Uskon, että shamanismi ja muu uskonnollinen parantaminen on perustunut kaikessa taikauskossaan osittain placeboefektiin. Kun tehdään monimutkaiset, asian vakavuutta korostavat rituaalit, ihminen uskoo helposti muiden mahdollisten asioiden lisäksi parantumiseensa ja tämä voi hyvinkin toimia.
Olisi mielenkiintoista verrata shamanismia ja omaa meditaatioharrastusta keskenään... Vielä ei oikein pysty, liian vähän tietoa.
Sitten vain opiskeleen!
Jes, tästä on mielenkiintoista puhua. Juuri tuo mainitsemasi "placeboefekti", minkä voi itsesuggestiolla saavuttaa, tuntuu olevan se viimeinen niitti sille, että pääsee matkalle. Se noste. Täytyy uskoa, ja uskoa, tehdä siitä todellista. Tuollainen OSITTAINEN jatkuva irtautuminen meille fyysisesti näkyvästä maailmasta tuntuu edelleen sekoittavan päätäni jonkin verran, ja tulee sekoittamaan. Elämäntapana kun ajattelee siis. Lapsena näihin juttuihin uskoi, mutta yhteiskuntamme tuntuu karkoittaneen ne minusta, saaneet minut kyseenalaistamaan ja pitämään niitä täysin toissarvoisina asioina, harhana, unohtaman kaiken olemassa olevan todellisuus ja elävyys. En tietenkään pyri olemaan "jatkuvasti tripillä", vaan muokkaan ajattelutapaani sen mukaan mitä opin, arkipäivän asioita voi ajatella niin monelta kantilta...
Melkoinen ristiriita kuitenkin ollut tuo yllä oleva asia, kun paniikkihäiriöstä on kokemusta nyt n. 4 vuoden verran; monet sitä sairastaneet kyllä varmasti tunnistavat kyseisessä 'häiriössä' sen, kuinka kovasti kohtauksessa pyrkii takaisin fyysiseen maailmaamme. Kuolema, 'tuolle puolen meneminen', ei voisi vähempää huvittaa siinä vaiheessa.
Siispä mieleni on ollut jotenkin kaaoksessa viimeiset kuukaudet... Ympäröivä kaupunkielämä, arjen kiireet ja niin kovin suppealta tuntuva nykyisen fyysisen maailmamme arkielämä saa minut epäilemään, olenko ottamassa liian suurta askelta. Kumpa pääsisin tuosta kontrollin halusta, en pitäisi enää itseäni kahlittuna tähän lokeroituun maailmaan. kumpa voisin irrottautua, mutta silti pitää jalat tämän maan päällä. Kyllä tämä pian varmaan laantuu ;p
Tuo on muuten itselläni aina ollut enemmänkin ongelma; kun jostain kiinnostun, niin todella kiinnostun, ja sitten olen kiinnostunut vain siitä enkä voi sille oikein mitään
Ongelmana näkyy esim. koulutöiden suorittamisessa.
Tai varmaan voisin tehdä sille jotain, muttei ole voimaa lähteä yksin sitä nyt muokkailemaan...
Mikäli näitä harjoituksia jatkaa vaikka lopun elämäänsä, on kovin kiinnostavaa nähdä, mitä tapahtuu ja mihin päätyy. Ainiin ja tuosta paniikkihäiriöstä vähän taustaa; hoidin sen pois hyvin pian sen alkamisesta, mutta päihteiden käytön yhteydessä (esim. krapula, kannabis) kohtauksia usein esiintyy.
Olen kuullut joskus jonkun mainitsevan, "rituaaleja rituaalien vuoksi". Itse en pidä rituaaleja kovin suuressa arvossa. Kyllähän ne hyvät kiksit antaa ku vaan tykkää/tottuu tekeen, siinä jälleen sitä kaivattua nostetta. Mut ei vaan niin mun juttu. Shamanistisissa harjoituksissa liikutaan fyysisyyden ja henkisyyden välimaastossa, sillä shamaani pystyy tuomaan tietoa omasta mielestään tai "henkimaailmasta" tai miten sen itse haluaakin ajatella, ja hyödyntämään sitä fyysisessä maailmassa (kuin myös henkisessä). Ydinsamanismissa, jota itse olen nähnyt ja johon olen tutustunut, ei myöskään liikuta muissa todellisuuksissa vahvassa transsissa, vaan matkaaja voi myös esim. seistä ja rummuttaa samalla. En sitten tiedä kuinka yleistä tuo syvän transsintilan käyttö shamanismissa on.
Yhtenä esimerkkinä tämän kaltaisesta ilmiöstä, vaikka sitä ei meidän kulttuurissamme kaiketi tietoisesti usein käytetäkään "shamanismi" nimikkeen alla, monet tuntevat varmasti Salvia Divinorum vai miten se nyt kirjoitetaankaan, -kasviektraktin testit, viimeistään youtuben välityksellä...
Ultimate vahvan tripin aikana olen kuullut ihmisen yleensä kadottavan orientaationsa tästä fyysisestä todellisuudestamme kokonaan. Vaikka hän pystyykin jonkin verran liikkumaan, ei tietoisesti pysty tiedostamaan tätä ulottuvuutta. Tääläkin taisi joku salviaotsikko löytyä, pitääpä lueskella kokemuksia!
Kaikkeapa nyt tuli joristua pahoittelen jos meni ohi aiheen, tais tulla nyt kovin sekavaa tekstiäki mutta ei se mitään