Terve foorumille!
Olen joskus taannoin muutaman viestin taikasienifoorumillekin näpytellyt, mutta pari vuotta ollut taas harrastuksessa taukoa, niin tulin tänne uuden nickin takaa kyselemään tyhmiä.
Eli aiheeseen: Katetuilla popcorneilla olen onnistunut kasvattamaan useammankin ihan ok sadon, mutta siirtyminen muihin viljanjyviin on tökkinyt ja pahasti. Vielä muutama vuosi sitten läheisestä ekokaupasta löytyi hyllystä kokonaisia rukiin jyviä, jotka muistaakseni sainkin inkuboitua onnistuneesti, mutta bulkit sitten homehtuivat käsiin ja innostus taantui muutamaksi vuodeksi.
Nyt kun harjoituskierros poppareilla taas takana, kiinostaisi kokeilla niitä "parempia" jyviä.
Nykyään kaikki ekokaupat myyvät vain puhdistettuja jyviä (jotka hullussa mykologissakin mainitaan). Kipsin lisäyksestä ja runsaasta huuhtelusta huolimatta tuloksena näillä on aina ollut kiinteä puuropallo purkin pohjalla. Jyvät olen valmistanut "Let's grow mushrooms" ohjeen mukaan: huuhtelu, kipsiä pari ml, liotus 12-24h, keittäminen 10min, valutus useita tunteja, painekeitetty 60min (0,5l purkit).
Eläinkaupassa vierailu tuotti yllättävän tuloksen: Kuorellista kauraa suoraan hyllystä ja vielä suht halvalla kilohinnalla!! Kotiinpäästyäni hymy vähän hyytyi, kun huomasin jyvissä asustelevan ainakin kolmea erilaista ötökkää ja tämän lisäksi huuhtelu oli huomattavan vaikeaa, kun nämähän kelluvat kuin roskat. Tästä kellumisesta tulikin mieleeni, että olisinko erehtynyt ostamaan pelkkiä akanoita? Noh, testataan nyt kuitenkin kun tuli ostettua.
Eläinkaupassa oli myös saksankielinen "Talvilinnunsiemen-sekoitus", mutten uskaltanut lähteä kokeilemaan, kun sisällöstä en ymmärtänyt sanaakaan. Päällisin puolin jyvät näyttivät suht oikeilta (muutama auringonkukansiemen, paljon pieniä jyviä, ei pähkinöitä).
Varsinainen kysymys siis: Mitä näistä(/muuta) te käytätte onnistuneeseen tulokseen? Toimivatko puhdistetut jyvät puuroutumatta? Mitä teen väärin, kun mulla ei?
Jos toi ötökkä-kaura ei tule painekeittimestä ulos oikeannäköisenä, kokeilen seuraavaksi varmaan noita saksalaisia linnunsiemeniä. Tiedän toki, että jyviä saa tilaamalla netistä, mutta mielummin hoitaisin tälläiset hankinnat käteiskaupalla. Toivottavasti joku kokeneempi antaisi vinkin, että missä menen metsään, tai edes kuinka löydän sieltä pois.