Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Viljanjyvistä: Laji, laatu ja kosteus?

Vieras · 32 · 14393

Repi

  • Vieras
Terve foorumille!

Olen joskus taannoin muutaman viestin taikasienifoorumillekin näpytellyt, mutta pari vuotta ollut taas harrastuksessa taukoa, niin tulin tänne uuden nickin takaa kyselemään tyhmiä.

Eli aiheeseen: Katetuilla popcorneilla olen onnistunut kasvattamaan useammankin ihan ok sadon, mutta siirtyminen muihin viljanjyviin on tökkinyt ja pahasti. Vielä muutama vuosi sitten läheisestä ekokaupasta löytyi hyllystä kokonaisia rukiin jyviä, jotka muistaakseni sainkin inkuboitua onnistuneesti, mutta bulkit sitten homehtuivat käsiin ja innostus taantui muutamaksi vuodeksi.

Nyt kun harjoituskierros poppareilla taas takana, kiinostaisi kokeilla niitä "parempia" jyviä.

Nykyään kaikki ekokaupat myyvät vain puhdistettuja jyviä (jotka hullussa mykologissakin mainitaan). Kipsin lisäyksestä ja runsaasta huuhtelusta huolimatta tuloksena näillä on aina ollut kiinteä puuropallo purkin pohjalla. Jyvät olen valmistanut "Let's grow mushrooms" ohjeen mukaan: huuhtelu, kipsiä pari ml, liotus 12-24h, keittäminen 10min, valutus useita tunteja, painekeitetty 60min (0,5l purkit).

Eläinkaupassa vierailu tuotti yllättävän tuloksen: Kuorellista kauraa suoraan hyllystä ja vielä suht halvalla kilohinnalla!! Kotiinpäästyäni hymy vähän hyytyi, kun huomasin jyvissä asustelevan ainakin kolmea erilaista ötökkää ja tämän lisäksi huuhtelu oli huomattavan vaikeaa, kun nämähän kelluvat kuin roskat. Tästä kellumisesta tulikin mieleeni, että olisinko erehtynyt ostamaan pelkkiä akanoita? Noh, testataan nyt kuitenkin kun tuli ostettua.

Eläinkaupassa oli myös saksankielinen "Talvilinnunsiemen-sekoitus", mutten uskaltanut lähteä kokeilemaan, kun sisällöstä en ymmärtänyt sanaakaan. Päällisin puolin jyvät näyttivät suht oikeilta (muutama auringonkukansiemen, paljon pieniä jyviä, ei pähkinöitä).

Varsinainen kysymys siis: Mitä näistä(/muuta) te käytätte onnistuneeseen tulokseen? Toimivatko puhdistetut jyvät puuroutumatta? Mitä teen väärin, kun mulla ei?

Jos toi ötökkä-kaura ei tule painekeittimestä ulos oikeannäköisenä, kokeilen seuraavaksi varmaan noita saksalaisia linnunsiemeniä. Tiedän toki, että jyviä saa tilaamalla netistä, mutta mielummin hoitaisin tälläiset hankinnat käteiskaupalla. Toivottavasti joku kokeneempi antaisi vinkin, että missä menen metsään, tai edes kuinka löydän sieltä pois. :)


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
En tosiaankaan ole mikään jyväekspertti, mutta tuon linnunsiemensekoituksen pitäisi toimia. Vanhalla foorumilla oli itiön ohje niiden käyttöön. Englanniksi Wild Bird Seed (=WBS) tek. Onnea kasvatuksiin.

http://trippi.info/taikasieniforum/viewtopic.php?f=23&t=2035&start=0&hilit=WBS
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Puhdistetut rukiinjyvät, venhänjyvät ja kuorellinen kaura käyvät kaikki oikein hyvin, niitä olen itse tehnyt onnistuneesti. Edelliset ovat parempia kuin linnunsiemensekoitus juuri tuon kosteuden saamiseksi oikeaksi, sillä ne sisältävät vain yhdenkokoisia jyviä. Oletko käyttänyt koroketta kattilan pohjalla kun steriloit? Annatko paineen laskea ajan kanssa keittämisen jälkeen? Pienennätkö levyä, kun vaadittu paine on saavutettu? Eihän purkkeihin pääse vettä? Syytä lähtisin hakemaan painekeittimen käytöstä, sillä räjähtäneet ja puuroutuneet jyvät johtuvat usein siitä.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Repi

  • Vieras
Kiitos vastauksista. Löysin sattumalta halpakaupasta sopivan linnunsiemen-pussin, lueskelin shroomerystä parit ohjeet ja pistin likoamaan. Esikäsittely sujui täysin ohjeiden mukaisesti, joten näiden suhteen olen todella optimistinen.

