En osaa nähdä, että mikään hermostoon vaikuttava substanssi olisi "vain huume". Kaikille on omanlaisiaan käyttötarkoituksia. Kivun lievitys, piristys, rentoutuminen, maailman tutkailu, sosiaalisten estojen poisto... onhan noita. Mikään käyttötarkoitus ei musta ole mitenkään yksiselitteisen väärä, eikä väärin myöskään ole simppeli "huumaantuminen", mitä se sitten tarkoittaakin. Muuntunutta tajunnantilaa/kehollista tilaa?
Musta kypsän ja vastuullisen päihdekulttuurin kehittymiseksi ois välttämätöntä, että tiettyä päihderyhmää fiilistelevät kykenisivät tutkailemaan kriittisessä valossa ylenkatsettaan muita päihderyhmiä ja niiden käyttäjiä kohtaan. Tosi paljon on semmosta "mun skene on ainoo hyvä" tai "mun toimintatavat ovat ainoot oikeet". Toki lähes jokainen ihminen jossain määrin harjoittaa tällaista kyetäkseen ylipäätään tekemään valintoja ja perustellakseen itselleen omat arvonsa ja polkunsa, mutta se ei ole syy olla olematta kriittinen. Toki kriittinen saa ja pitää olla myös muita kohtaan, enkä väitä että henkilökohtaisesti fiilistelisin läheskään kaikkea päihteilyä tai ylipäätään kaikkea ihmisten toimintaa.
Oon ite kantanut ja välittänyt aika paljonkin perusteettomia ennakko-oletuksia, epäluottamusta ja negatiivisuutta liittyen muihin päihdetyyppeihin ja päihdeskeneihin kuin psykedeeleihin. Yritän vähitellen opetella näkemään asiaa laajemmin, pyrkiä ymmärtämään paremmin, jotka tekevät toisenlaisia ratkaisuja kuin minä. Joku ihminen saattaa mun silmiini näyttää aivonsa pilalle kuosanneelta sössöttäjältä, mutta mulla ei välttämättä ole mitään keinoa tietää, millaisia haasteita ja vastoinkäymisiä kyseinen henkilö on elämässään kohdannut matkalla kohti nykytilaansa.
Kyllä mä jossain määrin ymmärrän, mitä "kannabis/sienet ei oo huume"-huutelulla yritetään ajaa takaa. Mutta musta se ei ole tarkoituksenmukaista, tuntuu tuulimyllyjä vastaan taistelulta, ja johtaa yleensä lähinnä juupas-eipäs-väittelyyn. Ehdotan, että tommosten heittojen sijaan pyrittäisiin ilmaisemaan mahdollisimman selkeästi, millaisia väärinkäsityksiä kokee ihmisillä asiasta olevan, ja miten itse asiasta ajattelee. Eli sen sijaan, että sanoo, ettei sienet oo huume, niin erittelee ihan konkreettisesti, mitä ajattelee erilaisista käyttötarkoituksista. Toisten itselääkinnän motiiveja ei musta useinkaan oo ulkopuolisen helppo arvioida oikeudenmukaisesti.
Mielestäni on yksinkertaisesti harhaanjohtavaa väittää, ettei psykedeeleistä menisi toisinaan pää sekaisin, tai ettei niistä huumaantuisi, tai ettei niitä käytettäisi toisinaan samoista syistä kuin muita päihteitä. Lisäksi haluan sanoa, että myöskään "pelkkä päihtyminen" ei musta ole mitenkään itseisarvoisen väärin, vaikka se tapahtuisikin molekyyleillä, joilla on potentiaalia myös muuhun.