Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Pidätkö ruokasienistä?

Äänestys

Pidätkö ruokasienistä?

Pidän.
51 (75%)
En varsinaisesti pidä, mutta voin syödä.
14 (20.6%)
En pidä, enkä syö.
3 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 68

Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Selvitetäänpä tälläistä asiaa. Se, että pitää taikasienistä ei tarkoita, että pitää ruokasienistä.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Joo, ehdottomasti! Aivan mahtava lihan korvike! Vaikka lihaakin syön. Myös lihan seassa menee tosi makoisasti. Ja salaattina (Sieniä, kermaa ja sipulia sopivassa suhteessa sekaisin. Eipä sitä tarvitse enää kuin keittää vähän perunoita ja: NAM!).

Tosi helppo käydä näin syksyisin pari sankollista hakemassa mm. kangassieniä varastoon -> mahdollinen ryöppäys ja suolaveteen säilöön. Siinäpä se talvi meneekin syksyn satoa syödessä. Ja jos vain viitsii metsään mennä niin sieniä oikeasti löytyy aivan vitusti! Vähän lukee vaikkapa sienikirjasta tai wikipediasta mahdollisia kasvupaikkoja ja etsii spotin. Isosetäni tekee joskus myös niin, että pakastaa sienen tuoreeltaan ja tekee siitä kastikkeen, miksipä ei. :-\ Sieniähän olisi mahdollista myös kuivata ja käyttää sitten, mutta ei ole tullut tehtyä.

Tähän voisi lisätä myös reseptejä ja jotain maustevinkkejä, jotka käyvät yksiin sienen kanssa. Oma ehdoton suosikki on duunata sienikastike kermalla (maustetutkin vaihtoehdot käy, etenkin sinihomejuusto) ja maustaa vielä kastikkeen sievästi pippurilla. Suolaa harvoin suolassa säilöttyihin sieniin tarvitsee ainakaan lisätä. Mutta sieni on ennenkaikkea ERITTÄIN HELPPO JA MAUKAS RUOKA eikä tarvitse olla edes mikään ihmeellinen kokki/sienestäjä että osaa tehdä kaiken tarvittavan! Suosittelen kaikille, jotka valittavat, että jauheliha-/kanarasia maksaa liikaa. There are some other options too. ;)

Ps. Lisäplussaa sienessä on myös kasvissyöjille tai puolivegeille sienen toimivuus lihan korvikkeena. Se sisältää paljon kivennäisaineita, B-vitamiineja, K-vitamiinia, D-vitamiinia ja kuituja. :) Energiaa sienessä ei paljoa ole, joten sienien avulla on helppo myös ehkä hieman laihduttaa (niitä voi syödä PALJON!). Kuitenkin monipuolinen ruokavalio on muistettava ja plää plää... :D

Pps. Kiitti Mädi tästä topicista. :)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Lara_H

    • Viestejä: 22
    • Karma: 1
    • Profiili
Sienet ovat nami :)

Niinkuin Klonkku siinä mainitsikin niin hyvä lisäys vege ruokavalioon on, hitsi ku niissä on paljon vitamiineja ja mineraaleja. En ihmettelis jos just ne metsäsienet sitten olis terveellisimpiä kun viljelty.

En oo ihan vielä päässyt vauhtiin niiden keräämiseen ruokakäyttöön, jonkin verran kerään mutta en niin paljon että riittäis pidemälle. Kangasrouskuja poimin eniten kun ne on niin helppoja ja harvoin madonsyömiä. Teen niistä pastakastiketta tai sienisalattia.

Tässä voisin laittaa vaikkapa reseptin samantien, eli vegaaninen suolasieni salatti (toki voi käyttää tav. kermaa ja majoneesia jos ei veg. kiinnosta) :

"4 dl keitettyjä tai liotettuja suolasieniä
1 pieni sipuli
2 rkl vegaanista majoneesia (esim. Spar-kevytmajoneesi tai Plamilin herne- tai soijamajoneesi)
1 rkl soijakermaa

Hienonna sipuli erittäin pieneksi silpuksi. Hienonna sienet. Sekoita majoneesi ja soijakerma keskenään ja sekoita kaikki ainekset keskenään."

Mä käytän usein tohon ihan vastapoimittuja, että ei tarvitse olla suolasieniä. Ryöppään suolassa ja panen pieniks palasiks. Salattiin voi lisätä lisää suolaa vielä. Mä myös lisään mustapippuria, valkopippuria ja sinappijauhetta. Kangasrousku sopii mielestäni mainiosti tohon salattiin sen kirpeyden takia.


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Ehdottomasti Kyllä!

Sienet menee ihan kyllä missä muodossa tahansa eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa niiden kanssa.
En kyllä pahemmin sienistä itse kokkaile mitään, varmaankin sen takia koska aina jos käyn sieniä keräämässä niin lahjoitan ne lähes poikkeuksetta äidilleni joka loihtii niistä erinomaista sienipiirakkaa ja -soosia : ) Harmi kun ei ole nyt reseptiä käsillä... olisin voinut laverrella sen myös teillekkin ;D
Paitsi kokkailempa sittenkin :D Herkkusienet joista jalka veks ja tilalle sinihomejuustoa (nam) ja sit kietoo pekoniin ja uuniin ja slurps 8) Siinä mun herkkurespa!

