Itse en varsinaisesti ole kasvissyöjä; en vain syö lihaa. Mun makuun tehotuotanto on vaan vitun öklöä. Kalaa kyllä syön ja käyn kalassa. Ehkä joskus käyn vielä riistankin kimppuun.
Tämä menee aika lähelle nykyistä ruokavaliotani, paitsi että riista kyllä maistuu silloin tällöin. Viimeksi esimerkiksi juhannusaterian yhteydessä.
Tehotuotetun lihan olen asettanut pannaan, koska sen syöminen (edes dyykattuna) ei yksinkertaisesti tuntunut enää hyvältä. Tähän ratkaisuun päädyin omien pohdintojeni kautta, joita tuki teokset kuten Foerin Eläinten syömisestä.
Minulla ei ole myöskään vaikeuksia sanoa, että tehotuotetusta lihasta pidättäytyminen tuntuu oikealta teolta (eikä väärältä) paitsi itseäni myös eläinkuntaa kohtaan, mikä taas tuntuu hyvältä. Siksi pidättäydyn. Kai olen sen verran hedonisti.
Huterasti perustellusta veganismista on tullut huolestuttava muoti-ilmiö, mihin tässä yhteydessä halusin ottaa kantaa.
Jotain tällaista taidan ajaa takaa. En tiedä, onko veganismi millään muotoa muoti-ilmiö, mutta sitäkin enemmän huterat perustelut omalle ruokavaliolle. Mielestäni on hyvin tervettä, jos siinä vaiheessa, kun kajotaan toiseen elävään olentoon, löytyy muukin argumentti kuin "maistuu hyvältä". Kun syöjä tiedostaa, että ruokansa on tullut jotakin tietä hänen suuhunsa, ollaan jo pitkällä. Minut tämä tiedostaminen johti tähän nykyiseen ruokavaliooni.
Epätietoisuus on tässäkin asiassa huono juttu.
(Tästä(kin) oli muuten Matyas tosi antoisaa jutella sun kanssa. Tai no, se keskustelu tästä aihepiiristä taisi olla enemmänkin eri ruokalajien fiilistelyä ja kielten lipomista
Ruoka saa usein mielen hartaaksi!)
Musta on hauskaa, miten kasvissyöjistä on rakennettu stereotypia, että heti ollaan aseet tanassa jeesustelemassa ja moittimassa toisten tapoja.
Olen sen verran onnekas, että olen päässyt aiheuttamaan ihmettelyä ja kenties kevyttä pahennustakin paitsi mussuttamalla kaninruokaa myös tarttumalla lihakimpaleeseen.
Stereotypiat elävät vahvana varmasti osittain siksi, että niitä vastaan on helpompi hyökätä, ns. olkiukkoilu. Antti Nylen tekee oivan havainnon jossakin esseessään: joillakin vannoutuneilla lihansyöjillä (jotka siis julistavat syömänsä nimenomaan lihaa) näyttää olevan tarve puhua ruokavaliostaan "synnillisenä" ja verrata itseään petoihin (tämä pätee esimerkiksi joihinkin A.W Yrjänä kolumneihin). Tämän tarkoitus on tietenkin matkia heidän kuvittelemiensa stereotyyppisten henkilöiden (tässä tapauksessa mielensä pahoittavat vegaanifasistit) puheenpartta. Jollain tasolla tämä kuitenkin kielii omasta sisäisestä epävarmuudesta, vaikka toivottu vaikutus on täysin päinvastainen.
Sama ilmiö löytyy tietenkin myös "vastapuolelta". Tofu-keitokset muuttuvat "hippisafkaksi" ja muuksi tällaiseksi. (Toki tämä ei rajoitu ruokaan. Yksi esimerkki tästä löytyy vaikka Homma-foorumilta, missä monet nimittävät itseään netseiksi sun muiksi razzisteiksi.)
Kai tässäkin pätee tuon epätietoisuuden lamaannuttava voima. Lyödään stereotypiat yhdessä rikki ja lähestytään oikeasti toisiamme!