Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Salvia divinorum - kasvatus ja kiinnostus

apatin · 379 · 163425

Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Itse näin aloittelevana yrttitarhurina kiinnostaa tuo Salvian kasvatus. Pitäisi jostain saada vain hommattua tuollainen kasvi niin sitten olisi elämä hyvässä kunnossa. Näin sitten vielä kysymyksenä, että käytetäänkö kyseistä kasvia nykypäivän shamanismissa apuvälineenä?

Mitä tarkoitat nykypäivän shamanismilla?
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Vaihdoin 60W cool white ledin 100w full spectrumiin ja violetti valo aiheutti suurimpien lehtien
keskikohtien liilautumisen. Otaksun että valoa on liikaa.


Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
Muutitko myös ilmanvaihtoa tuon lampun vaihon yhteydessä? Useimmin omat salviat ovat saaneet erityisen paljon liilaa väriä jos yölämpötilat ovat olleet viileitä, esim. kesällä parvekkeella. Sekaväriset led paneelit aiheuttavat myös hieman tätä kasveilleni mutta viileä ilma korostaa sitä entisestään. Salvia tottuu kyllä pikkuhiljaa kasvavaan valon määrään mutta kokemuksesta sanoisin että liiallinen valo ja lämpö, omassa tapauksessa 600w spna sisätiloissa ja suora auringonvalo kasvihuoneessa, ovat aiheuttaneet lehtien paksuuntumista. Lehdet kasvavat silloin vähän kupruisemmiksi ja kovemmiksi, sanoisin että ne ovat heikompilaatuisia sillä niissä vaikuttaa olevan tällöin enemmän "turhaa" solukkoa suhteessa toimiviin ainesosiin, jotka löytyvät lehtien pinnoilta.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Nostin lämmöt 15->19 astetta ja laitoin kaappia tuulettavan tuulettimen saman kellokytkimen taakse, kun lampun ja nostin EC:n yli 1.

Uutta liilaa ei ole tullut ja edelliset on kerätty.


Poissa Kukkahattusetä

    • Viestejä: 17
    • Karma: 0
    • Profiili
Salviaa kun en ole kokeillut vielä, ja Damissa tarkoitus kokeilla, niin yksi asia askarruttaa mieltä:

Extractia ajatus kokeilla kielen alla ja mietin vain, että kun ensimmäinen setti on ohi, niin miten jatkaa. Eli mikä on seuraavan dosen suuruus (tole / jääkö pohjille edellistä), jos vaikka saman kaltaisen tripin haluaa perään ?

-Setä
Matkailu avartaa 😉


Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
Salviaa voi annostella aika helposti uudelleen ja uudelleen, jotkut puhuvat jopa käänteistoleranssista, eli ilmiöstä jossa se toimii paremmin käytön lisääntyessä. Tämä saattaa johtua poltto/pureskelu tekniikan harjaantumisesta taikka aivojen tottumisesta salviaan, mahdoton sanoa. Annoksesta sanoisin että koita saman kokoista annosta toisella kerralla, ja ota sitten lisää jos tunnet tarvetta.

Jos käytät uutetta suun kautta, suosittelisin hankkimaan jotain tinktuuraa joka on tarkoitettu tähän, poltettavaksi tarkoitetut uutteet toimivat kuulemma melko kehnosti suun kautta jostain syystä. Kotitekoinen asetoniuute vaikuttaa mielestäni samanlaiselta, sitä on vaikea saada toimimaan hyvin pitämällä suussa.

Olen itse käyttänyt salviaa lähinnä pureskellen kertaalleen kuivattuja ja sitten kostutettuja lehtiä sekä polttaen lehtiä että uutteita, kannatan ehdottomasti pureskelua/tinktuuraa. Olen myös lukenut yhden ainoan kertomuksen rektaalisesta annostelusta dmt-nexus sivustolta joka vaikutti olevan toimiva keino uutteille, en tosin itse ole siihen vielä uskaltautunut.


