Tähän asti menty ilman painekattilaa matyaksen maissi tek:illä(Joka on IMO paras tekniikka harjoitteluun sekä hyvin aloittelijaystävällinen tekniikka jos on printtejä tarpeeksi), mutta nyt olisi tarkoitus laajentaa osaamista kun kattilaankin tuli satsattu useampi satanen. Nyt pitäisi sitten alkaa mm purkkeja, petrimaljoja, agaria ja jyviä ostamaan
Ensinnäkin purkeista, Onko tuolla suurta merkitystä onko purkissa 2-osainen kansi(erillinen kierreosa sekä itse kansi tiivisteineen)? Näitä 2-osaisia näyttävät pääsääntöisesti maailmalla käyttävän.. Onko kannet tosiaan kertakäyttö tavaraa kuten useissa verkkokaupoissa sanotaan? Mikä koko on todettu parhaaksi/sopivimmaksi?
Jenkki ym. sivut sanoo että 1qt eli vajaa litra on paras, mutta kuumottaa tuossa tuo pitkä kolonisoituminen ja sitä kautta suurentunut kontaminaatioriski. Linkkejä sopivista ja edullisista kaupoista otan mielelläni vastaan.
Entä spawnin kasvatus autoklaavipusseissa? Kokemusta?
Sitten jyvät: luomu ruisjyvää näyttäisi saavan 10e 4kg +10e postit muistaakseni 10kg asti, joka kuulostaa ihan ok hinnalta, mutta mikä on paras(saatavuudeltaan, ravinteiltaan, hinnaltaan) ; ruisjyvä, WBS(linnunsiemenseos) vai tumma riisinjyvä tai joku muu?
Sitten nämä "harvinaisemmat" jutut eli labra tarvikkeet sekä agar. Mitä paikkaa suosittelette? Muistelen että jollakin foorumilaisella oli oma verkkokauppa mutta poistuin discord-ryhmästä, joten voisiko joku linkata tai laittaa viestiä aiheesta minulle?
Penlissä ainakin halvat hinnat ja sieltä olen joskus tilannutkin tavaraa mutta aspa perseestä ja pitkät toimitusajat.. Eikä sieltä agar agaria saa vaan pelkkiä tarvikkeita.
Kiitos jos kehtaatte vastata, valaista ja opastaa