Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Unilanka - Unet ja painajaiset

Poissa Sieniherra

    • Viestejä: 45
    • Karma: 4
    • Profiili
Hui.. Onkohan tässä jotain pintaa syvempää kun luettuani tekstin yläpuolella muistan myös hähneeni paljon unia käärmeistä, ja yleensä liittyen sieniin myös.


Poissa ryyniriina

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Olen n. kuukauden ajan pitänyt unipäiväkirjaa ja muistamiani unia sinne on kertynyt vain parin sivun verran.. Yleensä olen huomannut että uneni on liittyneet viimepäivien tapahtumiin ainakin jollain tavalla. Viimeisin uni tosin jäi vähän poikkeavana mieleen sillä kuolin (?!) siinä. Olin kai hautajaisissani jonakin kummituksena läsnä, sillä toin hautajaiskimpun kotiini ja laitoin sen yöpöydälle, tartuin peittoon ja heräsin kun aloin unessa nukkumaan.

Usein uneksin paikoista joissa tapaan viettää aikaa muutenkin, mutta ne aina poikkeavat jotenkin todellisuudesta. Esimerkiksi unessa jossa erääseen kirjastoon olin menossa tunnistin kirjaston samaksi missä käyn muutenkin, mutta portaat sinne kestivät varmaan puoli kilometriä.. Jos joskus saan kirjoitettua (tosin joskus koitan unia vähän piirtääkin) tuon unipäiväkirjan loppuun, olen ajatellut antaa sen mahdollisesti ystäville luettavaksi, mutta siten että perin sen vielä jonain päivänä takaisin. :D


Poissa galamore

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
  • "päivän tapahtumista uni on vain synkkä lohtu."
    • Profiili
Ryyniriinalla varsin houkutteleva nimimerkki. Tapaillaanko?  :D

Unet tuntuvat kertovan varsin paljon. Niiden 'täydellistä' merkitystä (mikä on täydellistä ja mikä ei mutta tämä on oma tulkintani asiasta omalla kohdallani) en koskaan ymmärtänyt kun kelailin uniani
normaalisti ajatuksissani, tajusin paljon asioita kun näitä unien maailmoja pyöritteli mielessä uudestaan ja uudestaan mutta todellisuuden tavoin ne alkoivat aukeamaan itselleni vasta kun aloitin unipäiväkirjan. Heti herättyäni aloin kirjoittamaan paperille asioita mitä unistani muistin ja sitä mukaa kun kirjoitin, muistin enemmän ja enemmän.
Okei, nyt pala totuutta tähän väliin, olen tehnyt unipäiväkirjaa vasta muutamia päiviä mutta tekstiä
olen tehnyt jo lähes kymmenisen sivua (A5) ja se tuntuu äärimmäisen hyvältä.
Alan näkemään itsessäni asioita jotka olen kyllä tiedostanut mutta yksi asia versoo toiseen ja kolmanteen, nuo haarat minulla on osittain mennyt ohi kunnes nyt....
Olet pelkkiä sanoja, ajatukseni harhaa.
Johda mieltäni,
tahdon uskoa olemassaolooni.


Poissa pezze91

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
    • Profiili
Oon ruvennu viime aikoina näkemään runsaasti valveunia muistuttavia unia. Viimeeksi rämppäsin varmaa 20 krt tunnin aikana uneen ja takas todellisuuteen, nukuin kaverini vieressä ja se oli mukana melkein jokaisessa unessa. En tiedostanut mikä oli totta ja mikä ei, mutta aina tiettyinä hetkinä tajuat, että olet sittenkin ehkä unessa ja osaat herätä todellisuuteen takaisin.. Sitten taas 2 min ja ollaa ihan pihalla. :p Nämä unet yleensä selvinpäin taikka sitten laskuhumalan vaikutuksen alaisena.

