Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Päihteiden erilaiset käyttötarkoitukset

Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Keskustelu on leikattu erikseen ketjusta Lahjoitetaan 50 itiölaskeumaa ympäri Suomen. ---ilviselmä

Arvostettava teko, vaikken yhdykään väitteeseesi siitä, etteivät sienet olisi huumeita. Ne eivät toki ole pelkästään huumeita, ne voivat olla myös työkaluja, oppaita, ystäviä, ajanvietettä, päänsekoittajia, kulkuvälineitä... ja ties mitä.
Pidän psykedeelejä, etenkin luonnonpsykedeelejä (jotka ovat olleet ties kuinka kauan osa eri kansojen kulttuureja) juurikin oppaina ja työkaluina ja ymmärryksen laajentajina. Ihmiset käyttävät niitä viisaasti ja arvostavat niitä. Mitä shamaanit söivät aikojen alussa kun opettivat mystisen kokemuksensa aikana opitut opit muille kyläläisille? Joissain kulttuureissa tämä mystinen kokemus oli taikasienenen aiheuttamaa, joissain ayahuascan, joissain meskaliinikaktuksien ja joissain vain rummutustranssin tai syvän meditaation. En pidä psykedeelejä missään nimessä vain huumeina, ne eivät ole sitä koskaan täysin olleet, eivätkä tule luultavasti olemaankaan. Jossain vaiheessa kehitystä ne olivat Jumalia/uskonto, nyt vähän mitä sattuu. :(

Hyvä kommentti. :)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
En osaa nähdä, että mikään hermostoon vaikuttava substanssi olisi "vain huume". Kaikille on omanlaisiaan käyttötarkoituksia. Kivun lievitys, piristys, rentoutuminen, maailman tutkailu, sosiaalisten estojen poisto... onhan noita. Mikään käyttötarkoitus ei musta ole mitenkään yksiselitteisen väärä, eikä väärin myöskään ole simppeli "huumaantuminen", mitä se sitten tarkoittaakin. Muuntunutta tajunnantilaa/kehollista tilaa?

Musta kypsän ja vastuullisen päihdekulttuurin kehittymiseksi ois välttämätöntä, että tiettyä päihderyhmää fiilistelevät kykenisivät tutkailemaan kriittisessä valossa ylenkatsettaan muita päihderyhmiä ja niiden käyttäjiä kohtaan. Tosi paljon on semmosta "mun skene on ainoo hyvä" tai "mun toimintatavat ovat ainoot oikeet". Toki lähes jokainen ihminen jossain määrin harjoittaa tällaista kyetäkseen ylipäätään tekemään valintoja ja perustellakseen itselleen omat arvonsa ja polkunsa, mutta se ei ole syy olla olematta kriittinen. Toki kriittinen saa ja pitää olla myös muita kohtaan, enkä väitä että henkilökohtaisesti fiilistelisin läheskään kaikkea päihteilyä tai ylipäätään kaikkea ihmisten toimintaa.

Oon ite kantanut ja välittänyt aika paljonkin perusteettomia ennakko-oletuksia, epäluottamusta ja negatiivisuutta liittyen muihin päihdetyyppeihin ja päihdeskeneihin kuin psykedeeleihin. Yritän vähitellen opetella näkemään asiaa laajemmin, pyrkiä ymmärtämään paremmin, jotka tekevät toisenlaisia ratkaisuja kuin minä. Joku ihminen saattaa mun silmiini näyttää aivonsa pilalle kuosanneelta sössöttäjältä, mutta mulla ei välttämättä ole mitään keinoa tietää, millaisia haasteita ja vastoinkäymisiä kyseinen henkilö on elämässään kohdannut matkalla kohti nykytilaansa.