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Olen koittanut 80% etanoliin keitellä.tinktuuraa, mutta se.ei.toiminut sen kummemmin sublinguaalisesti kuin rektaalisesti käytettynä.(laimensin vähän 40% alkoholiksi ennen käyttöä.)

Olen jostain lukenut että kaupallisissa uutteissa olisi sama ongelma.

Poltettavista uutteista en oo kuullutkaan? Puhut ilmeisesti tupakkaan tai kukkaan lisäämisestä, sillä sähköröökin lämmöt ei riitiä.salivinoriineille.


Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
En ole paljoa tinktuuroita käyttänyt, ainoastaan viinaan liotettua asetoniuutosta, joka toimi nyt vähäsen mutta viinan aiheuttama limakalvojen ärsytys ja kielen alta imeytyvä alkoholi saivat minut jättämään tinktuurat käyttämättä. Jotkut kyllä suosivat niitä lukemani perusteella. Itse käytän suun kautta mieluiten uuttamatonta salviaa.

Poltettavilla uutteilla tarkoitan niitä perus salvia 5X-60X ja mitä lukuja niitä nyt onkaan. Nehän ovat salviauutetta imeytettynä salvian lehteen, ja ovat nimenomaan tarkoitettu poltettaviksi. En ole kokeillut sähköröökiä ja tuskin kokeilenkaan, joskus olen yrittänyt samankaltaista volcanon avulla mutta se jäi kertakokeiluksi, sen sai toimimaan vähäsen mutta tuntui siltä kuin olisi polttanut vain pieniä määriä lehteä jotka minulla aiheuttavat lähinnä sekavuutta ja motorisia vaikeuksia.


Poissa Bongi

    • Viestejä: 10
    • Karma: 0
    • Profiili
Olisipa minulla Salvia divinorumin pistokas :( Senkin ilkeät lainsäätäjät!

Kuinka kauan kestää että saa pistokkaasta ensinmäisen sadon jos kasvin pitää 400w tai 600w spna alla 6,5l tai 11,8l ruukussa?


Poissa psychiCNoob

    • Viestejä: 18
    • Karma: 1
    • Profiili
Siinä menee aikaa. Vasta kun kasvi on kunnolla kasvanut, niin alimmat lehdet voi käyttää. Turha niitä on ruveta riipimään kokemuksen toivossa, kun Salli tarttee niitä kasvaakseen. Maltti on valttia tässä.

Ja en kyl laittais noin vahvan valon alle Salviaa. Salvian paikka trooppisella asuinalueellaan on aluskasvillisuudessa, joten urbaanissa setupissa tämä ois huomioitava. Joku pienempi ja laadukas LED riittää vallan hyvin. Itse en oo vielä kertaakaan käyttänyt keinovaloa Salvian kasvatuksessa, vaan hoitanut asian auringon avulla. Vähän varjosempi paikka ja avot !



Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Siinä menee aikaa. Vasta kun kasvi on kunnolla kasvanut, niin alimmat lehdet voi käyttää. Turha niitä on ruveta riipimään kokemuksen toivossa, kun Salli tarttee niitä kasvaakseen. Maltti on valttia tässä.

Ja en kyl laittais noin vahvan valon alle Salviaa. Salvian paikka trooppisella asuinalueellaan on aluskasvillisuudessa, joten urbaanissa setupissa tämä ois huomioitava. Joku pienempi ja laadukas LED riittää vallan hyvin. Itse en oo vielä kertaakaan käyttänyt keinovaloa Salvian kasvatuksessa, vaan hoitanut asian auringon avulla. Vähän varjosempi paikka ja avot !

