Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Taikasienten käsittelystä saadut rangaistukset?

Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Joo. Tässähän tätä tietoa tulisi:

Tuomio psilosybiinisienten käytöstä ja kasvatuksesta oli 20 päiväsakkoa.

Tarkempi kuvaus:
Heinäkuussa poliisin haltuun päätyi Syytetyn (ei aiempaa rikostaustaa) grow-boxi ja lasipurkki jossa oli 12,3g sieniä.

Poliisin kuulusteluissa syytetty kiisti rikostutkijalle tienneensä tilamiensa sienten olevan laittomia huumausaineeksi luokiteltavia sieniä. Hän kertoi tilanneensa sienet itselleen, koska oli kiinnostunut luonnosta ja sienen kasvusta ja että ajatteli, että olisi mukavaa ja helppoa seurata sienirihmaston kasvua growboxista.

Rikosepäilynä oli huumausaineen (sienien) valmistus (growbox) hallussapito, käyttö sekä levitys.

Sienet lähetettiin poliisilaboratorioon, jossa selvisi sienten sisältävän psilosybiiniä, joka luokitellaan huumausaineeksi.

Syytetty sai helmikuussa kutsun oikeustalolle hakemaan tiedoksiantoa. Tiedoksiannossa kuvailtiin rikossyytettä ja siihen oli liitetty myös syytetyn kertoma tarina asioista.

KUITENKIN tiedoksiannossa syyttäjä haki syytetylle rangaistusta vain huumausaineen hallussapidosta ja valmistuksesta. Poliisi siis epäili kaikkia mahdollisia rikoksia, joista syyttäjä katsoi kuitenkin toteennäytettävien olevan vain hallussapito ja valmistus, koska muista ei ollut näyttöä.

Käräjäoikeudessa oikeudenkäynyti kesti n.15minuuttia, jossa ilmoitettiin syytteet ja syytetty myönsi syyllistyneensä hallussapitoon ja valmistukseen, siis siihen mistä häntä syytettiinkin.

Rangaistuksena luettiin 20 päiväsakkoa á 6€ kpl, eli yhteensä 120€.

Rikosrekisteriäkään ei ilmeisesti tullut merkintää, sillä rangaistus oli vain sakkorangaistus, joka ei jää rikosrekisteriin.

Kokonaisuudessaan prosessi kesti heinäkuusta seuraavaan helmikuuhun.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Kiitos tiedonantajalle ja sanansaattajalle! Poistin muuten toisen posteistasi, kun tuo oli tullut tuplana.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Hypnagogic

    • Viestejä: 250
    • Karma: 14
    • Profiili
Suurkiitos, Avalon!
Taisitkin tästä tiedonjaosta jo etukäteen karmaa ansaita. Ja ansaittua on.
Hyödyllistä, informatiivista, mielenkiintoista, tärkeää. Ja selkeästi koottu.

Rikosrekisteriäkään ei ilmeisesti tullut merkintää, sillä rangaistus oli vain sakkorangaistus, joka ei jää rikosrekisteriin.
Vailla varmoja lähteitä olen käsittänyt huumausainerikoksista seuraavan aina myös jonkinlainen (teoreettinen, mutta seuraavan kerran kiinni jäädessä vaikuttava) "ehdollinen vankeusrangaistus"? Tällaisestako ei ole tietoa jakamassasi tapauksessa? Osaisiko joku valistaa tässä?
Ja rekisteriin ei siis tullut edes kuuluisaa H-merkintää?

PS. Tahdot mahdollisesti muuttaa ilmaisun tuon neljännen kappaleen toisesta virkkeestä: "Hän kertoi tilanneensa sienet *********"
Mitä ikinä tahdot Tämän Hetken olevan.  ~


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Kiinostaisi myös tietää, oliko tapahtumien kulku kenties seuraavanlainen: growbox tulliin -> kissalan pojat visiitille -> purkki heidän matkaansa ja uhri kuulusteluihin jne?
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Hypna: Työnantaja ei kuitenkaan tästä kaidan polun tempauksesta tule tietoiseksi, mitä rikosrekisterimerkinnällä tarkoitaan, koska se ei tallennu varsinaiseen rikosrekisteriin. (Rikosrekisteristä ja Rikostaustaotteesta). Poliisi kyllä varmasti tallentaa muutkin rikostiedot jonnekin, mutten kyllä nopeesti keksinyt, mikä se on. Eli kyllä sakot saaneesta poliisissa tiedetään, että hän on sellaisen saanut. Ja jos foliohattuni ei valehtele, niin myös Suojelupoliisissakin.
EDIT: Ei valehdellut

Shiron: Poliisi ilmeisesti ilmestyi syytetyn tykö epäilyään häntä rikoksesta eräästä toisesta syystä.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Kukkis

    • Viestejä: 37
    • Karma: 0
  • Pinch of psychedelic
    • Profiili
Käräjäoikeudessa oikeudenkäynyti kesti n.15minuuttia, jossa ilmoitettiin syytteet ja syytetty myönsi syyllistyneensä hallussapitoon ja valmistukseen, siis siihen mistä häntä syytettiinkin.

