Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sekalaisia kysymyksiä kasvattamisesta

Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Ai niin hitto yksi asia mulla on nyt vielä epäselvänä  ::)
Dunkkauksesta meinaan... Tehdäänkö se tuolle maissikakulle ennen sekoittamista bulkkiin, vai bulkin kolonisoiduttua?
Aluksi luulin etten ikinä selviä sienien kasvatuksesta, mutta kun useamman viikon selaillut HuMy:ä ja foorumia niin melkeen on jo selvät sävelet :) mutta tää nyt jotenki jäi pimentoon.
Joten ennen vai jälkeen bulkkiin sekoittamista dunkkaus?
Ensin ajattelin ettei ekassa flushissa edes tarvitse dunkata, mutta tässä lueskeltuani tulin toisiin aatoksiin.

Dunkkaus vasta kun bulkki on siinä vaiheessa kolonisoitunut että on valmis kasvatustilaan siirtämiselle.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa MisShroom

    • Viestejä: 35
    • Karma: 0
    • Profiili
Jee!! Kiitti pikaisista vastauksista :) nyt tunnen itseni sen verran tietäväiseksi että uskon selviäväni kasvatuksesta enempää kyselemättä. Tietty sit on eri asia jos jotain ongelmia ilmenee :)
En kadu tehtyä, vaan tekemätöntä.
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3


Poissa yaene

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei!

Tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että eka flushi on kerätty. Keräämisen jälkeen bulk substraatin (kookoskuitu+vermis) tasaisen valkoiseen rihmastopintaan tuli aukkoja, josta paljastuu substraattiseos sekä jyvät. Pitäisikö nuo aukot peittää jotenkin tässä vaiheessa? Shroomeryssä suositeltiin, että flushien välillä kannattaisi bulkin antaa "levätä" ja kuivua hieman muutaman päivän ajan, jonka jälkeen muutaman tunnin nesteytys ja takaisin fruittausolosuhteisiin. Onko taikasieniläisillä kokemuksia tästä? :)


Poissa koski

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Kysymys popparikakkujen pelastamisesta ja vetyperoksidista.

Hullusta Mykologissa vetyperoksidin käytöstä sanotaan seuraavaa:

"Huomaa, että vetyperoksidi tuhoaa myös sienten itiöt, joten sitä voidaan käyttää ainoastaan inokuloidessa rihmastolla tai palalla sientä.
Mikäli vetyperoksidia käytetään, se lisätään kasvualustaan steriloinnin jälkeen, mutta ennen inokulointia. Useimmissa tapauksissa vetyperoksidin käyttöä tulisi vältää."

Eli siis voiko tuolla vetyperoksidilla käytännössä suihkutella rihmastoihin, ja toivoa että epätoivotut bakteerit kuolevat? Vai tuhoutuuko sienirihmastot samalla?

Ekat popparit ekaa viikkoa kahdessa muovirasiassa. Toinen rihmastoitunut hyvin, mutta toisessa ollut keltaisia "pirskeitä", ikään kuin keltaista pientä hiekkaa. Varmaan hometta.  Heti kun huomasin ekat, niin otin ne eilen pois lusikalla. Tänään oli samaan paikkaan tullut lisää. Ajattelin, että kokeilisin vielä pelastaa homman niin, että keittäisin lisää maissia isompaan astiaan (lasiseen tällä kertaa. Painekeitintä ei ole, mutta keitän lasipurkkia tunnin ja puhdistan vetyperoksidilla) , ja ottaisin vain osan jo kolonisoituneesta rihmastosta tähän toiseen. Kuulostaako järkevältä?


