuivissa säissä niitä ei ole mättäistä löytynyt. Myöhemmin olen löytänyt sieniä nurmilauhan ympäriltä muuallekin heinikkoon levinneenä, ja oikeastaan vähän yllätyinkin asiasta. Tänään poimin muutamia silokkeja ehkä vähän poikkeukselliselta kasvupaikalta sammalen seasta - mutta totta kai näidenkin ympärillä kasvoi heinää valtalajina.
Olkaa varovaisia sammalen kanssa, se kertoo monesti ihan vääränlaisesta kasvupaikasta, mutta oikeilla paikoilla ehkä edistää kosteuden säilymistä. Nurmilauha on hyvä merkkikasvi, ja jos vielä muutenkin on nurmikkoista ja heinikkoista, niin silmät tarkkana.