Nää on ärsyttäviä mitkä menee painajaisten puolelle, että joudut syystä tai toisesta huutamaan unessa pelkotilantakia, hetkeä myöhemmin "heräät" ja tajuat, että huudat oikeasti. Naapurit tykkää.  >:D


Poissa ziuziu

    • Viestejä: 102
    • Karma: 23
    • Profiili
Näin unta että huoneen nurkassa oli joku musta pantteri.
Koira oli mun ja pantterin välissä ikään kuin suojelemassa mua,
aattelin että henkihän se sessulta lähtee pantterin kans.
Otin koirasta kiinni ja samantien se muuttu mun huppariksi,
joten nakkasin mun koiran/hupparin ovesta toiseen huoneeseen ja laitoin oven kiinni.

Sen jälkeen pantteri sähisi nurkassa ja ymmärsin,
että ei auta kuin kohdata se, jotenkin kasvatin sisäistä voimaa ennen sen yhteenottoa.
Kun se sitten hyökkäsi se tarttui hampaineen mun oikeaan kämmeneen.
Ihmettelin kun se ei pystynyt siihen mitenkään, ei sattunut lainkaan.
Pian heräsin, olin nukkunut oikea käden päällä ja se oli turrana.

Oli tosi hyvä ja rauhallinen olo kun heräsin. Jänniä ovat unen kuvitukset.
Sekä Ding että Dong.


Poissa Fasilitaattori

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Aika outoa mullakin on tuota tullut, ihan kuin sähköä kulkisi varpaista päähän todella nopeasti ja sitten kuin räjähtäisi päässä siihen sitten säpsähtää kunnolla.
Kuulin nuorempana naisen puhetta, se kuiskaili tosi kauniisti jotain kieltä/tunteita(?) mitä en ymmärtänyt. On noita säpsähdyksiä tullu itsellekkin myös ja kai sitä sähköisyyttäkin. Huminaa ja tuntuu kun joku spiraali lähtis nostamaan ylös on tullut koettua kanssa.
Onko toi pään sisällä räjähtäminen jotain tän kaltaista, ja voiskohan toi sähköinen ääni liittyä kanssa? Räjähtävän pään oireyhtymä

Juurikin noin, tapahtuu just ennen kuin pääsee uneen tai heti kun nukahtaa.

Sama. Itte kuvailisin kuin sähkötainnutinta annettas niskaan josta sitten säpsähdän. Tapahtuu tosiaan helpommin kun on unettomia öitä, mutta pari kertaa viikossa muuten vaan.

Nostetaanpa taas aihetta ihan vaan pikkuisen ja olkoon tämä samalla myös ensimmäinen postaukseni tällä foorumilla.  :)

Tämä on myös itselleni aika tuttu "efekti", joskin nykyään tapahtuu aika harvoin, joskus nuorempana, varsinkin lapsena, oli paljon yleisempää. Käsittääkseni tämähän liittyy siihen, kun normaalisti unessa kehomme on tilapaisesti täysin halvaantunut (jotta emme liikkuisi sängyssä "unien mukana"). Muistan lukeneeni jostain että nämä säpsähdykset tapahtuisivat jostain syystä juurikin tämän "halvaantumisen" hetkellä. En tiedä onko tälle mitään oikeaa suomenkielistä termia mutta englanninkielinen lienee "Hypnic jerk".
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Tämän unen näin noin viikkoa aiemmin tämän jutun kirjoittamisesta. Painajaisiin tämä kait lukeutuu, koska enempi negatiivisia tuntemuksia unessa, entä positiivisia.

Olin entisen ammattikouluni ruokalassa jonottamassa. Siinä oli sitten eräs tyyppi, joka oli samassa yksikössä intissä mun kanssa. Meillä tuli pientä suukopua siinä jostain ja ei mennyt kauan, kun jostain hyökkäsi hänen kimppuun eräs mun entinen ystävä, molemmissa käsissään tarjotin. Hän tuli ja iski tarjottimilla niin, että tämän inttikaverin pää jäi niiden väliin. Taisi siitä tipahtaa, ei häntä ainakaan näkynyt enään.
Luulin, että tilanne olisi ohi, mutta uusi uhka olikin tämä mun entinen kaveri.