Kyllä mä jossain määrin ymmärrän, mitä "kannabis/sienet ei oo huume"-huutelulla yritetään ajaa takaa. Mutta musta se ei ole tarkoituksenmukaista, tuntuu tuulimyllyjä vastaan taistelulta, ja johtaa yleensä lähinnä juupas-eipäs-väittelyyn. Ehdotan, että tommosten heittojen sijaan pyrittäisiin ilmaisemaan mahdollisimman selkeästi, millaisia väärinkäsityksiä kokee ihmisillä asiasta olevan, ja miten itse asiasta ajattelee. Eli sen sijaan, että sanoo, ettei sienet oo huume, niin erittelee ihan konkreettisesti, mitä ajattelee erilaisista käyttötarkoituksista. Toisten itselääkinnän motiiveja ei musta useinkaan oo ulkopuolisen helppo arvioida oikeudenmukaisesti.

Mielestäni on yksinkertaisesti harhaanjohtavaa väittää, ettei psykedeeleistä menisi toisinaan pää sekaisin, tai ettei niistä huumaantuisi, tai ettei niitä käytettäisi toisinaan samoista syistä kuin muita päihteitä. Lisäksi haluan sanoa, että myöskään "pelkkä päihtyminen" ei musta ole mitenkään itseisarvoisen väärin, vaikka se tapahtuisikin molekyyleillä, joilla on potentiaalia myös muuhun.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Alue: Kirpputori?
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili

Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Päihteen kanssa intentiona on aina vetää nuppi skutsiin ja perse olalle.

Päihdeaineina käytettävillä psykoaktiivisilla aineilla toki on muitakin käyttötarkoituksia kuin päihtyminen. Esimerkiksi itse otan amfetamiinia stimulanttina eli selkeyttääkseni päätäni sekä lisätäkseni draivia ja kannabinoideja aiheuttaakseni uutuudentunnetta sekä höllentääkseni latentin inhibition lukottamia assosiaatiota. Musta ois vaan ihan vitun pöljää redusoida hyötykuosaaminen päihtymyshakuiseksi päihtymykseksi.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Niin, tää toki myös tää ikuinen vääntö käytetyistä käsitteistä. Ehkä monessa tilanteessa ois kelpoa käyttää "päihteen" sijaan yläkategoriaa "hermostoon vaikuttava aine". (Neuroaktiivi?)


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Eihän status huume ole pelkästään negatiivinen määrite. Senhän voi nähdä myös niin päin, että valtio takaa toimivuuden. Jos jokin on saanut huumeen tittelin niin lain määrittäjät uskovan sen olevan toimivaa tavaraa ja siksi antavat sille rajoitteita. Mistä taitava lööpittäjä voisi reipiä vaikkapa, että suomenvaltio uskoo taikasieniin.  ;D
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Eihän status huume ole pelkästään negatiivinen määrite.
Niin, tosiaankaan huuma ja huumaantuminen eivät ole mitenkään yksiselitteiden huonoja juttuja. Kyllä mä toisinaan kaipaan huumaantumista. Ja päihtymistä. Joskus kuosiakin.

Mikä siinä on, että ajoittainen luopuminen kontrollista ja täysjärkisyydestä nähdään niin isona tabuna? (No ok, varmaan esimerkiksi se, miten normaattista holtittomasta alkoholipäihtymyksestä on tullut, ja mitä siitä seuraa...)