Kuorellinen kaura taas ensin kellui kattilasta pois, kun yritin pestä sitä ja sitten valutus vaiheessa vaikutti siltä, että jyvät eivät ole turvonneet lainkaan ja jättivät vielä yhdeksän tunnin valutuksen jälkeenkin jäljen vessapaperiin. Pistin ne kuitenkin tässä vaiheessa purkkeihin ja painekeittimeen. En ole vielä avannut, mutta varmaan lähden niitä tästä seuraavaksi inokuloimaan.

Painekattilani on vain noin viisi litrainen, joten kovin kummoista koroketta en sinne saa mahtumaan, jos haluan käyttää edes puolen litran purkkeja. Olenkin käyttänyt kattilan pohjalla käsipyyhettä, joka nostaa purkkeja sen sentin tj. ja toivonut sen riittävän.

Keittoajan täytyttyä olen nostanut kattilan pois levyltä, mutta sen jälkeen antanut jäähtyä yön yli rauhassa.

Lämmitän ensin 5/6. Säädän levyn 3/6, kun paine on n.7psi, tästä se nousee jälkilämmöllä vielä täyteen 15psi ja pysyy siinä koko tunnin ajan.

Veden pääsyynkään en usko, kun popcornit kuitenkin onnistuvat samalla tekniikalla ilman liika kosteutta. Joudun kyllä pitämään vedenpintaa tavallista korkeammalla pienen kattilan takia, mutta kokemuksieni perusteella kaikki on ok kunhan kannen foliosuoja ei ui vedessä, se nostaa veden purkkiin.

Itse epäilisin vikaa huuhtelussa, liotuksessa ja etenkin keittämisessä:
-Puhdistettuja jyviä käyttäessäni saan huuhdeltua kyllä pahimmat roskat pois, mutta kirkasta vedestä ei tule kymmenenkään huuhtelun jälkeen, normaalia?
-Kannattaako liottaa vain lähemmäs 12h kuin se 24h, mitä tähän asti olen tehnyt?
-Keitetäänkö täydellä teholla 10min, kuin "Let's Grow Mushrooms"-videolla, vai haudutetaanko n.20-30 min
-Pitäisikö huuhdella vielä jossain välissä toiseen kertaan?

Jo valutusvaiheessa nämä puhdistetut jyvät ovat minulla olleet epäilyttävän pehmeitä ja tahmeita. Pintakosteuden saan kyllä pois, mutta tahmeutta en.

Toivottavasti jaksatte vastailla kysymyksiini, vaikka tästä melkoinen eepos taas tulikin. Vaikuttaa tuo tuonti-WBS kyllä lupaavalta, mutta tottakai käyttäisin mielummin kotimaista viljaa, jos vain saisin tekniikan haltuun.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Lainaus
-Puhdistettuja jyviä käyttäessäni saan huuhdeltua kyllä pahimmat roskat pois, mutta kirkasta vedestä ei tule kymmenenkään huuhtelun jälkeen, normaalia?
-Kannattaako liottaa vain lähemmäs 12h kuin se 24h, mitä tähän asti olen tehnyt?
-Keitetäänkö täydellä teholla 10min, kuin "Let's Grow Mushrooms"-videolla, vai haudutetaanko n.20-30 min
-Pitäisikö huuhdella vielä jossain välissä toiseen kertaan?

Näin minä toimin ruisjyvillä ja onnistuu joka kerta minun autoklaavissani (täysin sama ohje ei välttälttämättä sinulle toimi, mutta jotain apua saattaa tästä olla). Suunnilleen samoin toimin muillakin jyvillä.

Huuhtelen ensin ehkä 3 kertaa, sitten liotan yön yli noin 10-12 tuntia ja huuhtelen kerran. Sitten keitän noin 40-50 minuuttia hiljaa kiehuen, kunnes kosteuspitoisuus on oikea. Eli ennen kuin jyvät halkeavat, mutta ovat pehmeitä puristaa sormissa. Sitten kaadan laakeaan siivilään (tehty ikkunanpuitteista ja verkosta) kuumana, en huuhtele, vaan annan ylimääräisen kosteuden haihtua pinnoilta. Annan olla siivilässä välillä ravistellen noin 20-30 minuuttia, jonka jälkeen lataan purkkeihin ja steriloin. En edes käytä kipsiä ja silti ei ikinä paakkuunnu.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
En ole kovin kokenut ruisjyvien käytössä, mutta huomasin itse heti aluks, että ne keräävät itseensä aika helposti vettä ja mullakin on kokemuksia ruisjyvien puuroutumisesta.