Valvemaailmassa tämä henkilö siis flippasi päihteistä ja omaa muutaman eri persoonan. Ennen hoitoon hakeutumista hän päätti ystävyytemme sanoin.
Tätä ennen välimme oli ollut tietyistä seikoista johtuen aika kummalliset.

Aluksi kaveri kysyi, et olenko kunnossa yms. mukavaa. Kohta oli tappamassa mua tai hakkaamassa. Ajattelin, että tästä pitää päästä pois ennenkuin pääsen hengestäni. Aloin rauhoittelemaan kaveria ja puhumaan asioista, jotka olisi vienyt huomion muualle.
Taisi lopulta toimia ja pääsin pois ruokalasta. Tapasin aulassa vanhan ala-astekaverin ja hän pyysi mua mukaansa. Mun piti kuitenkin hakea reppuni pukuhuoneesta. Kävelin käytävää pitkin, jossa oli paljon oppilaita ja muita hahmoja. Se vaikutti joltain sekavalta sirkukselta.
Mannet puukkohippasilla. Joku sylki tulta. Kännisiä pissiksiä.
No löysin reppuni ja piti mennä ulkokautta sinne, missä pyöräni oli aulan oven edessä.
En halunnut mennä käytävää pitkin enää.
Oli talvi ja pyrytti lunta. Vaikka en edes juossut, oli kuin olisin kävellyt tervassa. Tuttu ilmiö unessa.
Uni loppui kesken, ennenkuin pääsin edes pyörälleni ja pois koululta.

Tämä mun flipannut kaveri on ollut muutaman kerran aiemminkin mun unessa, mut ei koskaan negatiivisissä tunnelmissa. En mä häntä pelkää tai mitään, vaikka oon kerran pahoinpitelyä häneltä joutunutkin ottamaan vastaan.
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


Poissa lPav0l

    • Viestejä: 5
    • Karma: 0
    • Profiili
Unet ovat aina olleet mielestäni erittäin kiehtovia. Niitä on mielenkiintoista kokea ja jakaa toisten kesken.

Omista unistani olen huomannut sen, että kaikki unet ovat jollain tapaa liittyneinä toisiinsa, ovat juonellisia ja loogisia, ja että kaikki unet tapahtuvat samassa unimaailmasta. Unimaailmani koostuu osittain oikeassa maailmassa olevista alueista ja osittain vain unissa esiintyvistä. Maailma esiintyy minulle jopa niin selvänä että voisin piirtää kartan kyseisestä (taidanpa joskus tehdä!) Kerron muutamista unista jotka nousevat mieleeni.

Ensimmäisenä unista mieleeni tulee lapsuudessani kokema unitrilogia, joka sai jopa oman nimensä: Revolveri. Unet alkoivat aina samalla tavalla. Istuin veljeni ja kahden ystäväni kanssa kotiportailla. Oli kaunis kesäpäivä: Aurinko paistoi, perhoset lentelivät ja heinäsirkat sirittivät. Viereisellä pellolla kaadettiin heinää. Istuimme ja pohdimme millä tappaisimme tylsyyden. Joku porukasta sai ajatuksen ja huusi kovaan ääneen: "Lähdetään Revolverille!" Kotoani lähtee kolmeen eri suuntaan hiekkatie. Jokaisella kerralla lähdimme uuteen suuntaan seikkailemaan. Kyseiset unet olivat erittäin pitkiä. Jopa niin pitkiä, että nyt mietittiessäni uskon että unilla oli yhteys siihen, kuinka toistin usein itselleni lapsena ääneen että olen vain unessa ja herään pian. Unista en enää itse muista muuta kuin joitain tapahtumia: Muistan kuinka saavuimme ystäväporukalla villiin länteen ja pysähdyimme kapakkaan. Siellä söimme ja lepäsimme. Jonkin kommelluksen kautta kapakassa alkoi suuri tappelu ja sheriffit tulivat paikalle. Sheriffit laittoivat minut ja ystäväni rautoihin ja raahasivat suureen vankilaan. Jouduimme eri selleihin. Viruin monta päivää sellissä ja koitin keksiä keinoa jolla pääsisin karkuun. Yhtäkkiä huomasin kun  ystäväni kurkisti katonrajassa olevasta ikkunasta. Hän kertoi etä oli päässyt vapaaksi, avasi ikkunan ja nosti minut ylös. Hiiviskelimme vankilassa ja etsimme loput joukosta ja vapautimme heidätkin. Pääsimme vankilasta karkuun ja juoksimme pitkään. Saavuimme metsälle ja piilouduimme puitten taakse. Hetken päästä jatkoimme syvemmälle metsään ja harhailimme metsässä pitkään, kunnes saavuimme pellon ja metsän rajalle. Tämä pelto oli sijaitsi kotimme vieressä. Pelto hohti kultaisena voikukista jotka ylettyivät vyötäröön asti. Juoksimme pellon lävitse ja saavuimme takaisin portaille istumaan ja aloimme uudelleen miettiä mitä tekisimme. Heräsin unestani. Toinen Revolveri alkoi täysin samalla tapaa kuin ensimmäinenkin, poiketen siitä että lähdimme uuteen suuntaan. Tästäkään unesta en muista paljoa, lukuun ottamatta sitä kuinka löysimme tienhaaran josta erkani kaksi tietä äärttömyyteen. Kolmannestakaan ei ole muuta muistikuvaa kuin se että olin ryhmän ainoa joka palasi kotiin.

