Pointtini oli lähinnä se, että miksi punnitsemista pidetään yleensä tarkempana laskutapana kuin kappalemäärän laskua, jos vaikuttavia aineita on yleensä suunnilleen saman verran joka sienessä koosta riippumatta.
Kasvaessaan sienien psilosybiini- ja psilosiinipitoisuudet luonnollisesti kasvavat myös. Kuitenkin psilosybiinin ja psilosiinin tuotanto loppuu sienissä tietyssä kasvuvaiheessa. Itse olen nähnyt monessa paikassa sanottavan tai arvioitavan että vaikuttavien aineiden määrä ei enää kasva sienessä kun sen lakki avautuu.
Otetaan esimerkki:
Sinulla on kaksi sientä jotka ovat saman painoisia siinä vaiheessa kun lakki avautuu, esimerkiksi 4g. Poimit toisen näistä nyt ja jätät toisen kasvamaan. Toinen kasvaa vielä kaksinkertaiseen painoon siitä mitä se on ollut lakin avautuessa, eli 8g. Nyt poimit sen.
Sinulla on siis kaksi sientä joista toinen on
kaksi kertaa painavampi kuin kevyempi sieni. Kuitenkin kumpikin sisältää määrällisesti (g)
tasan saman verran vaikuttavia aineita.
Eli iso sieni on ns. puolet 'laimeampi', vaikka se onkin yhtä 'tehokas' kuin kevyt sieni.
Näin olen ymmärtänyt asian viisaammat korjatkoon jos tietävät paremmin..
edit: vaikuttavien aineiden kasvu ei varmasi tyssää kuin seinään vaan se hidastuu hiljalleen ennen kuin loppuu. Joten esimerkki on vain karkea kuvaus. Ja käsittääkseni vanhoissa sienissä -sybiini ja -siini alkaa jo hajota.
Aika monta "käsittääkseni" kohtaa tuli tähän viestiin