Itse huuhtelisin huolellisesti niitä veden alla. Vessassa/kylpyhuoneesta löytyvä suihku auttaa asiaa. Tai sit laittaa isoon kattilaan ja kaataa veden sieltä pois uudestaan ja uudestaan. Ihan kirkasta vedestä on vaikea saada, 4-5 huuhtelukertaa varmasti riittää.

Liottamiseen mielestäni riittää 12 tuntia. Liuottamisen jälkeen on hyvä huuhdella jyvät taas huolella ennen keittämistä.

Tärkein pointti on oman kokemuksen perusteella, että veden nopea kiehauttaminen riittää. Eli kun vesi on muutaman minuutin kiehunut, niin pois kattila liedeltä, vedet viemäriin (muistakaa valuttaa kylmää vettä samaan aikaan, että viemäriputket säästyy) ja ruisjyvät siivilään höyryämään.

Kiehauttamisen pointtina on ehkä pehmentää ruisjyviä hieman ja lisätä niin veden määrää jyvissä, mutta ihan yhtä tärkeää on kuitenkin saada jyvät kuumiksi, niin että jyvät höyryäisivät ylimääräisen veden pois pinnaltaan.

Olen itsekin onnistunut puurouttamaan jyväni ja silloin kyse on ollut siitä, että olen turhaan keittänyt niitä kattilassa pitkään.

Huuhtelen ensin ehkä 3 kertaa, sitten liotan yön yli noin 10-12 tuntia ja huuhtelen kerran. Sitten keitän noin 40-50 minuuttia hiljaa kiehuen, kunnes kosteuspitoisuus on oikea. Eli ennen kuin jyvät halkeavat, mutta ovat pehmeitä puristaa sormissa.

Oho toi kuulostaa todella pitkältä ajalta. Kuin ne ei sulla puuroudu?


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
En keksi muuta syytä kuin että autoklaavin ansiosta, jossa ei ole ollenkaan vettä tilassa missä purkit ovat. Vesi lämmitetään erillisessä säiliössä ja höyry johdetaan putkia pitkin painekammioon. Minun mielestäni järkevän mittaisella liottamisella jyvät eivät kerää lähellekään oikeaa määrää nestettä, vaan keittämisellä tehdään tämä toimenpide. Liottaminen on siis bakteeri-itiöiden idättämistä varten ja keittämällä saa nestetasapainon kohdalleen.

Tässä on kuva, miltä ruisjyväni näyttävät säkissä ja jälkeen keittämisen.

[smg id=621]

I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Ekojen ruisjyvä kasvatusten onnistumisesta innostuneena menin ja ostin luomu ohran jyviä kilon pussin sen enempää asiaa ajattelematta, että onko niistä edes spawniksi...

Onko täällä kenelläkään kokemusta ohrasta?

Olettaisin niiden toimivan/"käyttäytyvän" kuten rukiinjyvästenkin

Testaamaan niitä pääsen vasta jo käytössä olevien ruisjyvillä täytettyjen purkkien vapauduttua...
(Ajattelin kokeilla ihan perus kookoskuitu bulkkia aivan kuten ruisjyvilläkin..)

"Barley works fine. In fact barley is what i use for all my spawn..."
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/9022038#9022038
...


Poissa Silakka

    • Viestejä: 67
    • Karma: 2
    • Profiili
Mistä olette löytäneet rukiin jyviä? Olen kasvatellut jonkun verran poppareissa, mutta kiinnostaisi kokeilla muitakin jyviä.

S


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Mistä olette löytäneet rukiin jyviä? Olen kasvatellut jonkun verran poppareissa, mutta kiinnostaisi kokeilla muitakin jyviä.

Eko/luomu-kaupoista oon ite löytänyt.


Poissa Silakka

    • Viestejä: 67
    • Karma: 2
    • Profiili
Löysin paikallisesta Saiturinpörssistä linnunsiemeniä hintaan 1e/kg. Sekoitus 6 eri hirssiä, osterinkuorta ja keltiön siementä. Tällä mennään seuraava kerta :)


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Mistä olette löytäneet rukiin jyviä?

Itse olen noutanu näistä:
Ekolo, Ruohonjuuri, K-kauppa (Ohra), Lasipalatsin Eat&Joy Maatilatori.