Poissa MisShroom

    • Viestejä: 35
    • Karma: 0
    • Profiili
Paniikki iski!! Olen ollut siinä uskossa et mun popparit kolonisoituu helvetin hyvää vauhtia, tänää tsekkasin ni paniikki valtasi mieleni kun on varsin karvainen tätä nykyä tuo oletettu rihmasto, joten, onko cobweb siis harmahtavaa aina? Meikäläisen boksissa kun kasvusto on täysin valkoista ja näyttää että pieniä sienen näköisiä kohoumiakin jopa näkyis, en kyllä ymmärrä miten!
En kadu tehtyä, vaan tekemätöntä.
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3


Poissa MisShroom

    • Viestejä: 35
    • Karma: 0
    • Profiili
Joo tänää selvis et turha paniikki. Tuoksu oli ihanan raikkaan sieninen <3
En kadu tehtyä, vaan tekemätöntä.
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3


Poissa MisShroom

    • Viestejä: 35
    • Karma: 0
    • Profiili
Sori kyselen taas!  ::)
Kun bulkki on pinnastaan kokonaan kolonisoitunut, pitääkö vielä odotella ennen fruittaamista(onko oikee sana?) ?
Sekoitin jyvät kookos-vermis-kahvi bulkkiin viikko sitten.
En kadu tehtyä, vaan tekemätöntä.
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Itse olen yleensä heittänyt 10 päivän kohdalla kasvatustilaan.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa oleniinkuolet

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Heippa! Ensikertalainen tiedustelee itiöistä. Peftekkakut voivat oikein hyvin ja hedelmällisesti kaikki, tuottavat sieniä erittäin toisistaan poikkeavalla tahdilla. Yksi pukkaa tatteja jotka avaavat hattunsa öisin, ja purskauttavat heti itiönsä ympäriinsä. Voiko tästä olla siis haittaa, että itse kakku ja sen koko ympäristö ovat liki koko ajan mustanaan itiöistä? Olen saattanut lukea HuMyni huonosti kun en muista tästä asiasta juuri mitään nähneeni.


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Heippa! Ensikertalainen tiedustelee itiöistä. Peftekkakut voivat oikein hyvin ja hedelmällisesti kaikki, tuottavat sieniä erittäin toisistaan poikkeavalla tahdilla. Yksi pukkaa tatteja jotka avaavat hattunsa öisin, ja purskauttavat heti itiönsä ympäriinsä. Voiko tästä olla siis haittaa, että itse kakku ja sen koko ympäristö ovat liki koko ajan mustanaan itiöistä? Olen saattanut lukea HuMyni huonosti kun en muista tästä asiasta juuri mitään nähneeni.

Ainut haitta siitä voi olla, jos meinaat ottaa itiöprinttejä talteen, et saa niin paljon itiöitä siihen printtiin. Siitä ei siis ole mitään haittaa, vaikka koko terraario olisi mustana itiöistä.
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


Poissa koski

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Jos tekee PF-kakkusia, niin kun ei ole painekeitintä käytössä niin millainen mixi kannattaa laittaa? Maissia? Kahvia sekaan? Tummaa riisijauhoa?


Poissa PohjonShamaani

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Tekeekö 5 litran painekattilalla mitään? Minkä kokoista suosittelette hommaamaan?


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Tekeekö 5 litran painekattilalla mitään? Minkä kokoista suosittelette hommaamaan?

5 litraa on melko pieni, sinne ei kovin suuria purkkeja ainakaan saa mahtumaan. Joku hieman päälle 10 litrainen on varmaan sellainen peruskoko ja 20-30 litraa jos haluaa kerralla sellaisen millä voi tehdä isoja jyväpusseja tms. tulevaisuudessa. Toki hinta nousee roimasti mitä isompaan mennään.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Jos tekee PF-kakkusia, niin kun ei ole painekeitintä käytössä niin millainen mixi kannattaa laittaa? Maissia? Kahvia sekaan? Tummaa riisijauhoa?

Vermikuliitti - tumma riisijauho -vesi.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa PohjonShamaani

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Painekattila on sitä varten, että sillä sterilisoidaan kasvualustoja? Voiko sen kasvualustan sterilisoida 5l osissa jos haluaa ison?