Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sienten annosteleminen ilman vaakaa

Poissa -aPz-

    • Viestejä: 17
    • Karma: 0
    • Profiili

On tosin niin, että nuoret ja pienet sienet ovat kokoonsa nähden huomattavasti potentimpia kuin täyteen kokoonsa kasvaneet yksilöt. Annosten arviointi on siis joka tapauksessa hyvin silmämääräistä puuhaa.

Annosten arviointi on lopulta varmasti silmämääräistä ja kokemusperäistä hommaa.
Kysymys: Mistä on peräisin ajatus, tieto?, väittämä, että pienet sienet (suippumadonlakit) ovat potentimpia kuin täysikokoiset? Olisi kiva saada faktan lähde jos jollain on sellainen hyppysissään. Että kaikki psilosybiini on jo vauvasienessä suorastaan psilosybiinipommina, ja vain laimenee koko sieneen tatin kasvaessa.. Jos sama pätisi kotikasvatettuihin sieniin mitä järkeä olisi kasvattaa satoa maksimikokoonsa?

Itse mutuilisin niin että keskikokoisessa sienissä psilosybiinipitoisuus on maksimissaan (jos sitä alkaa tuottua vasta kun itiöemä alkaa kasvaa), vanhemmassa sienessä se on jo alkanut hajota, niinkuin sieni ylipäätään.
Mun käsittääkseni psilosybiiniä on jo rihmastossakin (tai näin olen kuullut, en sano satavarmaksi), joten myös vauvasienissä pitäisi olla vaikuttavia aineita. Ihan pikkuisten sienten pitoisuuksista en osaa sanoa mitään, mutta itse arvelisin omien kokemuksieni perusteella että juurikin keskikokoisissa itiöemissä aineita olisi eniten.

pienemmät yksilöt sisältävät enemmän vaikuttavia aineita suhteessa painoon.
Eli 15kpl pieniä voi hyvinkin vastata 25kpl isoja.
Nämä lauseet mun aiemmassa postauksessa voi olla hiukan harhaanjohtavia, tarkoitin siis keskikokoisia yksilöitä, enkä mitään vauvasieniä. :)
(itse määrittelen keskikokoiset siten, että niiden lakki on märkänä sormenpään kokoinen tai vähän isompi)


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Kysymys: Mistä on peräisin ajatus, tieto?, väittämä, että pienet sienet (suippumadonlakit) ovat potentimpia kuin täysikokoiset?
No, tutkimukset, kuten tämä norjalaisen ryhmän toteuttama analyysi vuodelta 1981, sanovat niin:

Lainaus
The psilocybin content in dried mushrooms varied considerably, from 0.17 to 1.96%. The highest concentrations in percent was found among the smaller mushrooms whereas the content in mg was highest in larger mushrooms.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Bullet

    • Viestejä: 22
    • Karma: 0
    • Profiili
Kysymys: Mistä on peräisin ajatus, tieto?, väittämä, että pienet sienet (suippumadonlakit) ovat potentimpia kuin täysikokoiset?
No, tutkimukset, kuten tämä norjalaisen ryhmän toteuttama analyysi vuodelta 1981, sanovat niin:

Lainaus
The psilocybin content in dried mushrooms varied considerably, from 0.17 to 1.96%. The highest concentrations in percent was found among the smaller mushrooms whereas the content in mg was highest in larger mushrooms.

Kiitos lähteestä, tätä juuri kaipasinkin!

Lainaus
pienemmät yksilöt sisältävät enemmän vaikuttavia aineita suhteessa painoon.
Eli 15kpl pieniä voi hyvinkin vastata 25kpl isoja.
Nämä lauseet mun aiemmassa postauksessa voi olla hiukan harhaanjohtavia, tarkoitin siis keskikokoisia yksilöitä, enkä mitään vauvasieniä. :)
(itse määrittelen keskikokoiset siten, että niiden lakki on märkänä sormenpään kokoinen tai vähän isompi)

Ok :)

Se, että valikoi suunnilleen tasaisesti kaikenkokoisia sieniä, kyllä kai tasoittaa nuo pitoisuuserot ja voi puhua vain kappalemääristä. Eri asia sitten jos on vain pieniä tai vain suuria sieniä.
Wanderlust:
A desire to travel, to understand one's very existence.


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Nostan tämän ketjun tutkimustuloksen julkaisun vuoksi:

Anonyymi tutkija asetteli keräämiään kuivia suippumadonlakkeja vaa'alle, kunnes massa oli tasan yhden gramman, kirjasi kappalemäärän ylös ja alkoi laskemaan uusia sieniä. Alla tulokset kymmenestä tämänkaltaisesta kerroksesta:
16kpl
16kpl
16kpl
16kpl
18kpl
18kpl
18,5kpl
20kpl
21kpl
22kpl

Yhteensä siis punnittiin 181,5 sientä. Tämä jaettuna grammojen mukaan tuottaa luonnollisesti tuloksen, jonka mukaan yksi gramma suippumadonlakkeja vastaa keskiarvon mukaan 18,15 sientä. Mediaaniksi taas paljastuu 18, mikäli se vaikuttaa luotettavammalle keskiluvulle. Tuloksissa on syytä huomioida, että mittauksissa on käytetty mittaajan mielestä vain täysikokoisia sieniä, mikä subjektiivisena mielipiteenä voi suuresti poiketa jonkun muun käsityksistä. Helpommin muiden käyttöön yleistettävä mittaustulos saataisiin aikaan kuivat sienet jauhamalla ja mittaamalla se tilavuus, jonka jauhe/rouhe täyttää. Tätä tutkimustulosta odotellaan tämän vuoden materiaalista.

Olisi kiinnostavaa saada tästä jonkin muunkin käsiinsä saamia tutkimuksia, ihan noin vertailun vuoksi. Vaikka useimmat alan harrastajat jossain vaiheessa hankkivat vaa'an, saattaisivat tämänkaltaiset tutkimukset edesauttaa ihmisten turvallista päihteidenkäyttöä jo siten, että käyttäjälle tulee turvallinen olo nautitun määrän suhteen.
Psykoosi se siellä vain surisee.