Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sekalaisia kysymyksiä kasvattamisesta

Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Mitä nyt kannattaisi tehdä? Irrottaa sienet ja pinnit, kosteuttaa ja alkaa odottaa uutta flushia?

Mitenkään ammatilaisena en lähde tähän kyysymykseen vastaamaan.
Mikäli pinnien kasvu todella näyttää pysähtyneen, kannattaa varmaan nyppiä viimeisetkin pinnit pois ja nesteyttää. Nesteytysaika kannattaa huomioida. Edellisestä tuskin on kovastikkaan aikaa ja sieniin sitä nestettä tuskin on paljoa kulunut. Mikäli ymmärsin oikein, ettei siellä montaa itiöemää ollut?
Onnea jatkoon ja vältetään virheet ;)

Hei!

Mulla on tämmönen ongelma, että rihmaston kasvu tuntuu kestävän ikuisuuden. Tarkkaa aikaa en tiedä, mutta ainakin kuukauden verran siitä on kun rapsuttelin itiöitä jyvien sekaan. Yhdessä purkissa on maissia ja kahdessa isommassa kauraa.

Mun mielestä noi näyttää ihan hyviltä. Minkäänlaisista jyvistä mulla ei tosin ole omakohtaista kokemusta, mutta sanoisin noiden olevan elinvoimissaan :)

Pf-kakkuissa mulla on joskus jäänyt samalla lailla pieniä kohtia kolonisoitumatta. Lasin ja kasvualustan väliin ei ehkä rihmasto jaksa aina puskea? Tällasista juttuista ei ole ollut mitään haittaa, toivottavasti onnistut :)
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


Poissa fungos

    • Viestejä: 13
    • Karma: 4
    • Profiili

Mun mielestä noi näyttää ihan hyviltä. Minkäänlaisista jyvistä mulla ei tosin ole omakohtaista kokemusta, mutta sanoisin noiden olevan elinvoimissaan :)

Pf-kakkuissa mulla on joskus jäänyt samalla lailla pieniä kohtia kolonisoitumatta. Lasin ja kasvualustan väliin ei ehkä rihmasto jaksa aina puskea? Tällasista juttuista ei ole ollut mitään haittaa, toivottavasti onnistut :)

Kiitos vastauksesta :) Kai sitä pitää vaan venailla vielä ja toivoa parasta. Pelottavan kauan noissa vaan on jo kestänyt. Jos rihmasto ei kasva olleenkaan noissa lasissa kiinni oleviin jyviin, niin on aika hankala sanoa, koska on oikea hetki siirtää ne siihen kookoskuitusotkuun. Oon kyllä ihan hukassa tän tattifarmini kanssa :D


Poissa yaene

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Terve!

Oon päässyt kasvatusprojektissani siihen pisteeseen, että mulla on nyt täysin kolonisoituneita maissinjyväpurkkeja useampi kappale tuolla kaapissa. Oon lukenut HuMyä, boardia ja Shroomeryä ja mulla on vähän pää pyörällä.

Seuraavaks suunnitelmissa:
- toissijaisen kasvualustan valmistus ja pastörointi (kookoskuitu, vermikuliitti, kahvi, kipsi jne.), jonka jälkeen rihmaston murskaaminen sekaan. Olen ajatellut laittaa valmiin seoksen kertakäyttöisiin foliovuokiin.
- katekerroksen valmistus ja pastörointi joka tulisi em. seoksen päälle vuokaan

Tämän jälkeen vuokiin laitetaan kannet päälle ja ne ilmeisesti saa jäädä valmistumaan kaappiin (sama paikka varmaan kelpaa, missä jyväpurkit valmistuivat). Sit jossain (missä?) vaiheessa kannet avataan ja vuoat laitetaan isoon muovilaatikkoon (tämä on kai fruittausvaihe?).

Onko nää vaiheet nyt jotakuinkin oikeen kuulosia? Oon hieman hämmentynyt, joissain ohjeissa käytetään pelkästään rihmastoa sekä katekerrosta, toisissa taas toissijaista kasvualustaa ilman katekerrosta ja joissain molempia. Kiitos vastauksista!


