Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Kannabinoideja suomusammaleesta

Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Ruiskukan kuvassa esiintyy selkeästi haapasuomusammal. Onnittelut!
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Oon jonkin verran haapoja tutkaillut ja joko on vain käynyt huoni onni tai sitten en vain ole onnistunut tunnistamaan. Tänään löytyi tämäntyyppistä:

[smg id=3510]

Tuo on vähän dramaattisen näköinen tapaus, monissa ei ollut noita hämäriä harmahtavia palloja. Olin vähän sitä mieltä, että ei oo oikeeta, mutta tuntuisivat kuitenkin silti täsmäävän psyvaultin Kisuketun postaamiin kuviin, ja ilmeisesti hän on noita kerännyt, käyttänyt ja kolistellut. Mutta aika erikoiselta nuo Kisuketunkin kuvat näyttävät verrattuna noihin yleisimpiin haapasuomusammalkuviin? Missä mennään? Tunteeko joku näitä? En osannut tunnistaa tuota kasvustoa muuksikaan haavassa kasvavaksi sammaleeksi tai jäkäläksi. Kokeilemalla kai aina selviäisi, mutta onkohan noissa haapapuissa mahdollisesti jotain myrkyllisiä kasvustoja?


Poissa Twatlock

    • Viestejä: 77
    • Karma: 26
  • Korpikuusen kannon alla on mörrimöykyn kolo..
    • Profiili
Oon jonkin verran haapoja tutkaillut ja joko on vain käynyt huoni onni tai sitten en vain ole onnistunut tunnistamaan. Tänään löytyi tämäntyyppistä:

[smg id=3510]

Tuo on vähän dramaattisen näköinen tapaus, monissa ei ollut noita hämäriä harmahtavia palloja. Olin vähän sitä mieltä, että ei oo oikeeta, mutta tuntuisivat kuitenkin silti täsmäävän psyvaultin Kisuketun postaamiin kuviin, ja ilmeisesti hän on noita kerännyt, käyttänyt ja kolistellut. Mutta aika erikoiselta nuo Kisuketunkin kuvat näyttävät verrattuna noihin yleisimpiin haapasuomusammalkuviin? Missä mennään? Tunteeko joku näitä? En osannut tunnistaa tuota kasvustoa muuksikaan haavassa kasvavaksi sammaleeksi tai jäkäläksi. Kokeilemalla kai aina selviäisi, mutta onkohan noissa haapapuissa mahdollisesti jotain myrkyllisiä kasvustoja?

Ei ole oikean näköistä tuo, eikä ole Kisuketunkaan kuvissa, olisi mielenkiintoista kuulla hänen kolinoistaan enemmän, ettei olisi placeboa tai sitten useampikin psykoaktiivinen sammal, tosin tulee jäkälä enemmän mieleen hänen kuvistaan.. Kuitenkin erinäköistä kuin kuuluisi olla. En _uskoisi_ että on myrkyllistä kasvustoa haavoissa, mutta ei sitä suinkaan kannata mennä kokeilemaan onneaan minkään kanssa, kun ei selkeästi oikeata ole.
Kannattaa keskittyä isoihin ja vanhoihin haapoihin, niistä ainoat omatkin löytöni bongannut!


Poissa KukkaTädinHattu

    • Viestejä: 58
    • Karma: 23
    • Profiili
Olen myös tuota samaista vihreää sammalta löytänyt, mutten kerännyt talteen kun ei se lopulta näyttänytkään suomusammaleelta. Oikeaa tavaraa on löytyt kaksi ehkä peukalon kynnen kokoista plänttiä.


Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Nyt tais ehkä tärpätä:

[smg id=3549]

Aika pieni ja huonokuntoisen näköinen pläntti, mutta suomuiselta se näyttää. Jätin joka tapauksessa puuhun hengailemaan.


Poissa Twatlock

    • Viestejä: 77
    • Karma: 26
  • Korpikuusen kannon alla on mörrimöykyn kolo..
    • Profiili
Nyt tais ehkä tärpätä:

[smg id=3549]

Aika pieni ja huonokuntoisen näköinen pläntti, mutta suomuiselta se näyttää. Jätin joka tapauksessa puuhun hengailemaan.

