Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Jooga, meditaatio ja muut henkiset harjoitteet

Poissa Malchievous

    • Viestejä: 110
    • Karma: 6
    • Profiili
Psykedeelien kautta olen oppinut kiinnittämään enemmän huomiota omaan itseeni ja oppinut näkemään oman egoni ulkopuolelle. Rauhoittuminen, syventyminen ja meditaatio ovat tulleet tärkeiksi keinoiksi jokapäiväiseen elämääni.

Olen lukenut aiheesta muutamia kirjoja ja tällä hetkellä olen hyvin kiinnostunut viemään omaa tietoisuuttani eteenpäin eri keinoin josta pitäisi varmaan perustaa uusi aihe. Nyt tarvitsisin kumminkin apua. Erityisesti hengityksen hallinnassa on helppo tehdä isoja virheitä jos kukaan ei ole opettamassa ja niistä voi olla vaikea päästä myöhemmin eroon. Siksi olen ajatellut mennä ihan jooga kursseille näitä harjoittelemaan. Erityisesti Astangajooga kiinnostaisi.

Kysynkin, onko kellään kokemusta pääkaupunki seudun kurssipaikoista? Esim. löytyykä huonoja rahastuspaikkoja tai jotain erityisen suositeltavia paikkoja? Harmikseni teen vuorotyötä joten jonkinlaista joustavuutta paikalta vaaditaan.

Yleinen höpinä aiheesta on myöskin toivottavaa tässä ketjussa.
“Only the madman is absolutely sure” -RAW


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Astangasalista oon ainakin kuullut paljon kehuja.

Nathalla kävin ite joskus muutama vuosi sitten jonkin aikaa. Paljon hyvää, mutta itselleni se tuntui liian tiiviiltä ja tiukkasääntöiseltä - voimakas "henkinen yhteisö". Toisille toimii ilmeisen hyvin.


Joka-aamuinen jooga tuntuu kyl todella hyvältä, voimauttavalta, avaavalta. Laulaminenkin sujuu valovuosia paremmin kun on keho auki. Erityisen selkeästi asanoiden tehon huomaa silloin, kun säännöllinen joogastelu on jäänyt tekemättä, kuten mulla nyt tässä kesän helteillä.

Itsellänikin psykedeelit ovat avanneet kehoyhteyttä todella paljon. Tanssin, joogaan, kontakti-improilen, uin, teen vähän kaikenlaista kehoa vahvistavaa, joustauttavaa ja avaavaa. Toimii, on hyvä olla minussa.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Teen joogaa yhdessä vaimokkeen kanssa kahdestaan. Vältän viimeiseen asti joogakursseja. Siellä on kuitenkin näitä "viimesen päälle joogakuteet-nokkapystyssä-toisten kehoja arvostelevia" tekopyhiä joogeja. Mulla on muutama mm. Rodney Yee:n joogavideo, minkä mukaan olen opetellut tekemään. Teen puhtaasti kunnon ja hyvän olon takia, varsinaisen henkisyyden haen muualta, vaikka jooga siihen auttaakin. Tuntuu minulle oikealta tavalta harrastaa.

Veljen vaimo on harrastanut kohta 10 vuotta astangaa ja käy intiassa kursseilla silloin tällöin. On pyydellyt mukaan kursseille, mutta en ole vielä halunnut mennä. Hänen kanssaan on joskus mielenkiintoisia keskusteluja psykedeeleistä (hän itse ei käytä).
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Malchievous

    • Viestejä: 110
    • Karma: 6
    • Profiili
Kurssit hieman kyllä vieroksuttaa muakin. Mutta tahtoisin silti opetella varsinkin oikeat hengitystavat jonkun opastama. Onneksi pystyn todella tehokkaasti filtteröimään ympärillä olevani ihmiset jos siellä sattuu olemaan sellaisia ihmisiä että kiinnittävät enemmän huomioita muihin kuin itseensä. Pitäisi vain löytää joku kiva paikka.

Muita meditaatio tekniikoita harrastan toki kotona jo nytten ja opin kokoajan uutta esim. joogasta. Hengityshommelit on vaan se pointti miksi kursseille haluaisin.
“Only the madman is absolutely sure” -RAW


AdamKadmon

  • Vieras
Aloitin tuossa kesällä zazen-meditaation harjoittamisen itsenäisesti kun pää oli paineiden alla.

Zazen-meditaatiossa alkumetreillä keskitytään vain ja ainoastaan hengitykseen. Asennolla loppujen lopuksi ei ole väliä. Voi harjoittaa jopa penkillä istuen jos keho ei kestä tyynyllä istumista. Itse tykkään istua tyynyllä puoli-lootus asennossa.

Kun on asettauduttu paikoileen selkä suorana aloitetaan hengittäminen pallen kanssa nenän kautta sisään syvällä vedolla. Tästä lähtee hengitysten laskeminen. Hengityksiä lasketaan kymmeneen jonka jälkeen palataan yhteen.

