Harjoitat hypnoosia/suggestiota? Oisin kiinnostunut kuulemaan lisää tästä. Oon ite käynyt rentoutusohjaajan kurssin aikoinaan ja harjoittanut hypnoosia hiukan. Tuo huumausaineen tunteen takaisin saaminen vaatii kyllä jo aika hyvää keskittymista/syvää tilaa. Itse haluaisin osata esim. pajautus-fiiliksen saada hetkeksi vain ajattelemalla, se olis aika jees. Pieni nousu-humalan tunne ois kans kiva. Vaikeaa vain.
Juu, somnabulisminhan tuo vaatii, mutta jotenkin kuulostaisi tarinastasi, että sinua on laitettu kyseiseen tilaan ns. progressiivisen rentouttamisinduktion kautta. Progressiivinen rentoutamisinduktio on hyvin vanha tekniikka, jonka loppuun vieminen kestää julmetun pitkän aikaa (jopa 45 minuuttia), ja se ei vie edes monia ihmisiä somnabulismiin. Sille on lähinnä käyttöä lähinnä joissakin poikkeustapauksissa, mutta tätä muinaismuistoa käytetään kyllä valitettavan paljon. Syynä on se, että jo kuten aikaisemmin sanoin, koulutuksen taso on mitä sattuu, ja nopeampia tapoja ei edes tiedetty yleisesti lähes neljäkymmennen vuoden ajan. Jos käytetään esimerkiksi Dave Elman induktiota, somnabulismi saavutetaan jotakuinkin kolmessa minuutissa. Lavatekniikoilla se voidaan saavuttaa kymmenessä sekunnissakin, mutta ihmisen pitää olla aivan kympillä mukana.
Kun ihminen on somnabulismissa, sinun ei oikeastaan tarvitse tehdä mitään muuta, kuin pyytää hänen mieltään muistamaan halutun tunnetilan, jonka mieli hakeekin jos se on turvallista (esim. kipua mieli ei suostu hakemaan). Tämän jälkeen ihmistä pyydetään koskemaan jotakin sormea, ja huomaamaan kuinka tila kasvaa voimakkaamaksi, ja huomaamaan kuinka se katoaa kun sormeen ei kosketa. Tätä toistetaan muutamaan kerran niin, että alitajunta oppii yhdistämään tilan kosketukseen. Sitten vain henkilö tuodaan transsista ulos, ja pyydetään testaamaan asia transsin ulkona. Sormi on nyt valmis "käytettäväksi", ja se tulee olemaan pysyvä osa ihmisen mieltä kunhan sitä muistetaan käyttää silloin tällöin.
Juopposormi on kuitenkin täysin turvallinen, koska alitajunta ei ole tyhmä, ja se ymmärtää asiat asiayhteyden mukaan. Tämän takia satunnainen sormeen koskettaminen ei tuota kännitilaa, vaan ainoastaan se, että sitä haetaan tarkoituksenmukaisesti sormesta. Käytännössä minkä tahansa tilan voi ehdollistaa mihin tahansa muuhunkin toimeen, kuten vaikkapa sanan sanomiseen mielen sisällä, kunhan se on tarpeeksi selkeä. Itse suosin tätä tapaa, koska minulla on yli 20 eri henkistä tilaa sidottu tällä tavalla, ja jos ne yrittäisi kaikki sitoa fyysisiin toimiin, lopputulos olisi sirkus. Ainoa asia jonka olen sitonut sormeeni on ejakuloimattoman orgasmin tunne, ja sitäkin käytän vain osana erästä prosessia.
Jos kiinnostaa, voimme luoda sinulle juopposormen ihan Skypen kauttakin. Koska olet ollut somnabulismissa ennen, tulet menemään siihen niin helposti ja nopeasti, että hämmästyt sitä itsekin.
Siis kokemus tuntuu yhtä aidolta ja rikkaalta myös jälkeenpäin?
Kyllä. Olen itse raivoraitis, joka ei edes juo kahvia eikä ole juonut koskaan viinaakaan, mutta kyllä, kaikki joiden kanssa olen tehnyt tämän sanovat sen olevan sama tunnetila kuin haetussa aineessa oli. Olen tehnyt tämän onnistuneesti alkoholin, marihuanan, ekstaasin, ja LSD:n kanssa tähän mennessä.