Poissa Ranki

    • Viestejä: 55
    • Karma: 7
  • Näe kokonaisuus.
    • Profiili
Hei vaan:)

Ensikasvatus maissilla menossa, ja nyt on pinnit hyytyny tohon 2 cm korkeuteen, 4 vrk takana ilmestymisestä.
Luin täältä, että enemmän pimeyttä, niin pitäisi auttaa-->Ei auttanut. Mikä neuvoksi?
Voiko terra olla liian kostea? kosteusmittari on tapissa..

kiitos.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
yanene: Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Kannattaa selata Hullua mykologia, sieltä löytää paljon tietoa eri tekniikoista. Esim. katekerros on helppo tehdä tarvittaessa vaikka vermikuliitista, mutta kookoskuitusubstraatti ei sinänsä vaadi ollenkaan katekerrosta, sillä kookos imee itsennsä tarvittavan määrän kosteutta muutenkin. Foliovuoan kannen voi tehdä vaikka ihan pelkästä elmukelmusta, tai foliovuokien mukana tuleviin kansiin voi tehdä reiän, johon laittaa elmukelmua ikkunalasiksi. Ikkunasta näkee sitten rihmaston kehityksen. Kun kakut ovat täysin rihmastoituneet, siirrät kakut laatikkoon, jonka tarkoituksena on toimia terraariona (optimaalisen kosteana kasvutilana sienille) ja siellä itiöemiä (sieniä) alkaa muodostua. Joissain ohjeissa kasvualustaan lisätään heti alussa tarpeeksi ravinteita, siksi tällaiset rihmastot eivät vaadi kuin katekerroksen, jonka tarkoituksena on pidättää kosteutta. Sinun tapauksessasi on tarkoitus liätä ravinteita ja kosteutta kasvualustaan tekemällä toissijainen kasvualusta.

pekkapenaal1: Miten on tuulettelun laita? Onko rihmasto saanut tarpeeksi happea? Hiilidioksidi on raskaampaa kuin happi ja jos se keräänstyy terraarion pohjalle, se tukehduttaa sienien kasvua ja tekee lakeille noin. Sienet hengittävät happea ja uloshengittävät hiilidioksidia, aivan kuten mekin. Vika voi olla tosin myös genetiikassa.. :-[ Kerää kasvunsa lopettaneet, löysäksi lätsähtäneet pinnit pois ja odota uutta satoa. Tee tarvittaessa nopea kakkujen kosteutus jos kasvualusta tuntuu liian kuivalta.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Ranki

    • Viestejä: 55
    • Karma: 7
  • Näe kokonaisuus.
    • Profiili


pekkapenaal1: Miten on tuulettelun laita? Onko rihmasto saanut tarpeeksi happea? Hiilidioksidi on raskaampaa kuin happi ja jos se keräänstyy terraarion pohjalle, se tukehduttaa sienien kasvua ja tekee lakeille noin. Sienet hengittävät happea ja uloshengittävät hiilidioksidia, aivan kuten mekin. Vika voi olla tosin myös genetiikassa.. :-[ Kerää kasvunsa lopettaneet, löysäksi lätsähtäneet pinnit pois ja odota uutta satoa. Tee tarvittaessa nopea kakkujen kosteutus jos kasvualusta tuntuu liian kuivalta.

Taidan tehdä lisää reikiä terraan. Ja tuuletella vielä aktiivisemmin. Kasvatustilassa ei siis voi olla liian korkea ilmankosteus? Harmillista kun pinnaa ihan mukavasti, mutta eivät vaan millään suostu kasvamaan:( Seuraan nyt vielä huomiseen asti miten käy kun tuulettelen, ja parannan ilmanvaihtoa. Jos ei auta, nesteytän kakun ja yritän uutta satoa?


Poissa Kettu KetunPoika

    • Viestejä: 27
    • Karma: 20
    • Profiili


pekkapenaal1: Miten on tuulettelun laita? Onko rihmasto saanut tarpeeksi happea? Hiilidioksidi on raskaampaa kuin happi ja jos se keräänstyy terraarion pohjalle, se tukehduttaa sienien kasvua ja tekee lakeille noin. Sienet hengittävät happea ja uloshengittävät hiilidioksidia, aivan kuten mekin. Vika voi olla tosin myös genetiikassa.. :-[ Kerää kasvunsa lopettaneet, löysäksi lätsähtäneet pinnit pois ja odota uutta satoa. Tee tarvittaessa nopea kakkujen kosteutus jos kasvualusta tuntuu liian kuivalta.