Jos ajatuksia alkaa tulla päähän liian vahvasti aloitetaan laskeminen alusta.(Laskemisen tarkoitus on vain helpottaa mielen tyhjyyttä) Tarkoitus ei kuitenkaan välttämättä ole välttää ajatuksia vain kohdata ne ja työntää sivuun samalla hetkellä ja jatkaa hengitykseen keskittymistä. Hyvän esimerkin kuulin tästä jostain dokumentista: 'Kuvittele olevasi lapsi joka leikkii pallolla keskittyneesti. Jos lapselle tulee lisäärsykkeitä kiinnittää lapsi huomion niihin mutta jatkaa pallolla leikkimistä.' Itsellä helpottui ajatusten pois sulkeminen ku rupesin miettimään 'hengitystä' pallona.

Edistyneempiäkin tapoja ja mietelauseita tulee myöhemmin mukaan mutta itte tuskin tarvitsen mitään syvempää.

Ensimmäisen kokemukseni halusin olevan jotenkin erikoinen niin päätin lähtä ihan luonnon helmaan pienen joen luokse. Istuin pienen sillan alla ja asetin kellon 'herättämään' 25min päästä. Asettauduin asentoon, 'asensin' katseen veteen ja aloitin hengitysten laskemisen. Aluksi oli vaikea saada ajatukset kokoon mutta kyllä ne siintä asettui tyhjiöksi. Puhelin ilmaisi että nyt on mennyt 25min ja tunsin miten tietynlainen kirkkaus valtasi koko kehon ja mielen. Hienoimpia tunteita mitä olen kohdannut eläessäni.

Nykyään aamulaiskuuden/kiireiden taki jäänny meditoinnit meditoimatta..


Matkustaja

  • Vieras
Ajattelin antaa meditaatiolle mahdollisuuden. Haluaisiko joku asiaan enemmän tutustunut suositella jotain kirjaa luettavaksi?


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Multa löytyy tämän niminen kirja

Ulrica Norberg: meditaatio
ISBN 951-0-30072-1

Ihan pätevä opas vaikkei musta mitään meditoijaa oo kasvanut.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Lukaisin tuossa huvikseni kaksi numeroa suomalaista Ananda-lehteä, joka oman kuvauksena mukaan "keskittyy joogaan, henkisyyteen, meditaatioon ja kasvisruokaan". Huomasin kiinnostuksekseni, että monet ajatukset on esitetty myös psykedeelipiireissä hyvinkin samanlaisissa muodoissa. Eräskin haastateltu pyöritteli hyvin paljon Terence McKenna tyyppisiä ajatuksia kollektiiviesta ihmistietoisuudesta tietotekniikan kautta ja kohti uutta ihmiskuntaa, ja muutenkin ajatukset egokuolemasta ja korkeammasta tajunnasta ovat aika tuttuja psykeporukoiden ajatuksia seuranneille.

Mikä on syy näihin yhtäläisyyksiin? Itämaisten oppien rantautuessa länsimaihin hippi-(ja samalla psyke-)kultuurin vanavedessä? Muuten henkisen psykedeelisyyden etsijöiden kiinnostus muihin korkeampia kokemuksia hakeviin oppeihin? Kokemusten yleinen samankaltaisuus? Näitä kysymyksiä aloin pyöritellä päässäni.
Psykoosi se siellä vain surisee.



Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Mikä on syy näihin yhtäläisyyksiin?
Todellisuus!

Miksi länsimainen ajattelunperinne ei ole samalla lailla yhteydessä todellisuuteen? Vaikkapa juutalaisuus tai antiikin ajattelijat?
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Miksi länsimainen ajattelunperinne ei ole samalla lailla yhteydessä todellisuuteen? Vaikkapa juutalaisuus tai antiikin ajattelijat?
Intuitio/terve järki. Painotukset.

Tosin kyllä länsimainen kulttuuriperinne musta on yhteydessä "todellisuuteen" ihan samalla lailla. "Valtakulttuuri" vain on pitkään painottanut erilaisia juttuja.


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
En tiedä minkä vuoksi, mutta jotenkin henkisyyden muodot ovat länsimaissa pitkään tuntuneet aivan toisilta, kuin mitä on tottunut esimerkiksi hindulaisessa perinteessä näkemään. Korkeampiin voimiin tunnutaan suhtautumalla aivan toisella tavalla, kuten korkeampaan tietoisuuteen, tai uuteen aikakauteen. Ne tuntuvat hyvin vierailta etsiessäni niille yhteyttä esimerkiksi raamatulliseen maailmankuvaan. Liekö maallistumisen/järkeistymisen vaikutus luterilaiseen maailmankuvaan, kyllähän valaistuminen on eräällä tavalla näkyvä osa katolilaista ja ortodoksistakin perintöä.

