Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

HELPPOA: maissin keittäminen kasvatuskäyttöön

Matias · 370 · 159010

Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Mikäli kyseessä on eka sato kakuista niin on mielestäni ihan normaalia, että menee helposti parikin viikkoa ennen pinnaamista. On kuitenkin ihan hyvä merkki että rihmasto voi hyvin ja kasvaa. Hieman ennen pinnaamista rihmaston pintaan alkaa yleensä muodostumaan pienenpieniä pahkuroita, rihmastosolmuja, jotka enteilee pinnaamista. Onko kasvatuslaatiossa reikiä? Muuten kerran päivässä tuulettelu on varmaankin turhan vähän. Itse tuulettelen reiitettyä poxia pari kertaa päivässä aamuin illoin ja ei pahemmin haittaa vaikka välillä jäisi tuulettelut väliin. Itse annan valoa 12 tuntia päivässä ja muuten kasvatuslaatikko on pimeässä, mutta vähäisempikin valottaminen riittää kyllä.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa varab

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Mutta mun kakut on ollet jo pari kuukautta kasvamassa, nyt vasta dunkkasin kun ei sieniä näkynyt. Niissä on kyllä semmosii rihmasto"palloja", täytyy seurata miten ne kehittyy.

Kasvatuslaatikossa ei ole reikiä.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Mun toinen kakku oli nesteytyksessä vuorokauden ja se on nyt ollu 2 viikkoa kasvatuslaatikossa. Pintarihmasto on paksuuntunut paljon mutta ei pinnejä vieläkään.

Toinen kakku meni nesteytykseen viikkoa myöhemmin ja oli 3 vuorokautta nesteessä. Senkin rihmasto on kasvanut mutta ei pinnejä.

Valoa on annettu muutama tunti päivässä. Kasvatuslaatikossa on kakkujen lisäks vain vesiastia antamassa kosteutta ja tuuletellaan noin kerran päivässä.

Mitähän mun pitäis vielä tehdä että saisin sieniäkin? :D Lisää valoa? Lisää kosteutta? Lisää tuuletusta?


Aattelin kerran ottaa jo maistiaiset nesteytyksestä jääneestä vedestä mut en uskaltanut kun ei vaikutusta osaa oikein arvioida. :D
Kolmen vuorokauden dunkkauksessa ei ole mitään järkeä. HuMysta voit vilkuilla oikeat dunkkausajat. Pari tuntia valoa päivässä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Heivaa vesikippo hiiteen ja osta sumutinpullo. Tuuleta ainakin kolmesti päivässä ja/tai rei'itä laatikko. Dunkkausvettä juomalla et tule juuri vaikutuksia saamaan.

Kuva olis ihan todella jees...
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa varab

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Vähän työlääks menee. :D Mä olen tässä viimeaikoina sumutellutkin mutta ei ole pinnejä tullu. Rihmaston pinta on tullut vähän ryppyisemmäks? kyllä. Pari päivää sitten siinä rupes näkyyn vähän jotain harmaata molemmissa kakuissa joka ei ole kauheesti lisääntynyt, onkohan se nyt hometta?



Poissa kömpelö

    • Viestejä: 41
    • Karma: 1
    • Profiili
Tämä tulee olemaan ensipostaukseni lisäksi myös ensimmäinen käyttämäni tekniikka. Painekattila uupuu toistaiseksi, mutta minua myös kiehtoo ketjun alussa mainittu ajatus siitä, että ehkä kaiken ei tarvise olla aivan ylettömän steriiliä, niinkuin ei ole luonnossakaan. Palaan raportoimaan, kunhan saan käsiini myös ensiprinttini. Eli jokunen kotva tässä voi vierähtää.


Poissa M67

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Vaikuttaa kyllä suht helpolta ja oletan tämän tek:in onnistuvan itseltä paremmin, kuin PF tek ilman painekattilaa. Sattuu vielä olemaan muutama 5dl pakasterasia joutilaana ja maissi maksaa 2e kilo, eli eiköhän tuota tule kohta yritettyä.


Poissa MaZa1

    • Viestejä: 70
    • Karma: 3
    • Profiili
Mulla ei oo tää onnistunu ikinä, tuntuu että aina jääny liikaa kosteutta vaikka mikä olis.

Tästä päästäänkin pohdintaan/ kysymykseen että mitäpä jos maissin sekaan laittas vähän tuoretta kahvia imaseen osan kosteudesta? Ja eikös kahvissa oo ravinteitakin?


Poissa Lihamansikka

    • Viestejä: 5
    • Karma: 0
    • Profiili

Poissa M67

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Noniin, kolme 5dl rasiaa täytetty maissilla ja neljäsosa printtiä jokaiseen. Toivottavasti noista edes yksi kolonisoituisi.



