Vaikka en varmaksi sanoisi, että itse pelkissä aivoissa asustaa mieli/sielu.
Kovin valtaisa merkitys kuitenkin tällä möykyllä pääkallon sisässä tämän mielen/sielun olemassaololle on.
On olennaista ottaa huomioon koko ihmisen hermosto, jota ilman pelkillä aivoilla ei tee mitään. Ja toisaalta - ihmistä ei voi käsittää ilman ympäristöään. Minä olen tämä hermosto. "Sielu" on se, millaisena tämä hermosto tässä ilmentyy ja tapahtuu.
Ihminen toimii systeeminä, ihminen rakentuu soluista jotka myös toimivat systeemeinä ja ovat silti osa isompaa ihmissysteemiä, ja ihminen toimii edelleen osana isompaa systeemiä, jonka käsitämme "ympäristönämme". On vaikea vetää selkeitä rajoja sen suhteen, missä kohtaa "minä" loppuu ja "ympäristö" alkaa - ennemminkin vaikuttaisi siltä, että jotkut havainnot tuntuvat olevan "enemmän tässä" ja toiset taas "enemmän tuolla".
Näitä asioita on vaikea käsittää, koska kielemme pyrkii väkisinkin rajaamaan ilmiöitä erillisiksi. Ei juurikaan ole sanoja, joilla asioiden graduaalista, häilyvää, sumeaa luonnetta on helppo käsittää tai kuvailla. Sillä mennään, ihan hyvä se on.
Subjektiivisuus tuntuu olevan jossain määrin, paradoksaalisesti, oman itsensä synnyttämä illuusio - ei siinä mielessä, että se olisi olematon, vaan siinä merkityksessä, että se luo vaikutelman jonka mukaan se on jotain muuta kuin oikeastaan onkaan - erillistä, irrallista, rajattua.
Evoluutio ei enää tee meitä; me teemme evoluutiota.
Vaan kuinka ollakaan, me olemme osa evoluutiosta, joka tekee itse itseään, käyttäen meitä yhtenä työkaluistaan.
Jos kehitys jatkuu entistä tahtia, ihmisaivojen kapasiteetti ohitetaan kahdessakymmenessä vuodessa. Mitä silloin tapahtuu?
Ihmisen ja koneen yhteensulautuminen on jatkuvaa. Kun koneiden kapasiteetti kasvaa, myös ihmisen kapasiteetti kasvaa. Me olemme jo nyt kyborgeja - teknologiamme on kiinteä osa meitä. ks. mm.
http://www.wired.com/wiredscience/2010/03/heidegger-tools/Suomentelin tässä taas vähän matskua psykedeeliuutisiin:
Tutkimus selittää psykedeelien neurologisia vaikutuksiahttp://psykedeeliuutiset.blogspot.com/2011/09/tutkimus-selittaa-psykedeelien.htmlPuhutaan haposta, mutta pätee hyvin oletettavasti myös sieniin.
PS. Söin tossa viikko sitten yhen silokin. Se oli eka ikinä ite löytämäni. Vaikutus oli mieto mutta huomattava. Se semmonen ihmeellinen jännä kutitus rintakehän alueella ja outoa hassuutta.