Jatketaan järjestyksessä suoraan seuraavaan uneen lapsuudesta. Tällä kertaa painajaiseen. Ainoa asia mitä unesta muistan sen kuinka menin wc:seen ja katsoin itseäni peiliin pimeässä. Olin valkoisen kalpea ja minulla ei ollut kasvoja. Kasvojeni tilalla oli vain tasainen kohta jossa kasvoi pientä vaaleaa karvaa. Kyseisen unen jälkeen minulle on herännyt ajatus siitä, että en saa katsoa itseäni yöllä peilistä. Se ei ole varsinaisesti pelko, ainoastaan pakonomainen ajatus siitä että en saa katsoa peiliin. Eräässä toisessa unessa olen seurannut havumetsässä vaaleaa poikaa joka näytti aivan samalta kuin peilissä, ja tästä metsästä olen nähnyt moneen otteeseen unta. Metsä on aina samanlainen, eikä mikään koskaan muutu siellä.

Unista tekee mahtavia myös se, kuinka mysteerisiä unet voivat olla. Unet ovat täynnä symboliikkaa. Olen unissani esimerkiksi kävellyt metsässä joka oli tiheän sienimaton valtaama. Joka askeleella sienet ympärilläni tanssahtelivat.Tämä ilmeisesti viittasi kokeilunhaluun sieniä kohtaan. Olen tavannut miehen jonka kasvoja en nähnyt koska miehen kaula jatkui loputtomuuteen.

Unet voivat olla myös hauskojakin: Kerran istuin huoneen lattialla joka oli täysin tyhjä lukuunottamatta avonaista tonnikalapurkkia, joka oli keskellä huonetta. Olin onnellinen ja söin purkista iloisena paljain käsin. :D

Olisi vielä niin monta eri unta ja uneen liittyvää asiaa kerrottavana, mutta päätän jättä tämän viestin tähän. Ehkäpä teen toisen viestin missä selitän jonkin unista yksityiskohtaisemmin. Harmi että viestiketju vaikuttaa hieman hiljaisemman oloiselta.
"Me aikuiset ollaan ihan samoja lapsia kuin ennenkin. Me vaan leikitään jotain perhettä ja mekaanikkoa. Ainoa ero on se että  nyt me otetaan tää leikki liian tosissaan. Se lapsuuden ilo on kadonnut."


Poissa keksimonsteri

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 52
    • Karma: 24
    • Profiili
Oon huomannu, että jos itellä on pitkä pajaritauko takana ja sen jälkeen savuttelen, niin seuraavina päivinä unet on erittäin todentuntuisia. Lyhyitä selkouniakin saatan nähdä  :)
Viime syksynä koin aikuisiällä ekan unihalvauksen pari päivää pajautteluillan jälkeen. Se tuntu kyllä aika kuumottavalta, mutta kierolla tavalla myös hiton siistiltä  ???


Poissa Kolina

    • Viestejä: 46
    • Karma: 7
    • Profiili
Muistan ERITTÄIN HARVOIN unia. Silloin kun ne muistan niin se tuntuu unessa useilta päiviltä.

Viimeisin ei varsinaisesti painajainen ollut mutta napsin dragunovilla pikkulapsia parvekkeen ovenraosta. Naureskelin partaani. Jälkikäteen vasta melko kuumottavat kelat tullut.

Joskus toistuva painajainen on seuraavanlainen: Olen sumuisella autiolla rannalla sidottuna ketjulla jalkaan. Vedestä alkaa nousta black metal hevareita puukot kädessä ja kävelevät mua kohti. Herään aina ennenkuin he saavuttavat minut. Pitäisköhän hakeutua hoitoon? :D
Kosminen Nauraja [14/08 11:34]:Koli on foorumin Jesse Pinkman.


Poissa stögis

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 1
    • Profiili
Olin aamulla herännyt 5.45. Olin käynyt taikasienifoorumilla ja surffaillut netissä. Mua oli myöhemmin alkanut väsyttämään ja olin mennyt takasin nukkumaan. Heräsin. Menin takasin tietokoneelle. Katsoin mikrossa olevaa kelloa, ja se näytti 15.0?. Mua hiukan ärsytti kun olin nukkunut koko päivän. Kävin tarkistamassa taikasieni.netin chatin. Sinne ei ollut tullut mitään uutta, viimesenä kirjotuksena oli edelleen joku Lahottajan lähettämä linkki.

Huomasin kuinka mun näkökenttä alkoi kaventua ja värit muuttuivat todella kirkkaiksi ja teräviksi mutta en nähnyt mitään esineitä tai ääriviivoja tarkasti. Pystyin erottamaan yksittäisiä asioita kuten tietokoneen, mutta kaikki jäi kirkkaan valon takia piiloon, vaikka tiesin että koko kämpässä ei ollut valoja päällä ja ikkunoilla oli pimentävät verhot. Nousin seisomaan. Pystyin liikuttamaan käsiä olkanivelestä van hiukan ja kyynärnivelestä yhdeksänkymmenen asteen kulmaan. Yritin nostaa käsiäni pystyyn mutta en onnistunut vaan tuntui kuin olisin yrittänyt hauiskääntöä liian isoilla painoilla.

Huomasin että mun hengitys oli raskasta sekä hiukan hankalaa ja hengittäessä kurkusta kuului sellaista pientä rahinaa. En kuitenkaan kiinnittänyt siihen enempää huomiota. Mieleeni tuli onko tämä totta? Näenkö unta? Yritin herätä. Jos unessa tajuan näkeväni unta pystyn aina heräämään siitä. Nyt en onnistunut siinä. Ei, en nuku. Tämä on totta. Ajattelen olisiko minulla joku sairaskohtaus. Kännykkäni on tietokoneen vierssä ja saan sen otettua käteeni. Kävelen toiseen huoneeseen. Käveleminen on vaikeaa. Aion soittaa hätänumeroon, mutta ajattelen kuinka kallis ambulanssikäynti on, ja päätän että soitan isälleni. Tunnen puhelimen kädessäni, mutta kun yritän käynnistää sen soittaakseni, en näe sitä. En näe myöskään kättäni jonka tunnen pitelevän puhelinta. Tunnen puhelimen sivussa olevan käynnistysnapin ja painan siitä. Nyt näytön pitäisi olla aktiivinen. Ymmärrän että isäni numeron valitseminen on liian vaikeaa, koska en näe puhelinta. Päätän siis soittaa hätänumeroon. Yritän näppäillä 112, mutta en muista missä järjestyksessä numerot ovat näytöllä ja painan 321.
Herään säpsähtäen omasta sängystä. Samasta asennosta josta heräsin edellisessä unessa.