Rangaistuksena luettiin 20 päiväsakkoa á 6€ kpl, eli yhteensä 120€.

Ystäväni oli seuraamassa tota oikeudenkäyntiä! :D


Poissa Ystävällinen Apina

    • Viestejä: 48
    • Karma: 8
    • Profiili
Hyvää päivää sieni.fi
Voisin kertoa aiheesta tarinan. Olen harrastanut psilosybiiniä noin puoli vuotta. Ehkä, enkä ehkäkään, kuten kohta selviää, vähän tyhmän rohkea olen ollut, koska olen tilannut kasviksia suoraan hollannista. Kyseessä ovat olleet ns. tryffelit.

Kaikki on mennyt hyvin ja useaan kertaan posti on tuonut hyvän sadon suoraan ovelle. Valittamista ei ole ollut ja olen matkat ovat olleet ihmeellisiä ja opettavaisia. Nyt kuitenkin on ehkä astetta virkaintoisempi tullivirkailija katsonut kirjettä vähän tarkemmin huomannut laittoman sisällön, joten postissa tulikin tryffeleiden sijasta kutsu käymään Hki- vantaan tullissa, huumausaineriksesta epäiltynä. Kirjeessä myös selkeästi mainitaan että ellen paikalle ilmaannu 'sovittuna' aikana, niin vapauteni riistetään ja saan kyydin kuulusteluun.

 En katso olevani syyllinen mihinkään enkä varsinkaan rikollinen ja aion sen myös ilmoittaa. En ole vielä päättänyt ilmaannunko haastatteluun laisinkaan. Vihaksi melkeen pistää ikävä tapa sotkeutua toisten asioihin.

Kaikki mitä äsken kirjoitin oli täysin fiktiivistä. Terveisiä isoveljelle  C:-)

Olisiko teillä hyvät taikasieni.fi:läiset jotain neuvoja miten voisi ihminen toimia tässä tilanteessa? Vinkkejä, sympatiaa, nuhteluita?  :D


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Rikosten tekeminen on väärin, joten hyvä että tekstisi on täysin fiktiivinen.
Itse ottaisin esimerkiksi yhteyttä tulliin ja kertoisin, ettei minulla ole mitään tekemistä kyseisten eväiden kanssa, lääkeainerikoksen kohdalla tämä on joillain henkilöillä tiettävästi toiminut. Joku ilkeämielinen nilkki on varmaan tilannut piloillaan moisia huumeita sinulle. Eihän tililläsikään (toivottavasti) ole mitään merkkiä tilisiirrosta jollekin ulkomaalaiselle huumesivulle. Kiellä kaikki rikollinen ja vaikka vähän laillistakin.

Itse pelkäisin pahinta, mutta koska "et ole mitään tehnyt", kannattaa se virkavallalle kertoa. On poliisin tehtävä todistaa sinut syylliseksi, ei sinun todistaa itseäsi syyttömäksi. Jos todisteita ei löydy, pitäisi sinut päästää vapaaksi.

Jollakin on varmasti lisättävää ja neuvoja, miten virkavallan suurennuslasin alla kannattaa toimia?

Onnea ja voimia!
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Ystävällinen Apina

    • Viestejä: 48
    • Karma: 8
    • Profiili
Kiitos.. En myönnä mitään koska koskaan en ole "huumeita" edes mistään tilannut. Mutta pahoin pelkään että todisteita riittää jos niitä haluaa etsiä. Ja tottakai haluan tehdä kaiken mahdollisimman vaikeaksi virkavallalle.

 Ja koko homman vääryys painaa rintaa ja omatunnon ääni sanoo että pitäisi yrittää tehdä muutakin kun vain yrittää luikerrella koukusta pois... Turhuutta?

Vielä kerran kiitos avusta ja onnentoivotuksesta.