Tuntuu, että lähemmäs näitä ajatuksia päästää kyllä filosofian puolella. Antiikin alun filosofit (ennen Aristotelestä) ja modernit eksistentialistit esimerkiksi ovat tulkinnoista riippuen enemmän tai vähemmän yhdistettävissä näihin aiemmin huomion kohteeksi ottamiini ajatusmalleihin. Silti henkisyyden tapa tuntuu aivan toisenlaiselle, erityisesti kirkon piirissä. Sälytänkö syyn tälle erolle länsimaiselle järjen etsinnälle, joka nykyisen tiedekäsityksen avulla (jonka esitaiselijaksi nostaisin juuri Aristoteleen)?
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Korkeampiin voimiin tunnutaan suhtautumalla aivan toisella tavalla, kuten korkeampaan tietoisuuteen, tai uuteen aikakauteen. Ne tuntuvat hyvin vierailta etsiessäni niille yhteyttä esimerkiksi raamatulliseen maailmankuvaan.
Toisaalta:
Lainaus käyttäjältä: Kurt
Viime aikoina on alkanut tuntua yhä enemmän siltä että raamattu pitäisikin tulkita zeniläisestä näkökulmasta.
(tuolt)


Poissa Tutkimusmatkailija

    • Viestejä: 36
    • Karma: 3
    • Profiili
Teemalta pyörähti maanantaina hyvä dokumentti meditaation mahdollisuuksista parantaa elämänlaatua ja jopa vakaviakin sairauksia: http://areena.yle.fi/video/1600048


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili


“Syventävä meditaatioharjoitus syventää psykedeelistä kokemusta,
ja syvemmät psykedeelikokemukset edesauttavat syventymistä meditaatioharjoitukseen."

-- Myron Stolaroff, psykedeelitutkimuksen pioneeri, insinööri

Ylläoleva lainaus kiteyttää sen, mitä koitan sanoa. Koitan sanoa, että meditoimalla psykedeeliset kokemukset muuttuvat helpommin navigoitaviksi ja osa psykedeelien tarjoamista tiloista tulee meditointiharjoituksen myötä helpommin esiin myös päivittäisessä elämässä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ahkerasti meditoimalla voisi aiheuttaa itselleen psykedeelisten aineiden tarjoamia tajunnallisia muutoksia, tai että psykedeelit olisivat oikotie sinne mihin meditaatio johtaa. Ei sinne päinkään - vastoin jokseenkin yleistynyttä käsitystä. Mutta meditaatioharjoitus ja psykedeelien käyttö täydentävät toisiaan täydellisesti.

Suosittelen meditaatiota kaikille, mutta psykedeelejä suosittelen vain meditoiville ihmisille!

Meditaatio on rankkaa. Istut selkä suorassa ja tuijotat seinää - se koituu tylsäksi hyvin nopeasti. Jatkaminen vaatii munaa, mutta se kannattaa. Kun teet harjoituksia säännöllisesti, niin alkavat sun aivosikin intuitiivisesti käsittämään, että meditaatio tarjoaa korvaamatonta mielenrauhaa ja hengähdystaukoja elämän vilskeessä. Mutta edes tämän ymmärryksen juurruttua ei meditaatio tule olemaan helppoa. Meditaatio näet tarjoaa näkökulmaa siihen, mitä alitajunnassa on kaiken aikaa meneillään - kaikki paska tulee esiin ja sä et voi tehdä sille mitään muuta kuin kokea sitä. Mutta siinä sitä oppii sietämään sietämätöntä. Juuri tästä syystä psykedeelikokemukset voivat olla meditoivalla ihmisellä vähän vähemmän paskasia ja huomattavasti hyödyllisempiä.

Meditaation aloittaminen on helppoa:

Etsi sellainen istuin, missä on mukava istua. Istu selkä suorassa. Laita herätyskello hälyttämään 10 minuutin kuluttua. Sulje silmät, mikäli et tuijota seinää. Jos tuijotat seinää, kohdista katseesi alaspäin eteesi ja anna silmiesi levätä. Hengitä sisään ja lausu päässäsi luku "yksi." Hengitä ulos. Jokaisella sisäänhenkäyksellä laske seuraavaan numeroon, kunnes pääset lukuun kymmenen, jolloin aloitat rumban uudelleen luvusta yksi. Kiinnitä huomiota vain hengityksesi laskemiseen. Kun mielesi alkaa harhailemaan, palaa takaisin hengityksen laskemiseen. Tee tätä, kunnes kymmenen minuuttia on kulunut. Tee tätä joka päivä. Jossain vaiheessa alat muovaamaan harjoitusta enemmän itsellesi sopivaan muotoon.

Aihe yhdistetty aikaisempaan. --Arvalis
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher