Selviytymis hommat ovat ihan kiinnostavia aiheita, mutta kuitenkin aika irrelevantteja jos haluaa elää luonnon ehdoilla.
Kuinka kauan suomen metsistä saisi riistaa ilman että eläinten kanta laskisi, jos kaikki alkais ite metsästämään?
Hmm, mä kaivelen esiin vähän tilastoja, tämä kiinnoistais mua itsekkin.
Suomessa elää pari miljoonaa ihmistä (5.4) ja nämä ihmiset syö noin 76 kg lihaa vuodessa. Ja kulutus sen kun vaan lisääntyy.
Oho, suomessa tuotetaan vuodessa siipikarjaa noin - 87 miljoonaa kiloa, nautaa - 84.3 milj. kiloa. Tää tilasto oli vuodelta 2005, siipikarjan tuotanto on lisääntynyt paljon viime vuosina. En usko että kalakannatkaan tästä selviytyisi.
Otetaan vähän vertailua, Suomessa syödään riistanlihaa noin 10 miljoonaa kiloa vuodessa. Jos tämä lisääntyis niin pelkään pahoin että luonnon tasapaino alkaisi aika pian horjua.
http://www.lisaalihasta.fi/ymparisto/ruoka_kuormittaa/luomuliha/index.phpViljely ei oo mikään tyhmä keksintö, riippuu miten sen tekee ja kuka ja miten ruuan jakaa. Parasta olisi kommuuni viljely jossa on hieno kirjo erinlaisia hyötykasveja, eikä suuria mono-kulttuuri peltoja. Nämä viljely tavat ovat mitä parhaita jos haluaa säästää maaperää, vettä ja lisätä luonnon monimuotoisuutta. Jos osaa viljellä niin että kasvit ite pitävät loitolla erinlaisia tuholaisia, esimerkkinä jos viljelee samettikukkaa kasvimaalla niin se karkoittaa monia haitta hyönteisiä ja tuo taas pölyttäjiä. Ja jos vuoroviljelee niin ei tarvitse joka vuosi lannoittaa. Esimerkiksi hamppu on mitä parhain maan parantaja kasvi
Kannattaa aina pitää kasvimaassa ja puutarhassa myös villiintyneitä paikkoja, ei kannata koskaan olla käyttämättä "rikkaruohoja" ravinnoksi.
Ja tuleeko teille yllätyksenä jos sanon että näin sitä tehtiin ennen vanhaan
Tai metsäpuutarha, tämä muistuttaa enemmän sitä miten alkuperäiskansat eri puolilla maailmaa viljelee:
http://wikikko.info/wiki/Mets%C3%A4puutarhaMä olen tänä vuonna oppinut yhden tosi asian, ihminen voi elää luonnon kanssa sopusoinnussa jopa niin hyvin että luonnolla on jopa... vau! hyötyä ihmisestä! Tämä vaatii kuitenkin sen että ihminen antaa juuri sen määrän takaisin jonka hän ottaa. Antaminen voi olla - ravinteita maaperälle, pesimispaikkoja linnuille, kasvupaikkoja monille kasveille jotka eivät muuten kasva kun perinnemaisemissa jne. jne.
Villi vihannekset ovat nam, en ole viime kesänä, enkä tänä kesänä ostanut paljon salattia. Sitä on tuolla ulkona vaikka kuinka, voikukka, maitohorsma, pihatähtimö ja suolaheinä on mun lempparit. Koiranputken lehdetkin ovat hyviä, ja niiden kukat! Se on tämän vuoden "uus" tuttavuus, maistuu porkkanalle. Hmm, siitä tulis varmaan hyvää maustetta kuivattunakin. Niin ja sitten tietty popsin usein valkoapilan kukkia.
Muita kasveja tulee käytettyä sitt enemmän rohtona ja ruuanlaitossa. Mesiangervo on mahtava flunssalääke, ja nokkosta on tullu jo tukittua jokapaikkaan.
Pitää vaan aloittaa jostain, kasveja on tosi paljon mitä voi käyttää mutta kannattaa oppia ihan vain pari tavallisinta ensin ja käyttää niitä monella eri tavalla. Ja sitten lisätä tietoa pikkuhiljaa muista kasveista. Näin ainakin itse koen että opin eniten.