Joo, hiukan epärtarkka mutta näyttäisi oikealta :)


Poissa verix

    • Viestejä: 11
    • Karma: 7
    • Profiili
Olen nyt kolmena päivänä testaillut haapasuomusammalta, ja täytyy sanoa, että kyseessä on hyvin mielenkiintoinen, joskin mieto kaveri. Olen poltellut tuota ihan sellaisenaan, eli en ole kokeillut mitään ekstraktia vielä.

Tavaraa oli vaikeampi löytää, kun oletinkaan. Ensin keräsin väärää sammalta, jonka sitten vasta kotona tunnistin. Seuraavana päivänä kävin istuttamassa väärät sammaleet takaisin, ja tulin löytäneeksi viimein sitä oikeaa. Kannattaa printata mukaan vaikka valokuva tuosta, ennen kuin lähtee sokkona sammaltamaan.

Suomusammaleen "suomut" olivatkin paljon pienempiä, kuin mitä olin kuvien perusteella olettanut. Piti tihrustaa tosi läheltä, että niitä erotti. Jotkut psykonautit ovat ilmeisesti keränneet vahingossa haavankeltajäkälää, luullen sitä haapasuomusammaleeksi. Suomusammal ei kuitenkaan ole keltaista, vaan vihreää. Sammaleet säilyvät vihreinä myös talvisin.

Haapa on metsien monimuotoisuuden kannalta supertärkeä puu sikäli, että siinä elää biljoona erilaista kasvia, sientä ja pikku öttiäistä. Joskus haapasuomusammal oli sekoittunut muihin sammaliin niin, että parin metrin päästä kaikki näytti yhdeltä vihreältä mössöltä, mutta vasta läheltä erotti, että siinä onkin montaa eri lajia.

Useimmat löytämäni kasvustot olivat mitättömän pieniä, korkeintaan tulitikkuaskin kokoisia plänttejä. Yhdestä puusta kuitenkin löysin noin 20 cm korkean kasvuston, joka yksinään tuplasi koko reissun sadon. Kannattaa muuten jättää aina osa sammaleesta siihen puuhun kasvamaan, ettei elävä organismi kuole kokonaan. Kun kunnioitat kasvia, se kunnioittaa sua takaisin, ja tämä vaikuttaa myös päihtymyksen laatuun.

Huomasin muuten juuri tätä kirjoittaessa, että kuivaa haapasuomua hypistellessä käsi tulee tahmeaksi samalla lailla, kuin hampun kukasta.

Olen poltellut tuota nyt aina nukkumaan käydessä, ja unipaukkuina se tuntuu toimivan ihan mukavasti. Päihtymys on tosi mieto, etäisesti kannabispilveä muistuttava olotila. Silti siinä on ihan omanlaisensa sävy. Se antaa mulle henkisesti lämpimän ja miellyttävän olotilan, joka tuntuu tutun turvalliselta. Savu rentouttaa ja selkeyttää päätä. En käyttäisi tuota biletys- tai seurusteluhuumeena, mutta yksin mietiskellessä se tekee kyllä eetvarttia.

Kun poltan sammalta, tuntuu kuin se olisi elävä persoona, joka näyttää mulle, miltä tuntuu olla sammal. Samoin kuin silokit ovat ikään kuin näyttäneet, millaista on sienimäisyys. Siinä unten rajamailla ihastelin näkyjä sammalkasvustoista, jotka suikertelivat ja luikertelivat sinne sun tänne.

Jossain vaiheessa mulle iski ennen kokematon mieliteko: olisin halunnut kietoa kädet ja jalat haavan ympärille ja käydä roikkumaan siitä, aivan kuin sammaleetkin tekee. Kaipasin sitä tunnetta, että halaan haapaa! Mutta koska mun huoneessa ei sattumoisin kasva haapoja, tyydyin vain makaamaan sängyllä ja kuvittelemaan. Siihen ihanaan mielikuvaan sitten nukahdin.