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Olen täsä jo useamman päivän potenut kausiflunssaa kuumeiluineen ja yskimisineen, olot olivat välillä melko yököttävät - vertautuvat kenties huonon sienitripin nousuihin. Hommasin sitten apteekista putelin resilaria jotta ärsytysyskä vähän helpottuisi mutta pakkauksessa ei ollut mittalasia, niinpä otin sitten huikat suoraan pullosta ja meni ehkä hieman överiksi. Vaikutuksina yksittäminen kyllä lakkasi mutta päälle nousi erilainen nausea ja paska lensi (laksatiiviset vaikutukset joo..). Outo tokkurainen olo, nukkumaan mennessä näkyi erityyppisiä visuaaleja kuin sienimatkoilla, dexmivisut olivat jotenkin sarjakuvamaisia, ikäänkuin kauttaaltaan hienoviivaisella hopeakynällä piirrettyjä kuvia, joiden ulkoasuun mulla oli jonkinvarran tahdonalaista kontrollia, pystyin morffaamaan esim. sarvipäisestä saatanasta Paavo Lipposen ja päinvastoin. Sitten näkyi hyvin yksityiskohtaisia kaupunkinäkymiä ja kaikkea muuta mitä en enää muista. Tiedän että dxm:n voi erotella tosta litkusta viihdekäyttöön, en vaan oikein tykkäis läträtä bensan kanssa kotona. Tarpeeksi puhtaan bensan löytyminen taitaa olla kanssa jonkunsortin onkelma dxm-piireissä?


Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Siihen pitäs saada tislattua bensiiniä... En oo varma mutta mineraalitärpättiä joka on siis tislattua bensiiniä voisi ehkä käyttää??? En tiiä näistä, joten joku fiksumpi vois ottaa selvää jos viittii. Olis kiva tietää ^-^
Edit. Pienellä tutkimisella sain selville että ihan perus R-Kioskilta ostettu zippo-bensiini 1,25 desiä toimii oikein hyvin. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=46&t=1867&start=80 Tuolta löytyy kaikki tarvittava tieto  8)
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


Poissa Qufwan

    • Viestejä: 121
    • Karma: 15
    • Profiili

Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Näin juuri editoinkin tuohon omaan viestiini  ;) Jos joku alkaa tislailemaan niin tänne sitten selonteko käyttämistään toimintatavoista ja aineista yms.
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


Poissa Lahottaja

    • Viestejä: 83
    • Karma: 10
    • Profiili
Dexmin erottelu Resilarista on helppoa ja tarvikkeet on hyvin saatavilla. Seuraa vaan ohjetta ja tekee huolellisesti.

Ohje psyvaultissa: http://psyvault.net/viewtopic.php?f=46&t=3123

Sitruunahapon tilalle suosittelen tuossa ohjeessakin mainittuja 1000 mg C-vitamiiniporetabletteja, löytyy apteekista suoraan hyllystä.

Bensiiniksi käy suoraan ihan sytytinbensiini (esim. Zippo merkkinen).


On tullut testattua 450 mg ja 600 mg doseilla. Ei ole mun aine. Negatiiviset vaikutukset liian rajut. Laatta lentää nousissa ihan holtittomasti ja todella paska olo. En myöskään saa juuri minkäänlaista euforiaa tästä.
Jossain onkin sanottu, että vain kolmasosa dexmiä kokeilleista pitää siitä.

Mutta onhan dexmi kuosi jännän sekava. Dissosiaatiot on mielenkiintoisia ja näkökenttä on todella mutkalla.  :o




:D


Poissa Qufwan

    • Viestejä: 121
    • Karma: 15
    • Profiili
Dexmi oli eka päihde jota kokeilin, joten se tuntu aivan mahtavalta varsinkin kun en ollut ennen kokenut päihtynyttä tilaa. Itelle tuli hirveet euforiat jotka jatku sitten monta päivää sen jälkeenkin. Se pelkkä hajukin saa jo nykyään oksennus refleksin päälle.
Mutta tosiaan käytän päihteitä mahdollisimman minimaalisesti ja vain mielen kehitykseen ja oppimiseen itsestäni sekä ympäröivästä maailmasta (harvoin viihdekäyttöön) :)


Poissa VXA

    • Viestejä: 26
    • Karma: 4
    • Profiili
Käytän päihteitä pitääkseni mukavaa ja joskus tavoittelen hyötyä, esim. pidän olosta jonka tatit jättää pidemmäksi aikaa. Välillä on tylsää ja tekee mieli saada vähän kuosia päälle.