Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Kaktuksien kasvattaminen

Poissa harhakuva

    • Viestejä: 82
    • Karma: 3
    • Profiili
Mulla on kasvamassa san pedro kaktus ja 10 sentin jälkeen se ei oikeen oo tahtonu kasvaa kunnolla ja loput 15 senttiä kasvu on ollu tosi hidasta ja kaktus on jääny tosi ohueks rimpulaks,mitä tolle vois tehä jotta se kasvais taas kunnolla? kaktus on viihtyny ikkunalaudalla koko ikänsä.


Poissa harhakuva

    • Viestejä: 82
    • Karma: 3
    • Profiili
Lisää valoa ja ravinteita.

Onko lampulla väliä? mulla ei oo ku noita tavallisia 14w eslejä.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Mulla on kasvamassa san pedro kaktus ja 10 sentin jälkeen se ei oikeen oo tahtonu kasvaa kunnolla ja loput 15 senttiä kasvu on ollu tosi hidasta ja kaktus on jääny tosi ohueks rimpulaks,mitä tolle vois tehä jotta se kasvais taas kunnolla? kaktus on viihtyny ikkunalaudalla koko ikänsä.
Suomessa asuvien sisäpuutarhureiden kannattaa talven pimeyden vuoksi melkeinpä poikkeuksetta hankkia kasvivalo ikkunalaudan viherkasveille.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa harhakuva

    • Viestejä: 82
    • Karma: 3
    • Profiili
Mulla on kasvamassa san pedro kaktus ja 10 sentin jälkeen se ei oikeen oo tahtonu kasvaa kunnolla ja loput 15 senttiä kasvu on ollu tosi hidasta ja kaktus on jääny tosi ohueks rimpulaks,mitä tolle vois tehä jotta se kasvais taas kunnolla? kaktus on viihtyny ikkunalaudalla koko ikänsä.
Suomessa asuvien sisäpuutarhureiden kannattaa talven pimeyden vuoksi melkeinpä poikkeuksetta hankkia kasvivalo ikkunalaudan viherkasveille.

Täytyy vissii poiketa nyt aluks naapurin kukkakauppaan kyselemään näitä kasvivaloja,kiitti vinkistä :)


Poissa conehead

    • Viestejä: 29
    • Karma: 2
    • Profiili
Tässäpä pari kuvaa 18.5.13 itämään laitetuista kaktuksista joista nousi 7/10 san pedro ja 2/5 bolivian torch

28.5.13
[smg id=5133]

16.11.13
[smg id=5134]

Hyvin ovat viihtyneet 45w eslin alla. :)
I hope i didn´t brain my damage.


Poissa Hyperwelt

    • Viestejä: 58
    • Karma: 0
  • Dick Torture.
    • Profiili
koitampa jos vaikka saisin pientä osviittaa.
olen tässä koittanut kasvatelle T. pachanoita ja T. peruvians, tähän mennessä kaikki yritykset on ollut kivivillassa erona on ollut että osa, ne jotka on nyt kuollut olivat lecasora,kaktusmulta perliitti seoksessa ja muutamat jotka vielä ovat hengissä ovat pelkässä kivivilla+lecasora, nämä jälkeenpäin mainitut ovat olleet nyt 1,5kk ja ovat kasvaneet (kai) hyvin mutta pitäneekö noin nuorille antaa jo lannoitetta ja onko lannoite mahdollisiman vähän typpeä sisältävää ja toinen kysymys miksi ne jotka olivat kaktusmulta/perliitti/lecasora/kivivilla kombossa kuolivat, pachanoit muuttuivat punaisiksi ja sitten pehmenivät ja kupsahti, peruvians oli jo kasvaessaan valkoisia ja kuihtuivat yllättäen pois.
Tänään kylvin summamutikassa siemeniä suoraan lecasora/perliitti/taimimulta seokseen, onko mahdollista että pärjäävät ja kasvavat?

kiitos jo etukäteen vastauksista ja neuvoista.
From the earth.


Poissa Hyperwelt

    • Viestejä: 58
    • Karma: 0
  • Dick Torture.
    • Profiili
vastaan itselleni.

eivät sitten pärjänneet ei.
nyt nuo 3 jäljellä olevaa on saanut käsittämättömän vähän ravinnetta jossa mahd. vähän typpeä ja ovat olleet ulkona noin 2viikkoa valkoisen harson takana. Ovat elossa toistaiseksi :)
From the earth.


