Mulla on nyt tullu värkättyä helkkaristi piippuja puusta (varmaan jo n. 20 kpl). Teen hyvin pelkistettyjä piippuja, ja haluan, että niissä näkyy jollaintapaa luonnon oma jälki. Materiaalinia piipuissa käytän aina katajaa, sillä sillä on upea tuoksu, se kasvaa sopivasti kiemurrellen ja puu on sitkasta ja kestävää (kuulin joskus, että ennenvanhaan piiput on tehty juurikin katajasta). Katajat käyn poimimassa itse metsästä ja pyrin pääsemään ennen kasvin katkaisua samalle aaltopituudelle sen kanssa. Jos se ei onnistu, annan katajan jatkaa elämäänsä ja menen uusille apajille. Jos se onnistuu, jollaintapaa "sinunaan" katajan (puhelen sille hetken) ja katkaisen sen. Sen jälkeen annan oksien kuivaa vähintään kolmisen päivää autotallissa, ja sitten alan värkkäämään. Jokaisen piipun vuolen/muotoilen dremelillä haluamani näköiseksi, nokean kynttilällä, levitän noen piippuun, hion ja käsittelen saunasuojalla, joka jättää piippuun matan pinnan, eikä päästä nokea leviämään. Vasta loppuvaiheen hiontavaiheessa piippu alkaa näyttää hyvältä. Mieluisa tapa viettää aikaa ja nämä ovat monelle mieluisia lahjojakin.
Sain ystävältäni joululahjaksi värit, joilla pääsen vihdoin värittämään piippuja.
Nytten olen harjoitellut dremelin käyttöä ja ensimmäisestä täysin dremelillä koristellusta piipusta tuli tämän näköinen (tein lahjaksi erääälle tärkeälle ja upealle oliolle):
Sivuilta (Reikään, joka on piipun päässä, tuli puinen helminauha, jonka avulla piipun saa vaikkapa ranteeseen/seinälle/avaimiin roikkumaan.):[smg id=1992]
[smg id=1989]
Edestä:[smg id=1990]
Imupuolelta:[smg id=1991]
Yhtenä savuisena iltana alkoin värkkäämään piippua, josta voi polttaa kahdestaan yhtäaikaa, kun ystävä oli käymässä ja tallessa sattui olemaan kataja, jossa sattui olemaan oksanhaarat juuri sopivasti. Nimesin piipun BUMiksi, ja sen kanssa on vietetty helkkarin monta sumuista ja hauskaa iltaa:
Edestä:[smg id=1986]
Takaa:[smg id=1987]
Sivulta:[smg id=1988]
Jokaisella piipulla on tarina, ja jokainen piippu on upea yksilö. Suosittelen piippujen kanssa värkkäämistä kelle tahansa, joka tykkää vähänkään puusta materiaalina.