Poissa M67

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Reilu kuus päivää inokuloinnista ja rasiat näyttävät aloittaneen kolonisoinnin, elikkäs oma prosessi oli tämä:
 -N.6dl maissia 3l kattilaan ja vettä reilusti päälle, kun vesi alkoi kiehua, niin katsoin kellosta ajan ja kävin vartin välein sekoittelemassa.
 -Tällä välin putsasin kolme 5dl pakasterasiaa 70% IPA:lla, pyyhkien suurimman osan pois, mutta jättäen vähän alkoholihöyryä laatikoihin.
 -Kun maissit olivat kiehuneet kohtuulliseen tahtiin reilun tunnin, valutin veden pois ja laitoin takaisin keittolevylle ja sekoittelin maissia puoli minuuttia, kunnes niiden pinta näytti kuivahkolta.
 -Heti tämän jälkeen kaadoin kuuman maissin rasioihin ja laitoin kannet kiinni. Rasioiden jäähtyessä ravistelin niitä aina välillä.
 -Kun infrapunalämpömittari näytti 25-27 astetta ja rasiat olivat vain hieman lämpimiä, totesin niiden olevan riittävän viileitä.
 -Seuraavaksi inokuloin rasiat avaamalla yhden kannen kerrallaan ja raaputtamalla 1/4 itiöprintistä rasiaan(kiitos erittäin paljon Greatmaster!), sulkien kannen ja ravistellen muutaman minuutin. Tämä tehtiin kaikille rasioille
 -Tarvittavien merkintöjen jälkeen rasiat menivät 25 asteiseen pimeään kaappiin odottelemaan.

Laitan kuvia myöhemmi  tänään, jos tajuan miten se tehdään, riittääkö jos laitan kuvan suoraan viestiin? Laitan kyllä varmuuden vuoksi johonkin kuvapalvelimeen ja linkkaan sinne.
Mitenkäs tuo kokonaan kolonisoitujen kakkujen tuuletus? Jos teen pari aukkoa kanteen ja laitan leukoplast teippiä päälle?
Pitänee lukea lisää foorumitekstejä ja HuMy:n kirjoituksia, kohtahan tulee kiire :).


EDIT: Niin toivottavasti tuo ei ole hometta, ei ole kyllä aikaisemmin tullut tuon näköistä hometta vastaan ja mitä nyt muitten kasvatuksia nähnyt, niin toivot on suuret.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Lataa kuvat vaikka imgur.comiin ja sieltä sitten img-tagilla tänne.
Kokonaan kolonisoituneiden kakkujen tuuletuksella tarkoittanet fruittausta? Kun kakut ovat rihmastoituneet täysin, nesteytä ja siirrä ns. fruiting chamberiin, eli suomeksi muovilaatikkoon. HuMysta löytyy ohjeita myös niiden rakenteluun.
Onnea projektiin!
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa M67

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Elikkäs tässä nyt ne kolme rasiaa: http://i.imgur.com/PTNd2vf.jpg
Tässä yksi lähempää:  http://i.imgur.com/T2wccvw.jpg
Kuva yhden rasian pohjasta, missä näkyisi olevan kontaminaatiota ylävasemmalla, mutta silmin katottuna näyttää ihan normaalilta: http://i.imgur.com/pH8BcfZ.jpg
Ja viimeisenä yritin ottaa macro kuvaa selvästä homekasvusta: http://i.imgur.com/1dttMkL.jpg

Onko enää mitään järkeä kaapia tuo home kohta ja kaikki sen lähettyvillä olevas maissinjyvät pois ja koittaa sekoittaa niitä toiseen alustaan?
Fruittaus ja terraario hommat on hallussa, mutta sain jotenkin päähäni, että micropore teippi mahdollistaa paineen tasauksen painekattilassa ja inokuloinnin jälkeen mahdollistaa myös ilman vaihdon rihmastolle ilman kontaminaatioriskiä, tiedä sitten mitä olen lukenut. Niin ja kiitos avusta, en tiedä miksi olen vältellyt imgur:ia.

Olisiko nyt hyvä odottaa vielä viikko ennen dunkkausta, vai pidempään?

EDIT: muokkasin kuvia vähän ja laitoin uudet linkit.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Heitä suosiolla homepurkki roskiin avaamatta. Voit tehdä puhtaasta jyväkakusta sitten ns. g2g-ymppäyksen, jos haluat rihmastoa kasvatella enemmän.
Primäärikakkujen purkkeihin on imho turhaa tehdä reikiä. Jos joku nurkka jää mukamas hapdnöuutteen vuoksi rihmastoitumatta, on fiksumpaa vaan rapsia irtojyvät pois sitten ennen nesteytystä.
Tarkkoja päiviä on vaikea sanoa, mutta kyllä noiden kakkujen rihmastoituminen on niin alullaan, että viikko tuskin riittää. Tarkkaile purkkejasi ja kun koko kakku on kunnolla rihmaston peitossa, odota vielä kaksi päivää, ennen kuin avaat rasioita.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa M67

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Kait noin viikko sitten otettu kuva: http://i.imgur.com/Jc1ZvsV.jpg ja nyt päivän sisään otettu kuva: http://i.imgur.com/40XDNYv.jpg
Ei kovin suurta edistystä, muuta kuin huonontunut kuvanlaatu.

  Voi mennä vähän off topikkiin, mutta jos dunkkaisin nuo, kun näyttävät vähän kuivuneilta ja laittaisin terraarioon. Tarviiko perliittiä pestä, muuten kuin vedellä imeyttää ja olisiko vermikuliitissa dunkkaamisessa ideaa ja pitääkö sekin pestä? Kuinka paljon vaikutusta on sillä, teenkö shotgun laatikon, vai jätänkö ehjäksi?

Olen kyllä koittanut parhaimpani mukaan lukea HuMy:ä ja foorumeita, mutta olen aika kokematon foorumien suhteen.