Poissa Silakka

    • Viestejä: 67
    • Karma: 2
    • Profiili
Pankkisalaisuus on Suomessa niin vahva että mainitsemasi kuvitteellisen henkilön tilitietoja kytät eivät tässä tapauksessa pääse tutkimaan. Kiistät kaiken ja kehut poliiseja että tekevät tärkeätä työtä :)


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Moisesta teosta ei siis saisi todennäköisesti sakkoja pahempaa rangaistusta, eli ei rikosrekisterimerkintää, mikäli tämä ei olisi aikaisempaa rikostaustaa. Eli ei pitäisi vaikeuttaa työnsaantia muualla kuin Supossa ja poliisissa yms. superduber töissä (saattaa olla ydinvoimalakin yksi näistä...). Jos tuntuu sille, että haluaa kertoa "totuuden". Tätäkö hait? Viestisi omatunnosta jäi epäselväksi.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Ystävällinen Apina

    • Viestejä: 48
    • Karma: 8
    • Profiili
Kiitos Silakka, helpottava kuulla :)

Avalon, hyvä tietää ja ymmärrän ja kiitollinenkin melkein olen siitä että kauhean kovia sanktioita ei tälläisestä suomessa saa. Omantunnon tuskilla lähinnä hain sitä että en todellakaan katso tehneeni mitään väärää, vaan koko huumausaine laki on mielestäni väärin. Ja siksi tuntuu että pitäisi voida jotenkin protestoida sitä vastaan ja sen takia valehtelu tuntuu väärältä, koska en ole mitään väärää mielestäni tehnyt. Ehkä tämä on väärä areena, koska siitä tuskin kukaan hyötyy siitä että minä lahjoitan valtiolle rahaa?

Mutta lakihan on väärin, ja satun tässä olemaan aitiopaikalla seuraamassa vääryyden tapahtumista. Siksi tuntuu väärältä käyttäytyä kuin syyllinen vaikka oikeita syyllisiä rikokseen, eli varkauteen(tavara on luonnollisesti takavarikoitu) sekä laittomaan uhkailuun minua kohtaan(vapauden riisto) ovat viranomaiset.

Saatko tästä mun selityksestä mitään tolkkua vai höpisenkö omiani?


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Kyllä viesti tuntuu tulevan ainakin minun vastaanottimilleni ihan hienosti. Jos tuosta tulee jotain, niin itse en ainakaan suostuisi ns. "pikaoikeudenkäyntiin" vaan kuormittaisin tarkoituksellisesti oikeuslaitosta ja viranomaisten resursseja tekemällä prosessista mahdollisimman pitkän hankalan heille. Eihän tuossa laissa tosiaan mitään järkeä ole.

Kuuluisa lainaus: "If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so." – Thomas Jefferson
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Samuli

    • Viestejä: 111
    • Karma: 7
    • Profiili
Siksi tuntuu väärältä käyttäytyä kuin syyllinen vaikka oikeita syyllisiä rikokseen, eli varkauteen(tavara on luonnollisesti takavarikoitu) sekä laittomaan uhkailuun minua kohtaan(vapauden riisto) ovat viranomaiset.

Tuota, sosiologiassa tunnetaan tämä siten että, viranomaiset (poliisi ja armeija) ovat laillistettu väkivaltakoneisto.


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Ok, viesti selkeni :). Itse en tiedä, onko poliisin ja tuomiolaitoksen jumittamisella paljon merkitystä itse "aatteen" etenemisen kannalta, jos lain muutos on tavoitteena. Itse kuitenkin toivoisin, että ne oikeatkin rikokset ehdittäisiin joskus ratkoa.

Vähän kaksipiippuinen juttu, toisaalta hommien työllistäminen kääntää huomion näihin rikoksiin, toisaalta saattaa johtaa kielteiseen julkisuuteen ("huumehörhöt vaan tekee niin paljon rikoksia, ettei oikeujärjestelmä edes pysty ajallaan niitä käsittelemään"). Mutta kukin tavallaan, julkinen keskustelu olisi toki tästäkin (kuten mistä tahansa muustakin) asiasta tosi jees, kuten kannabiksenkin kohdalla ollaan toisinaan yritetty viritellä.

Niin, jotenkin yhteiskuntafilosofinen pohdiskelu (väki)vallan oikeutuksesta ja yhteisön oikeudesta taistella vääryyttä vastaan on toisinaan todella vaikeaa viedä arkielämään niin, että kokisi sen vaikuttavan johonkin. Itse suosin järjestöjä omien kiinnostuksenkohteideni tukemisessa ja toi psykedeeli/sieni-yhdistys alkaa kyllä todella kutkutella mieltä, vaikkei ykkösjuttuni tässä vaikutettavien asioiden listalla todellakaan ole.
Psykoosi se siellä vain surisee.