Salvia Divinorum kasvaa tosiaan mainiosti (sentin päivässä!) luonnonvalossa keväällä ja kesällä. Talvella joku kasvivalo olisi hyvä.
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa harhakuva

    • Viestejä: 82
    • Karma: 3
    • Profiili
Siinä menee aikaa. Vasta kun kasvi on kunnolla kasvanut, niin alimmat lehdet voi käyttää. Turha niitä on ruveta riipimään kokemuksen toivossa, kun Salli tarttee niitä kasvaakseen. Maltti on valttia tässä.

Ja en kyl laittais noin vahvan valon alle Salviaa. Salvian paikka trooppisella asuinalueellaan on aluskasvillisuudessa, joten urbaanissa setupissa tämä ois huomioitava. Joku pienempi ja laadukas LED riittää vallan hyvin. Itse en oo vielä kertaakaan käyttänyt keinovaloa Salvian kasvatuksessa, vaan hoitanut asian auringon avulla. Vähän varjosempi paikka ja avot !

Salvia Divinorum kasvaa tosiaan mainiosti (sentin päivässä!) luonnonvalossa keväällä ja kesällä. Talvella joku kasvivalo olisi hyvä.

Mikähän vikana kun mulla ei ole oikein kasvua tullut,kyllä ne kasvaa mutta ei kyllä senttiä päivässä ja kasvit voi mielestäni aika hyvin,mitä nyt vähän notkuu lehtien painosta. jonkun aikaa sit latvoin ensimmäisen kerran ja sen jälkeen kasvua tullu kyllä ihan hyvin,mutta ehkä vähän liian hitaasti. mikähän vikana? olen kastellut noin kerran viikossa puolen litran verran kerralla,ovat 10 litran vetosissa ruukuissa. tuo oksien notkuminen kyllä hiukan häirittee,auttaiskohan jos ostais 250w monimetallin avuksi,nyt kun kesäkin on ohi?


Poissa seittivahvero

    • Viestejä: 143
    • Karma: 1
    • Profiili
Huomasin juuri että pistokkaat juurtuvat ihan hyvin läpinäkyvään shottilasiin, pimeys ei ole edellytys.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Saatiin pari juurruttamatonta matsateekinsalvian pistokasta tuossa, selvisivät ihan hyvin kyydityksestä ja laitettiin toinen multaan (½ istutusmultaa, ¼ vermistä, ¼ perliittiä + tippa Voodoo Juicea) sekä toinen ihan vain veteen juurtumaan, mutta nämä kaverit päättivät alkaa kasvattamaan juuria lehtiparien tyvestä (EDIT: opin just, että tää on lehtihanka).

Ilmeisesti huppujen alla oleskeleminen a) huijaa noita luulemaan, että kostealla ilmalla on jotain tekemistä maaperän kanssa b) preferoimaan sitä kohtaa, jossa kaasujen vaihto on suurimmillaan. En ole uskaltanut alkaa tonkimaan mullassa kasvavaa yksilöä, mutta vedessä istuva ei ainakaan näytä vielä mätänemisen merkkejä.

Mikä neuvoksi?

Itse pohdin, että irroittaisin varren toiselta puolelta lehtimatskut ja asettaisin äärimmäistä varovaisuutta käyttäen varrenpalan lappeelleen multaan makaamaan, ohjaten etenevät juuret syvemmälle multaan. Onko tässä riskinä koko varren mätäneminen? Kannattaako mielummin vain katkaista ylimääräinen osa varresta, tökätä tynkä multaan ja toivoa, että juuret osaavat kaivautua sinne?

EDIT: Tsekkasin, eikä multaseokseen asetettu pistokas ole tehnyt juurta lainkaan alempaan varrenosaan. Katkoin ison osan ylimääräistä palaa veks ja tökkäsin pistokkaan semisyvälle, jolloin juurista alimmaksi ilmestynyt osuu jo multaan.

Saatiin myös tietää, että S. divinorum duunaa juuret lehtihankaan, eli toi on ihan normaalia käytöstä, ja siinä menee pari-kolme viikkoa, kun juuria on kunnolla, jotenka ylläolevan voi jättää huomiotta. :D
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher