Morjens!
Olen aloitteleva kasvattaja. Viimeisimmät yritykset ovat jo poikineet muutaman sienen, mutta se normaalin hyvä sato antaa vielä odottaa itseään.
Olen tähän mennessä tehnyt vain pf-tekkiä golden teacherilla. Kakkujen tekeminen sujuu jo hyvin, ja olen oppinut tekemään nesteviljelmää, jolla inokuloin kakut.
Ongelmani on tällä hetkellä sopivan terran tekeminen/löytäminen kakuille.
Ensimmäisenä kokeilin pientä 30L SGFC:tä. Perliitti kuivui, ja kakut myös, koska laitoin homman patterin viereen talvella, enkä kostuttanut riittävästi. Tuloksena kuudesta kakusta 1 sentin pituinen sieni
Sitten kokeilin 50L PMP:tä leca-soralla. Käyttämäni pumpun tehoksi luvattiin 210L/h. En kostuttanut tai tuulettanut lainkaan, joten kakut kuivuivat tännekin. Uudelleen dunkkauksen jälkeen sain muutamia sieniä, kun aloin tuulettamaan ja kostuttamaan PMP:tä, mutta sienet valmistuivat kakkuihin todella eri aikoihin, ja niiden kanssa pulaaminen alkoi jo tuntua työläältä kun oli yksi kakku kerrallaan dunkkautumassa. Tässä vaiheessa oli hieman epäselvää, ja on vieläkin, voiko yksittäisiä sieniä poimia kakuista, vai lopettaako kaikki sienet kakussa kasvamisen jos sieltä nyppää irti sienen. Tämän ratkaisun kanssa otsalohkoa alkoi pakottamaan se asia, että PMP ei kaikista lupauksista huolimatta ollut sellainen että sinne vain laittaa kakut, ja antaa olla. Tästä 6 kakun satsista tuli jo varmaan vähän yli 10g kuivattuna, jee.
Seuraavaan 6 kakun satsiin kokeilin sitten pienempää 20L PMP:tä. Ajattelin että jos saisin täysin automaattisen fc:n pienemmällä laatikolla. Jotenkin ajattelin että siihen ainakin pitäisi riittää pumpun teho että olisi riittävä FAE ja ilman kosteuden kanssakaan ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Tilannetta parantamaan keksin laittaa mukaan leca-soran sekaan akvaariolämmittimen. Kosteutta näytti pikku laatikossa olevan, ainakin reunat ja kansi olivat pisaroita täynnä, ilmanvaihdosta sitten ei taas mitään hajua. Kakut alkoivat puskea rihmastoa ilmaan, jos sitä nyt voisi jotenkin kuvailla. En myöskään laittanut kakkujen alle foliota, koska ajattelin että kakku saa paremmin kosteutta kun on kiinni suoraan leca-sorassa. Kakut eivät alkaneet pinnaamaan vielä parin viikon jälkeenkään, joten siirryin suunnitelma B:hen.
Olin jo unohtanut kuinka mukavaa perliitin kanssa on puuhastella, joten hetken internettiä tutkiskeltuani, päädyin taas SGFC:hen. Tein 50L SGFC:n, liotin perliitin kunnolla ja valutin. Siirsin kakut pienestä PMP:stä uuteen terraan, suihkuttelin kunnolla mutta ei muutamaan päivään mitään. Kakut tuntuivat tosi kuivilta joten eilen pistin kakut illalla dunkkaukseen, ja tänään laitan illalla uudestaan terraan. Perliitti SGFC:ssä tuntuu todella kuivalta, ja ilmankosteus on 70% luokkaa. Terran ulkopuolella kosteus on 50% ja lämpötila 24-25'C.
Alkaa turhauttamaan, kun ei tiedä mihin suuntaan yrittäisi kasvuympäristöä säätää. Olen myös sitä pohtinut, kun näyttää siltä että grow-kiteissä tulee mukana vain iso muovipussi jonka sisälle suihkutetaan kosteutta, niin voisiko jollain vielä yksinkertaisemmalla ratkaisulla kuin SGFC tai PMP saavuttaa ihan ok tuloksia.
Olisiko vinkkejä mihin suuntaan lähtisi hommaa säätämään.