Tekstistä voi olla vaikea ymmärtää mikä on unta ja mikä totta. Mutta yritin saada lukijalle välittymään sen, miten kaikki tuntui todelliselta. Herättyäni mietin että ainoat asiat jotka ei ollut samalla tavalla unessa ja todellisuudessa olivat: Lahottajan chattiin lähettämän linkin jälkeen oli tullut 5 muuta kirjoitusta, unessa kello oli 15.0?, herätessäni unesta kello oli 8.33


Poissa Hattivattitatti

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Okei, mä ajattelin kirjoittaa tähän, koska siis olen pohtinut yhtä asiaa.

Ajatus tuli lähtökohtaisesti siitä, että jonkinaikaa sitten näin unessa juttelevani Buddhalle ja Buddha kertoi mulle miten kokonaisuudessaan toimii koko uudelleensyntymä jne. Mä muistan unessa, että mä ajattelin, että: "Nyt mä ymmärrän!", mutta unohdin unen, koska heräsin ja en kirjoittanut sitä ja palasin vaan nukkumaan.

Uskoisin lähtökohtaisesti, että unella ei ollut mitään todellista pohjaa, koska mua hieman mietityttää buddhalaisuuden tietoisuuden vaeltaminen. Kuitenkin mulla heräsi ajatus, että rupean sivistämään itseäni. Rupean katsomaan videoita siitä kuinka atomit toimii, sähkömagneettinen työntövoima, jne. Ajatus tavallaan on, että koska joskus nuoruudessani harjoitin valveunia niin, että nukuin ja heräsin aamulla, mutta menin nukkumaan niin, että pää katsoo kattoa ja toistin jotain mantraa, niin huomasin nukahtavani ja kulkevan todellisuuteen missä hallitsin unia, niin jos sillä pystyisi näkemään suurempia asioita. Kuitenkin koen, että vielä astetta kovempi juttu ei ole unien hallitseminen vaan päästä siihen tilaan missä kokee jonkinlaisen laajennetun aivokapasiteetin hyperyhteyksissä luovan keskustelua, jossa itse kokee olevansa keskustelemassa alitajuntansa kanssa. Eräänlaista trippailua siis.

Mä katselin myös Cosmos -sarjaa, jossa Giordano Bruno koki jonkinasteisen valaistumisen unien kautta näkemällä, että kaikki tähdet ovat aurinkoja, ja, planeettoja on loputtomasti, ennen kuin siis se näytettiin virallisena totuutena. En tiedä onko tuo Cosmos -sarjan näkemys oikea, mutta harrastan tavallaan tällä hetkellä sitä, että koitan katsoa vaikkapa videoita juurikin atomeista ja niiden rakenteesta tavallaan luodakseni alitajunnalle kokonaiskuvaa, minkä sitten voisin joskus unessa, tai ehkä, sienipäissä sitten näkeä.

En mä usko, että nyt kokisin niissä jonkinasteisen valaistumisen asioihin kuten pimeä materia/pimeä energia, mutta kaipaan vaan itselleni jotain selkeää kuvaa siitä minkälainen maailmankaikkeus on ja minkä asioiden kautta se toimii. Ja koen, että mahdollisuudet sienissä/unissa sen näkemiseen ja kokemiseen sen jälkeen kun on luonut jonkun visuaalisen konseptin omaan päähänsä voisi toteutua.

No, tällaisen kirjoituksen ajattelin tähän tehdä, ja, siis se on outoa kuinka vaikkapa tällöin kun "Buddha" keskusteli alitajuntana itselleni, niin kuinka tavallaan pystyn nykyisin jossain määrin unissa heräämään sellaiseen todellisuuteen, että itselläni on kyky ja mahdollisuus esittää kysymyksiä jonkinlaisessa ymmärryksessä, että kokonaisuus on unta.

Jos valveunet kiinnostaa ja tämänkaltainen ajatus, niin suosittelen harjoittamaan sitä vaikka siis en voi itse kertoa paljoakaan sen tavasta toimia jokaisella.