PS. Kaupunkilaisille tiedoksi, että kun metsässä rämpii, haapa on helppo paikantaa äänen perusteella. Haavan lehdet havisevat kuuluvasti.

PPS. Nuorten haapojen pinta on sileä, mutta vanhojen haapojen pinta on täynnä uria, ikään kuin Turtlesien kilvet. Olen löytänyt haapasuomusammalta vain noista vanhoista haavoista.

PPPS. Kerran poltin raakaa sammalta noin 5 piipullista yhtä soittoa, mutta vaikutus ei tuntunut merkittävästi nousevan enää ekan piipullisen jälkeen. Ekstraktia olisi jännä kokeilla.


Poissa KukkaTädinHattu

    • Viestejä: 58
    • Karma: 23
    • Profiili
Sattumalta kiinnitin huomiota pihalla kasvavan pihjan runkoon, ja tämmöinen pisti silmään:

[smg id=3655]


Suhteellisen lähellä pihlajaa on muutama haapa, joista en kylläkään mitään ole löytänyt.

Kyllähän tuo suomusammaleelta näyttää minun silmääni.  ???


Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Sattumalta kiinnitin huomiota pihalla kasvavan pihjan runkoon, ja tämmöinen pisti silmään:

On pitänytkin kysyä onko joku löytänyt suomua pihlajasta, lepästä tai vaahterasta. Samoja sammalia ja jäkäliä tuntuisi löytyvän. Ja kasvaahan sitä kallioissakin.


Poissa verix

    • Viestejä: 11
    • Karma: 7
    • Profiili
Cvoxin kuva näyttää mustakin oikealta tavaralta, ja aika jännää jos sitä on löytynyt haavan lähellä olevasta pihlajasta. Omani löysin eräästä lehdosta, jossa kasvoi melkein pelkästään haapoja. Suomusammalta löytyi korkeintaan noin joka kymmenennestä...


Poissa Heisenberg

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili

Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Heisenberg, näyttäis olevan.

Kävin tänään kunnon metsässä kattelemassa ja löytyi suht pieneltä alueelta ihan hyvin. Välillä oli ihan mukavankin kokoisia laikkuja, mutta tarkasti katsomalla usein löytyi ainakin pieniä läikkiä sieltä täältä pitkin runkoa sekä läheltä tyveä muiden sammalten seasta.

Rullasin yhden ällän ja ihan ok-meininki.

Asetoni-erottelusta: kuinka kauan asetonin haihduttamisessa menee suurinpiirtein (riippuu tietty litkun määrästäkin), kun menetelmänä on hieman tuuletusta ja kiehautettua vaihdettavaa vettä alla? Lähinnä onko kyse yhden vai kymmenen tunnin operaatiosta.


Poissa Albarossi

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Terve Sebedeuksen poika! Asetoni operaatio on noin sitä tunnin luokkaa, eli ei kovin pitkä prjoekti.


Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Huomasin joku päivä metsässä kaiketi ihan vinkkaamisen arvoisen jutun: kannattaa katsella löytyykö haapojen lähettyviltä maasta lahoamaan jätettyjä puunrunkoja (esim. hakkuiden jäljiltä) - näistä on löytynyt usein suomusammalta jopa enemmän kuin itse haapapuista. Johtuu varmaan ainakin osittain siitä, että ovat usein siellä maanrajassa hyvässä varjossa. Sammal myös irtoaa paljon helpommin sellaisesta kosteasta kuorettomasta rungonpätkästä.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Itse olen löytänyt suomusammalta kahdesta pihlajasta (jahka oikein tunnistin, mutta mielestäni suomusammaleessa on suht selvät tuntomerkit) tänä syksynä, jätin kasvamaan. Ei ole intressejä kerätä niin pieniä määriä suhteellisen harvinaista sammalta. Mutta jos kameran kanssa eksyn metsään täytyy ottaa kuvaa. Yhdessäkään haavassa (se puu siis) en ole vielä kyseistä sammalta nähnyt, vaikka haavikoita on tullut koluttua metsässä liikkuessa ihan varta vasten. :-[
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.