Pikainen Googlen käyttö kertoi nämä:
http://www.labbynkauppa.net/Rukiin-jyvae
http://www.oma.mycashflow.fi/product/166/rukiin-jyva-15kg
http://www.elotori.fi/Tuotteet.php
http://www.perinnepirtti.fi/tuotteet.html?id=1/9&back=history

Suoraan viljelijöiltäkin voi joissain tapauksissa käydä ostamassa jyviä
...


wingman

  • Vieras
Huuhtelen ensin ehkä 3 kertaa, sitten liotan yön yli noin 10-12 tuntia ja huuhtelen kerran. Sitten keitän noin 40-50 minuuttia hiljaa kiehuen, kunnes kosteuspitoisuus on oikea. Eli ennen kuin jyvät halkeavat, mutta ovat pehmeitä puristaa sormissa. Sitten kaadan laakeaan siivilään (tehty ikkunanpuitteista ja verkosta) kuumana, en huuhtele, vaan annan ylimääräisen kosteuden haihtua pinnoilta. Annan olla siivilässä välillä ravistellen noin 20-30 minuuttia, jonka jälkeen lataan purkkeihin ja steriloin. En edes käytä kipsiä ja silti ei ikinä paakkuunnu.

Kun koetin nesteyttää ruisjyviä HuMyn 2. ohjeen mukaisesti kiehuttamalla jyviä kattilassa täydellä teholla 15 minuuttia ja antamalla seistä vedessä n. 10h, olivat jyvät jo kiehuttamisen jälkeen melko räjähtäneen näköisiä ja liottamisen jälkeen valmista aamiaspuuroksi. Tämän takia halusinkin kysyä että millä teholla hellasi on kun kiehutat jyviä ja kuinka paljon vettä/jyviä sinulla on yleensä kattilassa? Yhdessä topicissa (http://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=562.0) mainitsit että kiehumisen alkuun kului 35 minuuttia, eli kuluuko sinulla normaalisti liotettujenkin jyvin kanssa kiehumisen alkuun sen reilu puoli tuntia kun olet laittanut levyn päälle?

Itselläni oli 2,5l kattilassa n. 1,5 litraa vettä/jyviä ja kiehuminen alkoi n. 5 minuutissa, jonka jälkeen kiehuminen oli kuin tulivuorenpurkausta katselisi. Pahoittelen jos kysymykseni tuntuvat hölmöiltä. Olen jyväneitsyt, enkä ihan tiedä onko noi millään tavoin olennaisia asioita. Kiitos!


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Tässä on tieysti lähtölämpötila ja veden määrä tekijöitä jotka vaikuttavat veden kiehumiseen. Tuo puoli tuntia kiehumiseen meni jääkylmällä vedellä ja vettä oli ehkä 8 litraa. Huomasin tämän kysymyksen luettuani itsekin ohjestuksen epätarkkuuden jyvä/vesimäärän ja lähtöolosuhteiden takia. Täytyy kirjoittaa tarkennusta seuraavaan versioon. Ymmärrän, että tuolla ohjeistuksella keittäminen voi olla vaikeaselkoista.

Olennaista on tarkkailla jyviä ja katsoa kun osa niistä alkaa halkeilemaan. Jyvät turpoavat pikkuhiljaa ylläolevan kuvan näköisiksi. Jyviä voi kokeilla puristaa sormien välissä, jyvän pitäisi olla pehmeä ja liiskaantua suhteellisen helposti sormien välissä. Kun olet kerran tarkkaillut keittämisen omalla kattilalla, seuraavat kerrat menevät jo helpommin.

Korjausta myös tuohon keittämiseen: Kun vesi kiehuu, pienennä tehoa niin, että se kiehuu nätisti hiljalleen kuplien, ei yli kattilasta. Suosittelen ensimmäistä tekniikkaa, en ole toista käyttänyt pitkiin aikoihin. Tuo kuumana siivilään kaataminen auttaa estämään ylimääräisen veden kertymistä purkkeihin ja siten ehkäisee bakteerikontaminaatioita.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


wingman

  • Vieras
Kiitos vastauksestasi Mädi! Joskus sitä huomaa kuinka ohjeiden valossa jättää järjen narikkaan. Nyt sain jo jonkinlaisia jyviä aikaiseksi, ja painekeitin käy paraikaa. Mieleeni juolahti kysyä, että kun inokuloi jyviä itiöruiskulla, niin kuinka paljon itiövettä suurin piirtein tarvitaan, jos on esim. 750ml jyviä (1l. purkki) ja itiövedessä on 1 printti per 40ml vettä?