Itselläni on tuossa kasvamassa jonkin verran näitä koristekasveja. 8 kk ikäisiä pedroja ja peruvianuksia sekä yksi ainokainen peyoteni <3 Tuntuu että nuo peyotet eivät meinaa itää millään, muut kyllä. Sellaista kyselisin että miten paljon ja millaista valoa olisi hyvä antaa tämän ikäisille tai nuoremmille kaktuksille? Laitoin uudet satsit itämään tuossa äskettäin, pedroja ja peruvianuksia on muutama itänyt mutta peyote ei ole lähtenyt. Yleisesti ottaen tuntuisi olevan melko huono itämisprosentti, n. 15-20%. Vanhempia kaktuksia oon pitänyt melko lähellä ikkunaa mutta en ihan suorassa auringonvalossa. Pitäisiköhän antaa enemmän valoa?
Lähes kohtalontoveri.
Itsellänikin on eniten 1-2v vanhoja Pedroja ja vain yksi yhtä vanha Peyote. Uusista idätyksistä on tullut myös Peruvianuksia kavereiksi. Ja myös Peyoten itämisprosentti erittäin pieni, tai sitten vain olen idättänyt niitä väärällä tavalla. Valosta sainoisin kyllä että oli kasvi mikä tahansa, niin ei kai kovinkaan paljon liikaa kasvi valoa voi saada. Lämpöä ne monesti enemmän tuntuvat pelkäävän, jos herkkiä kasveja ovat. Saattaa tosin olla joku oma teoriani taas.
Mutta jos kaktuksia ajatellaan, niin ei se aurinko siellä aavikolla sen vähempää tai enempää paista itäville kaktuksille, kuin mitä vanhoille kaktuksille.
Kyllä ne kaikki täyttä häkää aurinkoa saavat itämisestä asti ja kai siinä alusta lähtien jo fotosynteesillä rullataan eteenpäin ja valoa siihen tarvitaan. Natikoita muistaakseni monet kasvatusohjeet suosittelevat kaktuksille, tai mistä nyt eniten valoa vain keksii. Itselläni on eslejä ja lisää tulee aina pikkuhiljaa, kun saa aikaiseksi ostettua. Tuntuvat pulskistuvan mitä enemmän valoa saavat.
Paljon olen muutenkin kasvatellut kaikennäköisiä mystisempiä ja vähän tavallisempiakin kasveja, enkä koskaan ole törmännyt sellaiseen asiaan, että tarvitsisi jotenkin suojella valolta pieniä kasveja. Nopeammin ne tuntuvat aina kasvavan, mitä nopeammin saavat sitä isompaa valoa osakseen. Yleensä tapanani on pyrkiä saaman jokainen kasvi mahdollisimman suureen valoon, mitä vain on mahdollista. Ehkä olen sitten outo, mutta en vain ymmärrä miksi pienet kasvit tarvitsisivat pientä valoa, tuntuvat vain pysyvän pieninä niin kauan kunnes saavat isompaa valoa.