Kerran kaadoin itselleni 2C-T-2-liuosta viskilasiin, kulautin shotin alas ja jonkin ajan kuluttua aloin olemaan jo suht kovissa nousutunnelmissa. Visuaalejakin alkoi jo näkymään; tällä kertaa ne jopa olivat todella aidonoloisia! Mutta jotain siitä puuttui... Kävelin keittiöön laittaakseni annostellakseni lisää dopingia ja sitten huomasin kumonneeni väärän lasin, enkä siis ollutkaan vielä ottanut huumetta ollenkaan.
Se mitä kuvailet on täysin normaalia, ja täyttää kaikki itsehypnoosin merkit. Olisi varmaan heti alkuun pitänyt selittää mistä hypnoosissa on kyse, koska asia on sellainen että monilla tutkijoillakin on hyvin vääristynyt ja väärä kuva siitä. Kun puhutaan hypnoosista, siinä on vain kyse siitä, että hypnotisti ohjaa ihmistä niin, että hän menee tilaan jossa hän ei tee tuomioita kokemastaan. Tila kuitenkin itsessään on jotakin jota teet itsellesi, ja kun otit shotin, odotit reaktion tapahtuvan, ja koska uskosi oli niin kova, mielesi tuotti 2C-T-2:n tilan perustuen aikaisempaan kokemukseen. Käytännössä siis hypnotisoit itsesi tilaan, jossa et tehnyt tuomioita kokemuksesta. Sinä teit kaiken aivan itse.
Tilan luonnollisuus johtaa kahteen asiaan. Ensimmäinen on se, että kenet tahansa voidaan hypnotisoida tai kuka tahansa voi tehdä itsehypnoosia, paitsi kehitysvammaiset joiden älykkyysosamäärä on alle 70. Älykkäämmät ihmiset ovat näennäisesti helpompia hypnotisoida mielikuvituksensa takia, ja kenet tahansa voidaan hypnotisoida suhteellisen helposti kunhan henkilö ei vastusta, ja seuraa annettuja ohjeita täsmällisesti. Toiseksi, koska tila on jotakin, jonka teet itsellesi, kukaan ei voi hypnotisoida sinua niin kauan kuin vastustat sitä tietoisesti.
Silti, kaikki tämä saa helposti miettimään mistä tässä ilmiöstä on kyse. Jotkut teorisoivat sen olevan sosiaalisen painostuksen ja vaiston tulos, mutta jos se olisi pelkästään sitä, ei sen mitä kutsumme itsehypnoosiksi pitäisi toimia. Jotkut epäilevät sen olevan se lähtökohta, josta ihmiset aloittavat oppimisen. Jotkut taas olettavat siinä olevan aivojen erityisestä tilasta, mutta tässä tapauksessa sen löytäminen ja kartoittaminen pitäisi olla helppoa.
Totuutta ei kuitenkaan tiedetä vieläkään. Nykyaikaiset EEG-aivotutkimukset ovat todistaneet, että kun ihminen "hypnotisoidaan", oikea aivopuolisko alkaa työskennellä niin kovaa kuin se pystyy, käsitellen merkittävästi enemmän tietoa kuin normaalisti. Hypnoosin aikaiset muutokset aivoissa on siis todistettu. Samaan aikaan on todistettu, että ei kuitenkaan ole olemassa sellaista asiaa kuin hypnoosi, eikä ole tiettyä määriteltävissä olevaa mielentilaa joka olisi pelkästään hypnoosin seurausta. Tämä tarkoittaa, että hypnoosia ei ole olemassa, ainakaan jos yrität saada sen sopimaan vuosikymmeniä vanhoihin, perinteisiin määritelmiin hypnoosille. Koska tila on täysin luonnollinen ja jotakin jota teet itsellesi, mikä tahansa rituaali voi aiheuttaa transsin. Voisin juoda vettä, antaa sinulle suggestioita, ja jos seuraisit käskyjäni, menisit transsiin yhtä hyvin. Hypnotistit kuitenkin suosivat tiettyjä tekniikoita, koska ne ovat osoittautuneet kaikista luotettavammiksi tavoiksi.
Kaikki tämä johtaa siihen, miksi minä itse henkilökohtaisesti kutsun hypnoosia taidoksi "
ohjata ihminen muuttuseen tietoisuuden tilaan, jossa hän ohittaa sen osan mielestään joka tekee tuomioita". Minun näkemykseni on, että hypnotisti on asiantuntija, joka tietää miten ohjata ihminen muuttuneeseen tietoisuuden tilaan luotettavasti, ja miten ohjata häntä toivotun lopputuloksen aikaansaamiseksi. Asiakas on se, joka itse tuottaa muutoksen itselleen loppupeleissä.