Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

HELPPOA: maissin keittäminen kasvatuskäyttöön

Matias · 370 · 159010

Poissa M67

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
No vihdoinkin. Sain eilen otettua muutaman sienen kuivumaan ja kaksi printtiäkin onnistuin ottamaan. Kävipähän ainakin selväksi, kuinka tärkeää on tuulettaa vähintään kaksi kertaa päivässä ja valottaa. Yllätyin suuresti, kun niistä tuli jotain, kun olin kumminkin niin paljon lomilla ym. Nyt pitäisi olla aikaa huolehtia rakkaistani ja toivoa vähän suurempaa satoa, kuin viisi tattia :D.


Poissa blackjavan

    • Viestejä: 5
    • Karma: 0
    • Profiili
EDIT: Eipä mitään. Vastaukset löytyivät yllätys yllätys HuMystä.

Hieno tekki, ensimmäinen boxi imaisi itseensä cobwebbiä, mutta katsotaan, mitä toisella yrittämällä tapahtuu. Tulevaisuutta ajatellen muutama kysymys.

Mitkä ovat hyviä tai ylipäänsä mahdollisia tapoja fruitata kolonisoitunut maissitekkikakku?

Onnistuuko sama periaate kuin PF-tekissä eli dunkkaus, vermikuliittikuorrute ja terraan istumaan?

Vai onko parempi rikkoa maissikakku ja istuttaa toissijaiseen substraattiin? Jos toissijaiseen niin onko kokemuksia hyvästä mixistä?


Poissa Meischel

    • Viestejä: 30
    • Karma: 0
    • Profiili
Helvetin pätevän olosia niksejä tänne porukka laittanut. Luin koko litanian läpi (joitakin vastauksia useaan otteeseen)  ja napsin sieltä takaraivoon neuvoja, mutta yksi kysymys tästä heräsi: suositteletteko tätä maissi tekiikkaa kasvatusneitsyyden menetykseen verrattuna vaikka pf-tekkiin? Tässä maissi tekniikassa homman helppous toimii houkuttimina ja kunhan vaan toimii rauhassa ja mahd. siististi, niin luulisi onnistuvan. Pf-tekissä mietiyttää se itiöruiskun valmistus ja sen kanssa sohiminen, kun siitäkin oon lukenut ristiriitaisia kokemuksia, lähinnä nestetasapaino- ja kontaminaatio ongelmien suhteen. Tarkoitus olis saada ekasta kasvatuksesta "varma" tulos,  josta sitten omavaraiseksi printtien suhteen ja lähteä hakemaan sitä itelle sopivinta metodia kasvatukseen. :) Otan mielipiteitä nöyränä vastaan.
On these barren lands, nothing to enhance. Crown yourself with empty hands.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Helvetin pätevän olosia niksejä tänne porukka laittanut. Luin koko litanian läpi (joitakin vastauksia useaan otteeseen)  ja napsin sieltä takaraivoon neuvoja, mutta yksi kysymys tästä heräsi: suositteletteko tätä maissi tekiikkaa kasvatusneitsyyden menetykseen verrattuna vaikka pf-tekkiin? Tässä maissi tekniikassa homman helppous toimii houkuttimina ja kunhan vaan toimii rauhassa ja mahd. siististi, niin luulisi onnistuvan. Pf-tekissä mietiyttää se itiöruiskun valmistus ja sen kanssa sohiminen, kun siitäkin oon lukenut ristiriitaisia kokemuksia, lähinnä nestetasapaino- ja kontaminaatio ongelmien suhteen. Tarkoitus olis saada ekasta kasvatuksesta "varma" tulos,  josta sitten omavaraiseksi printtien suhteen ja lähteä hakemaan sitä itelle sopivinta metodia kasvatukseen. :) Otan mielipiteitä nöyränä vastaan.
Matiaksen maissitek on täysin epästeriili tapa kasvattaa sieniä. Sillä voi onnistua, tai sitten ei, mutta varmimman tuloksen saat, kun käytät painekattilaa, hanskalaatikkoa, sterilointiaineita ja muita menettelyjä, joiden on tarkoitus estää kontaminaatioita.

Valitettavaa on, että ei olla kerätty mitään tilastoja siitä, että kuinka usein tämä kaikista tavanomaisista varotoimenpiteistä riisuttu tekniikka toimii ja kuinka usein se johtaa viljelmien epäonnistumiseen.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Samaa mieltä Arvaliksen kanssa. Varsinkin jos on käytössä yksi printti, niin ehdottamasti mielestäni pf-tek. Noudattamalla Humy: n ohjeita onnistut suurella todennäköisyydellä ja saat itsellesi uusia printtejä usean määrän. Sitten on hyvä kokeilla muitakin tekniikoita.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa Vilijonkka

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Viidestä kaksi joutuivat tummanruskean hötön uhriksi. Kolmella on vielä toivoa. :) Täytyy myöntää, että oon tosi positiivisesti yllättynyt, juurikin niistä syistä mitä porukka on maininnut.

