Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Viljanjyvistä: Laji, laatu ja kosteus?

Vieras · 32 · 14393

Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
2-3ml on sopiva. Liiallista nestettä kannattaa välttää, mutta olen saanut vielä onnistumaan yli 10 ml nesteviljemämäärilläkin litran purkkiin (se ei tosin ole aivan verrattavissa itiöiden käyttöön koska se on täynnä rihmastoa jo valmiiksi). Jos purkkiin tuntuu jäävän liikaa nestettä syystä tai toisesta, sen asentoa kannattaa muutella kyljelleen ja pystyyn, jotta neste ei ole aina samassa paikassa. Ravistelun yhteydessä nestettä saa jäämään hieman ympäriinsä jyviin. Parasta olisi kuitenkin saada nestetytys ja inokulointi tehtyä niin, ettei ylimääräistä nestettä jää.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa deffi

    • Viestejä: 23
    • Karma: 9
    • Profiili

wingman

  • Vieras
Onko jyvät menneet pahastikin pieleen, jos ravisteluvaiheessa toteaa, että rihmasto on muodostanut yhden ison paakun, joka ei hajoa millään ravistelemalla? Jyvät olivat melko hyvin irtonaisia vielä inokulointivaiheessa... Mitä tällaisille jyville kannattaisi tehdä? Haittaako tuo ylipäätään mitään, vai voinko sitten rihmaston vakautumisen jälkeen vain kaapia ja rikkoa rihmasto purkista vaikka desinfioidulla lusikalla tms? Näenkö nyt mahdollisia jyvissä piilleitä kontaminaatioita, vai joudunko ottamaan selvää kasvutilan kautta?


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Onko jyvät menneet pahastikin pieleen, jos ravisteluvaiheessa toteaa, että rihmasto on muodostanut yhden ison paakun, joka ei hajoa millään ravistelemalla? Jyvät olivat melko hyvin irtonaisia vielä inokulointivaiheessa... Mitä tällaisille jyville kannattaisi tehdä? Haittaako tuo ylipäätään mitään, vai voinko sitten rihmaston vakautumisen jälkeen vain kaapia ja rikkoa rihmasto purkista vaikka desinfioidulla lusikalla tms? Näenkö nyt mahdollisia jyvissä piilleitä kontaminaatioita, vai joudunko ottamaan selvää kasvutilan kautta?

Voit desinfioida lusikan tai veitsen ja yrittää hajottaa rihmastosta muodostunutta paakkua. Itse tekisin sen heti, koska paakku muodostuu vain tiukemmaksi, mitä kauemmin saa rihmastoitua. Erityisesti ruisjyviä mun kokemuksen mukaan tarttee ravistella parin päivän välein muuten tollainen paakku muodostuu. Ei siitä muuta haittaa, kuin että rihmasto ei suostu tulemaan enää sieltä purkista ulos ja jos aikoo sekoittaa sitä toissijaiseen substraattiin, niin on hyötyä siitä, että se olisi hienojakoista.
Mahdolliset kontaminaatiot voi ilmestyä missä tahansa kasvatusvaiheessa.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Eihän noi kauranjyvät ainakaan kovin tiiviisti paakkuunnu. Ihan helposti pystyy lusikoimaan ulos purkista, kun siirtää toissijaiseen kasvualustaan.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Veromies Elemeri

    • Viestejä: 16
    • Karma: 6
    • Profiili
Paakkuuntuneen rihmaston voi tukevalla otteella mäjäyttää muutamia kertoja pyörän renkaaseen. Olen elänyt käsityksessä, että kovin väkivaltainen ravistelu voi pysäyttää kasvun kokonaan.

Mädi, oletko kokeillut speltin jyviä?


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Mistä olette löytäneet rukiin jyviä?

Pikainen Googlen käyttö kertoi nämä:
...
http://www.perinnepirtti.fi/tuotteet.html?id=1/9&back=history


Tilasin tuolta ruisjyviä puolisen vuotta sitten, eivätkä tulleet koskaan perille.

Se on sitten ilmeisesti aika heikko kauppa, muutenkin kauheen kallis kilohinta. Et kai maksanu niitä kuiteskaan ennakkoon? Itse ottaisin yhteyttä jos oisin maksanut.

Mulla on yksi ohra- ja ruisjyvä sekoitus (noin 50%/50%), miksattuna kookoskuitu/vermikuliittiin (tasan 50%/50%) tällä hetkellä, sanoisin että noin 100% kolonisoituneena makoilee rasiassa venailemassa fruittailua ...
...