Taidan tehdä lisää reikiä terraan. Ja tuuletella vielä aktiivisemmin. Kasvatustilassa ei siis voi olla liian korkea ilmankosteus? Harmillista kun pinnaa ihan mukavasti, mutta eivät vaan millään suostu kasvamaan:( Seuraan nyt vielä huomiseen asti miten käy kun tuulettelen, ja parannan ilmanvaihtoa. Jos ei auta, nesteytän kakun ja yritän uutta satoa?

Ilmankosteus terrassa tulisi olla mahdollisimman korkea, mieluiten yli 95%.. Samalla pitää tietty huolehtia ilmanvaihdosta, muutama kerta päivässä kannella tuulettelu riittää.


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Mikäs olisi se jippo jolla purkit ei kolise, kun niitä keittää suoraan kattilan pohjalla?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Ranki

    • Viestejä: 55
    • Karma: 7
  • Näe kokonaisuus.
    • Profiili


pekkapenaal1: Miten on tuulettelun laita? Onko rihmasto saanut tarpeeksi happea? Hiilidioksidi on raskaampaa kuin happi ja jos se keräänstyy terraarion pohjalle, se tukehduttaa sienien kasvua ja tekee lakeille noin. Sienet hengittävät happea ja uloshengittävät hiilidioksidia, aivan kuten mekin. Vika voi olla tosin myös genetiikassa.. :-[ Kerää kasvunsa lopettaneet, löysäksi lätsähtäneet pinnit pois ja odota uutta satoa. Tee tarvittaessa nopea kakkujen kosteutus jos kasvualusta tuntuu liian kuivalta.

Taidan tehdä lisää reikiä terraan. Ja tuuletella vielä aktiivisemmin. Kasvatustilassa ei siis voi olla liian korkea ilmankosteus? Harmillista kun pinnaa ihan mukavasti, mutta eivät vaan millään suostu kasvamaan:( Seuraan nyt vielä huomiseen asti miten käy kun tuulettelen, ja parannan ilmanvaihtoa. Jos ei auta, nesteytän kakun ja yritän uutta satoa?

Ilmankosteus terrassa tulisi olla mahdollisimman korkea, mieluiten yli 95%.. Samalla pitää tietty huolehtia ilmanvaihdosta, muutama kerta päivässä kannella tuulettelu riittää.

Nyt on nesteytetty ja tuuleteltu.Eipähän vaan pinnit jaksa kasvaa, ja sitten kaatuvat. Voineeko olla siitä ettei ihan täyttä pimeyttä saa koskaan tuo mun terraario..? täytyy varmaan vielä koittaa tunkea se johonkin kaappiin..


Poissa Qufwan

    • Viestejä: 121
    • Karma: 15
    • Profiili


pekkapenaal1: Miten on tuulettelun laita? Onko rihmasto saanut tarpeeksi happea? Hiilidioksidi on raskaampaa kuin happi ja jos se keräänstyy terraarion pohjalle, se tukehduttaa sienien kasvua ja tekee lakeille noin. Sienet hengittävät happea ja uloshengittävät hiilidioksidia, aivan kuten mekin. Vika voi olla tosin myös genetiikassa.. :-[ Kerää kasvunsa lopettaneet, löysäksi lätsähtäneet pinnit pois ja odota uutta satoa. Tee tarvittaessa nopea kakkujen kosteutus jos kasvualusta tuntuu liian kuivalta.

Taidan tehdä lisää reikiä terraan. Ja tuuletella vielä aktiivisemmin. Kasvatustilassa ei siis voi olla liian korkea ilmankosteus? Harmillista kun pinnaa ihan mukavasti, mutta eivät vaan millään suostu kasvamaan:( Seuraan nyt vielä huomiseen asti miten käy kun tuulettelen, ja parannan ilmanvaihtoa. Jos ei auta, nesteytän kakun ja yritän uutta satoa?

Ilmankosteus terrassa tulisi olla mahdollisimman korkea, mieluiten yli 95%.. Samalla pitää tietty huolehtia ilmanvaihdosta, muutama kerta päivässä kannella tuulettelu riittää.