Todennäköisyyksiä voisi koittaa parantaa steriloimalla -> muuten sama tsydeemi?


Poissa Meischel

    • Viestejä: 30
    • Karma: 0
    • Profiili
Arvalis & Greatmaster - selvä peli, kiitos infosta!
On these barren lands, nothing to enhance. Crown yourself with empty hands.


Poissa jokapoika

    • Viestejä: 17
    • Karma: 0
    • Profiili
Onko kukaan koittanut pf-tekkiä jossa on maissia riisin tilalla? Itse ajattelin parin päivän sisällä testata kyseistä menetelmää, valmistaen maissin sopivaksi vuorokauden liotuksella ja n. 30min keittämisellä. Saas nähdä mitä tulee. Idea lähti siitä kun epähuomiossa tein kakut täysjyväriisillä enkä jauholla lukuvirheen vuoksi ja ajattelin että tuskimpa nuo rihmastoituvat :D Satuin jostain lukemaan tästä versiosta hyvin tuloksin. 


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Kyllä se onnistuu ja toimii ja voi käyttää muitakin jyviä. Itse käytän vehnänjyviä. Liotan, keitän ja laitan laseihin tai puolenlitran lasipurkkeihin. Ohut vermiskerros päälimmäiseksi ja foliokansi päälle. Sterilointi ja inokulointi itiöruiskulla. Hyvin toimii. Valmiista rihmastosta valmistan toissiaisia kasvualustoja, mutta voi rihmastokakun laittaa myös heti terraankin sieniä tuottamaan, kunhan käyttää sellaisia laseja ja punukoita, joista kakun saa kokonaisena kumottua pois.

Ai niin, meinasin tällä siis, että käyttää pelkkiä jyviä ilman pf-tekin muita ainesosia, mutta pf-tekin muuta tekniikkaa noudattaen. Tämä tarkennuksena.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa jokapoika

    • Viestejä: 17
    • Karma: 0
    • Profiili
Eihän tuo muuten haittaa että lasit ovat yön yli maissit sisässä? Tarvitseeko esim huomenna kun teen loppuun niin kostuttaa hieman vai laitanko vaan vermikuliittia päälle ja foliolla suljetuksi? Sry offtopic


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Minun mielestäni voi. Itse teen usein niin että keitän jyvät illalla ja annan niiden kuivua siivilässä yön yli. Seuraavan päivänaikana valmistelen purnukat ja steriloin ne ja sitten taas seuraavana päivänä inokuloin ne. Rauhallinen työtahti ja hyvin toimii.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa jokapoika

    • Viestejä: 17
    • Karma: 0
    • Profiili
Jeps kiitokset tästä. Sen huomasin jo alkukättelyssä että kiire ja tämä laji ei sovi samaan lauseeseen :D


Poissa Lahottaja

    • Viestejä: 83
    • Karma: 10
    • Profiili
No ei se mikään pf-tek ole jos etenkin pelkkiä jyviä käyttää. Ei ole itsellä kokemusta maississa kasvattamisessa, mutta yleisen käsityksen mukaan maissi ei ole kovin satoisaa vaan pf-tek tai jyvät (kaura/ruis) tuotaa paremmin satoa. Joilaan näytää nuo maissikakut pysyvän myös huonosti kasassa. Jyvät myös yleensä katetaan paremman lopputuloksen saavuttamiseksi. Pelkkä vermis+kipsi on toiminut ihan hyvin katteena itsellä.
:D


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
No ei se mikään pf-tek ole jos etenkin pelkkiä jyviä käyttää. Ei ole itsellä kokemusta maississa kasvattamisessa, mutta yleisen käsityksen mukaan maissi ei ole kovin satoisaa vaan pf-tek tai jyvät (kaura/ruis) tuotaa paremmin satoa. Joilaan näytää nuo maissikakut pysyvän myös huonosti kasassa. Jyvät myös yleensä katetaan paremman lopputuloksen saavuttamiseksi. Pelkkä vermis+kipsi on toiminut ihan hyvin katteena itsellä.
Joo. Olen nähnyt jonkun (muistaakseni) Steven Pollockin laatiman taulukon, jossa vertailtiin kaikkia mahdollisia substraattipohjia ja ravintolisiä, joita oli kokeiltu. Tuon jälkeen tyyppi päätyi suosittelemaan pelkkää riisijauhoa, joka oli satoisuutensa ja käsittelyn helppouden vuoksi korkealaatuisinta materiaalia. Raiheinän siemenet muistaakseni sai myös suositukset.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Haituvainen

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Ajattelin jatkaa jo valmista "Popcorntek" kakkua uusiin vastaaviin esim suhteella 1->6. Onko määrä riittävä vai jopa liikaa? Maissia on tuollainen perus pakasterasiallinen (kaupan muovinen "kertakäyttö") täysin rihmastoituneena. Onnistuuhan tämä yleensäkkin? Joku muu kysyi samaa aikaisemmilla sivuilla saamatta vastausta.