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Mulla on yksi ohra- ja ruisjyvä sekoitus (noin 50%/50%), miksattuna kookoskuitu/vermikuliittiin (tasan 50%/50%) tällä hetkellä, sanoisin että noin 100% kolonisoituneena makoilee rasiassa venailemassa fruittailua ...

No niin, eihän siinä mennyt kuin noin kuukausi että ohra/ruis(jyvä), kookos/vermis-plätkä kolonisoitui OIKEASTI 100% ja alkoi fruittaamaan.. Kuvia otan lainakameralla, harmillisen heikoilla makromahdollisuuksilla..

Seuraavaksi pelkillä ohrajyvillä sama yritys, liotuksessa ovat...
Huomasin ostaneeni ruisjyvien ja ohrajyvien lisäksi vahingossa ohraryynipussin, yritän selvitellä voiko niitä käyttää mihinkään...(?)

Kuvat pikkuterrasta, koska isompi on täynnä kakkuja: (Vieressä perus pf tek ruisjauho B+)

[smg id=1656]

[smg id=1655]

Päivitys @ 8.10.2011:

[smg id=1700]

Päivitys kuvat 9.10.2011: (näyttäis ohra toimivan kasvatuksessa ainaskin näin 50% spawnina)

[smg id=1759] [smg id=1758] [smg id=1757]
...


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Sellainen huomio ruisjyvien käyttäjille: Yrittäkää välttää puhdistettuja jyviä, sillä niiden pintarakenne on puhdistusprosessissa vaurioitunut ja tulee helposti puuroa.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Grinderman

    • Viestejä: 38
    • Karma: 1
    • Profiili
Hommasin itsekin Ikeasta painekattilan ja nyt olen jyviä etsiskellyt.

Puuilo, Tokmanni ja AgriMarket käyty jo läpi. Viimeisimmässä olisi ollut jotain saatanan isoja säkkejä myynnissä, mutta mitäpä minä semmoisella. Ehkä kokeilen sillä maissisysteemillä ensin.

Joskus kasvattelin fasaaneja, niin sain jonkun tutun kautta monta isoa säkkiä jyviä, oli siinä varmaan paria erilaista, mutta ne on jo syöty, prkl.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Viimeisimmässä olisi ollut jotain saatanan isoja säkkejä myynnissä, mutta mitäpä minä semmoisella.

Toisaalta se iso 40kg säkki maksaa ehkä 20e ja loput voi antaa vaikka linnuille.  :)
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Grinderman

    • Viestejä: 38
    • Karma: 1
    • Profiili
Voi olla, että pitää iso jyväsäkki hakea. Punajuuri- ja kurkkusalaattipurkkien tyhjennys on työn alla :)

Onkos kellään kokemusta tuosta HuMy:ssäkin mainitusta riisistä? Toimisivatko auringonkukan siemenet, niitähän saa kuorettominakin?


Poissa Ten.Net

    • Viestejä: 30
    • Karma: 1
    • Profiili
Pääkaupunkiseudulla saa jyviä ainakin täältä: http://oma.mycashflow.fi/product/16/rukiin-jyvat-1-kg   

Taitavat kyllä toimittaa ympäri suomeakin jos ei pääse paikan päältä noutamaan.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Olen tullut siihen tulokseen, että kaura ei paljon ruisjyviin eroa lopputuloksissa. Kauraa saa jotenkin helpommin, kun sitä on ihan marketeissa parin kilon pusseissa melko halvalla. Ja suosittelen sijoittamaan pari kymppiä satsiin näitä http://www.ozfarmer.com/image/cache/data/Bormioli-Rocco/bormioli-rocco-quattro-stagioni-1l-400x400.jpg litran purkkeihin, olen saanut niitä hajalle ehkä 2 ja ovat olleet kovassa käytössä. Kannet ovat kestäneet ruostumatta pitkään ja ovat hyvän muotoisia. Kodin1 myy ainakin ja moni muu. Maksaa muutamia euroja kappale. Mutta mukavampia käyttää kuin punajuuri/kurkku jne. purkit. Paremmat kannet ja parempi muoto.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Jahas ajattelin tauon jälkeen tehdä taas satsin kauraa. Ehin liottaa ja purkittaa, kunnes huomasin, että olinkin lainannut painekeittimen pois. Joten.. Mitkäs mahdollisuudet oli onnistua keittämään jyviä purkeissa tavallisessa kattilassa? Pistän pariksi tunniksi keittymään, kun ei tässä vaiheessa ole muutakaan vaihtoehtoja.. Vai olisiko uuni? Mitäs varten sitä ei olla kovasti suosittu?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson