Itsekin aikanaan hieman petyin kun kuulin, että Castanedan kirjat olisivat täysin keksittyjä. Nykyisin, aloitin alusta ja luen juuri Matka Ixtlaniin, ei minulle ole mitään merkitystä ovatko kirjat totta vai ei. Se auttavatko ne minua matkallani on tärkeää. Sitäpaitsi itse uskon vahvasti, että Castaneda on vähintään koonnut eri ihmisten ajatuksia yhteen, ellei todella kohdannut jonkin sortin noitaa. Sen verran "valaistuneen" ihmisen ajatuksia ovat, ainakin minun mielestäni.
Mitä tulee intiaanien maineen pilaamiseen, eihän don Juan missään vaiheessä väitä edustavansa Yaqui intiaanien oppeja ja kultturia. Castaneda itseasiassa pyrkii selvittämään mitä kulttuuria/oppia don Juan edustaa eikä saa juuri mitään vastausta. Don Juan itse, kuten muissa kulttuureissa tietyn henkisen pisteen saavuttaneet, yleensä irtautuvat kulttuurin/tradition/oppien kahleista. Don Juan harmitteleekin, että hänen vanhempansa kuolivat intiaaneina, eivät ihmisinä. Samoin hän usein viittaa itse ennen surkutelleensa huonoa osaansa intiaanina kunnes "nousi" sen yläpuolelle.
Itse pidän kirjoja totena tai ainakin kuten pietari mainitsi, luen ne täytenä totena. Se, että lähtisin etsimään viisasta intiaani-opettajaa Amerikasta/Mexikosta tai muuten heti pitäisin intiaaneja "jaloina villeinä" kuvastaisi henkistä kypsyyttäni, tai sen puutetta imho. Olemme kaikki yksilöitä, jokaiseen kulttuuriin/uskontoon/ammattiin/kansallisuuteen/aatteeseen mahtuu hyviä ja huonoja ihmisiä.
"If you want to find the secrets of the Universe, think in terms of energy, frequency and vibration." -Nikola Tesla