Mulla on vähän samankaltaista ideaa, mutta ei ei aivan: Ajattelin koittaa kesällä selviydynkö luonnon armoilla. Luontoon täytyy lähteä ns. "alastomana", siis ilman apuvälineitä. Miten saan tehtyä tulta, suojan ja mistä saan ruokaa? Koska kokeilen ensikertaa, luulen että minun täytyy huijata: otan mukaan vähän narua, siimaa, pari koukkua ja puukon.
Ja sitten vaeltamaan. Toivottavasti saan ihan oikeasti toteutettua tämän.
Eikö muuten melkein mitä tahansa voi syödä proteiiniksi / rasvaksi: Etanoita, ötököitä, matoja..? Tuskin ne myrkyllisiäkään ovat, mutta länsimaalaistunutta mieltä kuvottaa
Ehkä niistä saisi ihan herkullisia hiilessä hauduttamalla / keittoliemessä keittämällä? Näin niinkuin hätävaraksi voisi ajatella tuollaista ruokavaliota, miksi ei?
Suomessa taitaa ainoa mahdollinen ympärivuotinen proteiinin/rasvan lähde olla kala + riista. Onneksi kala on parasta & terveellisintä ruokaa ihmiselle. Se sisältää hyviä ja tärkeitä rasvoja... Eskimothan elävät lähes 100% kalaravinnolla.?
Suomen luonnossa ei taida kasvaa ollenkaan mitään suht. korkean energiapitoisuuden omaava kasvia, esim. perunaa? Syksyisin tietysti tulee sieniä. Tuskin ihminen pelkkää nokkosta mussuttamalla pärjää...
Kuulin vähän aikaa sitten puun ja kuoren välissä olevasta aineksesta - petusta. Varmaan jokainen on joskus kuullut sanan pettuleipä. Jauhoihin sotkettiin pettua pula-aikoina. Kuulin että petussa on kyllä ihmiselle tärkeitä ravinteita, ja sillä pärjää vähän aikaa, mutta se ei tee hyvää pidemmän päälle.
Talven varalle olisi sitten vielä hyvä osata ruoan säilömistä. Lihan suolaaminen ja kuivaaminen täytyy varmaan siis opetella. Sienet voi kuivata... Marjoista voisi tehdä hilloa, mutta siihen tarvitsee sitten (sokeria) / hunajaa?
Alkuperäiskansat ovat pärjäilleet pohjolassa kuljettamalla elukoita mukanaan. Porot syövät jäkälää ja ihminen syö poroa - Lisäksi porosta saa turkiksen joka pitää talven viiman loitolla.