Nyt on nesteytetty ja tuuleteltu.Eipähän vaan pinnit jaksa kasvaa, ja sitten kaatuvat. Voineeko olla siitä ettei ihan täyttä pimeyttä saa koskaan tuo mun terraario..? täytyy varmaan vielä koittaa tunkea se johonkin kaappiin..
Valoahan ne tarvitsee eikä lisää pimeyttä :)


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Kasvaakseen sienet eivät tarvitse välttämättä ollenkaan valoa, kasvavat tosin tällöin lyhyiksi ja honteloiksi ja irtoavat helposti kasvualustastaan. Pimeässä itiöemien määrä voi olla myös pienempi. Valoisassa sienistä tulee normaalikokoisia ja tanakoita, on siis järkevämpää kasvattaa valon kanssa. Kuitenkin suora auringonvalo kuivattaa terraa ja mahdollisesti polttaa sieniä, joten pitää muistaa käyttää epäsuoraa auringonvaloa, mikäli käyttää luonnonvaloa valona kasvatuksessa. Luonnonvalo on mielestäni paras ja lisäksi täysin ilmainenkin "kasvatuslamppu" näissä hommissa.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa fungos

    • Viestejä: 13
    • Karma: 4
    • Profiili
Mulla on kolme sienikakkua kasvamassa kookoskuitubulkissa ja kaksi näistä kasvaa täysin normaalisti mutta yksi on täysin kummajainen. Ensinnäkin se tekee hyvin pieniä satoja verrattuna kavereihinsa. Ne muutamat harvat sienet, joita sieltä kasvaa ovat myös kovin mutantin näköisiä yleensä. Tällä kertaa pinnejä tuli viimeinkin reilusti, mutta nyt nekin näyttävät täysin friikeiltä. Lakit ovat ryppyisiä ja niiden alareunassa tumma viiva. Kuitenkin muutama terveen näköinenkin tattikin kasvaa samaisessa kakussa.

Olosuhteet luulisi olevan kunnossa, sillä muut kakut kasvavat komeasti. Ainoana erona mainittakoon, että mutanttikakussa on jyvinä maissia ja muissa kauraa. Voiko tämä olla joku bakteeri? Alla pari kuvaa ongelmasta.

http://i.imgur.com/0QI2Txm.jpg
http://i.imgur.com/IKGNDHN.jpg



Poissa MisShroom

    • Viestejä: 35
    • Karma: 0
    • Profiili
 Olen pahoillani jos tästä on jo juttua jossain, ei ole vaan osunut silmään  ::)
Eli, mitenkäs sieni vaiheessa valopuoli? Kotoota löytyy kasveille tarkoitettuja led-valoja, muistaakseni 50W. Onko sellaiset sienikle soveltuvia? Millainen valo ois paras, jotta sato olisi runsas?
Tällä hetkellä siis pensacolat rihmaistoitumassa.
En kadu tehtyä, vaan tekemätöntä.
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Olen pahoillani jos tästä on jo juttua jossain, ei ole vaan osunut silmään  ::)
Eli, mitenkäs sieni vaiheessa valopuoli? Kotoota löytyy kasveille tarkoitettuja led-valoja, muistaakseni 50W. Onko sellaiset sienikle soveltuvia? Millainen valo ois paras, jotta sato olisi runsas?
Tällä hetkellä siis pensacolat rihmaistoitumassa.

Ei ole älyttömän tarkkaa. Sinistä spektrin osaa suositaan. Tuo lamppu sopii mutta aika paljon hukkawatteja. Valo vain stimuloi, sienet ei kuitenkaan yhteytä.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa MisShroom

    • Viestejä: 35
    • Karma: 0
    • Profiili
 Ai niin hitto yksi asia mulla on nyt vielä epäselvänä  ::)
Dunkkauksesta meinaan... Tehdäänkö se tuolle maissikakulle ennen sekoittamista bulkkiin, vai bulkin kolonisoiduttua?
Aluksi luulin etten ikinä selviä sienien kasvatuksesta, mutta kun useamman viikon selaillut HuMy:ä ja foorumia niin melkeen on jo selvät sävelet :) mutta tää nyt jotenki jäi pimentoon.
Joten ennen vai jälkeen bulkkiin sekoittamista dunkkaus?
Ensin ajattelin ettei ekassa flushissa edes tarvitse dunkata, mutta tässä lueskeltuani tulin toisiin aatoksiin.
En kadu tehtyä, vaan tekemätöntä.
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3