Itse tunnen olevani unessa lähes aina. Aivan kuin päälläni olisi läpinäkyvä harso joka estää minua näkemästä ja kokemasta kaikkea niinkuin pitäisi.
Syy on yksinkertainen. Sinä olet unessa. Kaikki ihmisten aistimukset hajua lukuun ottamatta toimivat siten, että aivot käsittelevät saadun stimuluksen ja tulkitsevat sekä suodattavat sen asiayhteyden mukaan. Tämän takia esimerkiksi kipu voi tuntua joskus mukavalta, sinä opit pitämään tietyistä mauista enemmän kuin toisista, ja niin edelleen. Hajulla on poikkeusasema sen takia, että ihmisen on aina pitänyt pystyä haistamaan mätä ruoka, ennen kuin hän erehtyy tunkemaan sen suuhunsa. Ihmiset kuitenkin pystyvät hallusinoimaan jopa hajua hallusinoimalla makuja, koska nämä kaksi aistia ovat hyvin sidottu toisiinsa.
Aistien suodatuksilla on myös toinen rooli. Vaikka ihmisen aivot ovat monimutkaisin supertietokone jonka tämä maailma on koskaan nähnyt, sillä on rajansa kuinka paljon sisääntulevaa tietoa se pystyy käsittelemään. Suodatuksen avulla aivot käytännössä sulkevat ulos aistimukset joille se ei usko olevan tarvetta tällä hetkellä. Silti, ne ovat vain suodatuksia. Olen useasti hypnoosin avulla opastanut ihmisiä tilaan, jossa suodatukset pudotetaan kokonaan pois. Lopputulos on vähintäänkin mielenkiintoinen, koska alkuun ihmiset luulevat että oikeastaan mitään ei ole tapahtunut. Sitten he huomaavat pystyvänsä näkemään pidemmälle, erottamaan värit paremmin, huomaamaan enemmän yksityiskohtia etäältäkin, ja jopa kuulemaan yksittäisiä sanoja satojenkin metrien päästä. Nyt ihminen on hereillä.
Silti, siihen on syynsä miksi meidän aistimme suodatetaan. Vaikka tila on mielenkiintoinen ja hyvin valaiseva, se lisää aivojen taakkaa merkittävästi, ja jo parin tunnin kuluttua se esiintyy merkittävänä henkisenä että fyysisenä rasituksena. Aivot eivät yksinkertaisesti jaksa käsitellä kaikkea tietoa. Joidenkin teorioiden mukaan se voi jopa ajaa ihmisen hulluksi, mutta minun on vaikea kuvitella ammattilaisena, että kukaan pystyisi pitämään tilaa yllä näin kauan, jollei sitten tarkoituksen mukaisesti suggestioi itseään siihen koko ajan takaisin. Tila ei ole kuitenkaan hypnoosille ainutlaatuinen, koska esimerkiksi monet taistelukentällä olevat sotilaat oppivat vaistonvaraisesti kadottamaan suodatuksen kuulostaan. Itseäni kuitenkin huvittaa kun ihmiset sanovat olevansa "hereillä", koska suurin osa ihmistä ei koskaan ole ollut todella hereillä elämänsä aikana.
Robin of Locksley. Hypnotisti, joka haluaa aiheuttaa hieman pahennusta, ja kolistella pystyssä olevia valtarakenteita tekemällä asioita, joita sinun ei virallisesti pitäisi tehdä.