Olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä erityisesti dissosiatiivien käyttötarkoituksista. Itse en noita älyä. Kunnon psykedeelejä sen olla pitää. Jostain olen kuullut myös vertauksen: psykedeelit- elämä O:-), Dissosiatiivit-kuolema ( meneekin tuohon omaan profiiliin ) Kummallakin tottakai puolensa mutta mielipiteitä??
Dissosiatiivit (NMDA-antagonistit), kuten myös psykedeelit (5-HT
2A-agonistit), lisäävät aivoperäisen hermokasvutekijän BDNF:n määrää (
tehostamalla glutaminergista viestintää). BDNF ylläpitää aivojen uusiutumiskykyä ja sen pitoisuuksien kasvu on suorassa yhteydessä mm. masennuksesta elpymiseen. Tästä on ihan uutisoitukin lääketieteellisissä medioissa:
Ketamiinista pika-apu masennukseen. Tämän lisäksi ketamiini vaikuttaa käyttökelpoiselta myös
haamukipujen hoidossa.
Jos nyt unohtaa lääketieteelliset faktat ja asiaa alkaa kelaamaan pelkästään
päihtymystilan arvon kautta, niin en mä suorilta käsin osaa arvioida, mikä tekisi psykedeeleistä parempia päihteitä. Varsinkin, kun voimakkaat psykedeelikokemukset ovat dissosiatiivisia - ja toisinpäin; voimakkaat dissosiatiivikokemukset ovat psykedeelisiä.
Ihmisellä on tapana selittää käsittämättömiä kokemuksia hyödyllisiksi, koska ne tuntuvat tarjoavan näkökantoja johonkin
itseä suurempaan, ja sitä tapahtuu ihan kaikkien päihtymystilojen kohdalla.
Itse koen saaneeni dissosiatiiveista paljonkin irti. Ne ovat auttaneet minua ymmärtämään tietoisuuden toimintaa ja minuuteni rakennetta, sekä saaneet kyseenalaistamaan joitakin täysinä itsestäänselvyyksinä otettuja asioita. Huume kuin huume; vaikutus on sama, vaikka tila on eri.