Poissa kekkulikale

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
On jo pidemmän aikaa kiinnostanut tämä kaktushomma ja vihdoin sain aikaiseksi tilata siemeniä, Bolivian Torch (Trichocereus bridgesii) ja Trichocereus Terscheckii ovat lajikkeina, molempien pitäisi olla verrattain nopeita, mutta eiköhän tässä jokunen hetki silti vierähdä...  :D

Kaipailisin hiukan varmistusta kasvatuksen aloittamiseen, toimisiko seuraavanlainen setuppi:
pieniä kukkaruukkuja, kaktus per ruukku. Ruukkuihin multaa (kaktusmulta olisi hyvää, mutta onko porukka ihan normimultaa käyttänyt?) ja vähän hiekkaa (missä suhteessa?), pohjalle kerros lecasoraa (onko hyötyä?) ja ihan pinnalle hiukan hiekkaa. Siemen ~0,5-1cm syvyyteen ja vettä perään (märäksi, antaa sitten kuivua rauhassa). Lopuksi kelmu tai kansi päälle pidättämään kosteutta.

Onkohan siementen asennolla väliä idätettäessä (vrt. hamppu)? Lähteeköhän ihan noinensa vaan? Jos kummempia kämmejä suunnitelmassa niin kommentoikaa toki!

Olen todella kiitollinen jos joku jaksaa vähän opastaa kun aihe niin kiinnostaa, lisäksi kaktukset ovat todella kivoja ikkunalaudalla  :) Niinkuin joku jo totesi, että tuskin näitä tohtii edes suuhunsa laittaa kun on niin rakkaudella kasvatellut!


Poissa rewq21

    • Viestejä: 23
    • Karma: 4
    • Profiili
Esimerkkikuvaa 3.5 vuotiaista, eli neljä kesää kasvaneista Trichocereus pachanoista. Pisin on 25cm.

[smg id=5670]

Tuntuu pitävän paikkansa, että aina yhdessä kesässä pituus kaksinkertaistuu. Harmittavan epätasainen paksuus rungossa. Yksilöidenvälinen vaihtelu on kyllä huomattavaa. Helteillä saa kastella 2 kertaa viikossa kun ovat parvekkeella kuumassa. Kaktusravinnetta sillontällön kasteluveteen.


Poissa Aivina

    • Viestejä: 193
    • Karma: 24
    • Profiili
Mulla on kasvamassa san pedro kaktus ja 10 sentin jälkeen se ei oikeen oo tahtonu kasvaa kunnolla ja loput 15 senttiä kasvu on ollu tosi hidasta ja kaktus on jääny tosi ohueks rimpulaks,mitä tolle vois tehä jotta se kasvais taas kunnolla? kaktus on viihtyny ikkunalaudalla koko ikänsä.

Olen itse viimeaikoina suorastaan yllättynyt siitä uudesta tiedosta, että kaktuksiahan pitää kastella. Aika paljon vieläpä kesällä, kun taas talvella saavat hyvinkin olla puoli vuotta täysin ilman kastelua. Pedro kasvaa yllättävänkin nopeasti kesällä kunhan saa sitä vettä riittävästi.
Huono kasvu ja rimpulainen muoto kuulostaisi vähän siltä, että kaktustasi janottaa.



Poissa tapionpoika

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
    • Profiili

Poissa Hyperwelt

    • Viestejä: 58
    • Karma: 0
  • Dick Torture.
    • Profiili
itsehän iskin tuossa 35 siidua multiin, noin 15-20 itänyt joista 5-8 (ainakin) on muuttunut punaseksi ja vimeeksi kun näin kävi niin olivat lyhistyneet kasaan 2viikkoa värin muuttumisesta, loput näyttää (vielä) voivan hyvin ja kasvavan, tämä on muistaakseni 4 yritys kasvattaa siemenestä noita. :)
From the earth.


Poissa tapionpoika

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
    • Profiili
Pavut tulivat, jospa tänään laittaisi itämään. Taimi-/kaktusmultaa turveruukkuihin ja kosteuskupu päälle. Pitääpä vielä kerrata sanpedro-ohjeita....