Hyvä topicci, mietinkin eräs päivä että miksei täällä ruokasienistä ole oikeen juttua... mutta nytpä on. Kiitos ;)
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
3 dl suolasieniä hienonnettuna
1 sipuli
1 dl smetanaa
2 tl valkoviinietikkaa
0,5 tl sokeria
mustapippuria
persiljaa silputtuna

Liota suolasienistä liika suola pois. Hienonna valutetut sienet ja sipuli. Lisää muut aineet. Anna maustua jääkaapissa ennen tarjoilua.

_______________________________________________________________________________________________________________


Tuolla reseptillä olen tehnyt sienisalaattia. Laitan hieman vähemmän smetanaa, kun 1dl tuo minusta liian juhlavan ja raskaan maun. Resepti on Rajamäen valkoviinietikkapullon etiketistä.
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


Poissa KooWee

    • Viestejä: 45
    • Karma: 5
    • Profiili
Näköjään olin ensimmäinen joka vastasi täysin kieltävästi  ::)

Juttuhan on niin, etten kerta kaikkiaan voi sietää ruokasienten syömistä (poiminta on vielä ihan ok)
Tulee sellainen oksennusrefleksi saman tien kun sen sienen tekstuurin tuntee suussa ja sen vuoksi jätän ruoka- ja myrkkysienet syömättä.

Huolella kun haudutti niin english breakfast tee peittää taikasieniteen maun niin hyvin, että menee alas jokseenkin ongelmitta lukuunottamatta ajatusta siitä että "syö" tosiaankin sieniä.


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Pidän, mutta en kaikista.

En pidä sienisalaateista tai limaisista huononlaitetuista paistoksista. En myöskään tölkkeihin säilötyistä siipaloiduista herkkusienistä joissa ei ole mitään makua/ravitsemusarvoa. Myöskään kesän grilliherkuista täytetyt herkkusienet eivät jotenkin maistu minulle. Etikkaan säilötyt sienet venäläisittäin eivät minulle myöskään maistu.

Tykkään sienimunakkaista, herkkusienillä tai shiitakkeilla. Samat toimii myös pastakastikkeissa.

Shiittakkeet ovat myös oivallisia nopeasti paistettuna kuumalla pannulla ja soijalla maustettuna.

Tykkään myös kokonaisista säilötyistä herkkusienistä, etenkin jos ovat Italialaisittain maustettu ja säilötty (lasipurkkiin).

Nyt suppilovahverokauden lähestyessä täytyy todeta, että en pidä näistä sienistä niin paljoa kuin niiden keräämisestä. Pitänee napata jokin miellyttävä resepti.

Korvasienimuhennos kermalla on hyvvee keväälllä.

Mua kiehtoo ranskalaisten ja italialaisten intohimo tatteihin, mutta on niin, että en edes muista koska olisin syönyt esim. herkkutattia. Meilläpäin niitä ei ole hirveästi kasvanut.


Sieniruuissa minulle on tärkeää, että sieniä kypsennetään mahd. vähän ja nopeasti, jotta aromit eivät katoa ja sienistä ei tule lötköjä ja mauttomia limanuljaskoita. Maustamisessa suosin yksinkertaisuussa, edelleen vedoten aromeihin, suolalla ja mustapippurille me menemme.


Poissa Soul Driven Cadillac

    • Viestejä: 11
    • Karma: 2
    • Profiili
Pidän, todellakin.

Sienestäminen on ihan paras harrastus. Oon pienestä pojasta lähtien kulkenut vanhempien mukana sienireissuilla. Silloin en tykännyt syödä sieniä. En tainnut edes ikinä maistaa yhtäkään. Silloin se oli mulle kuin aarteenmetsästystä. Pystyin tunnistamaan tatteja, haperoita, orakkaita, suppilovahveroita, kantarelleja ja monia muitakin. Oli uskomattoman hienoa löytää joku valtava suppilovahverospotti ja huutaa äiti paikalle keräämään. Olin vanhemmilleni kuin koulutettu sienikoira, tosin mä en tarvinnut edes herkkupaloja :)

Nykyään tykkään tosi paljon itekin syödä ruokasieniä. Kantarelleista saa niin hyvää kastiketta esim. liharuokiin tai vaikka ihan leivän päälle. Oon tehnyt kaksi kertaa tänä syksynä kantarelli-vuohenjuustokeittoa. Sekin niin hyvää, ja niin edullista jos poimii itse sienet.

http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Kantarelli-vuohenjuustokeitto/1135244632079


Poissa Nyäpikkä

    • Viestejä: 367
    • Karma: 17
    • Profiili
Kyllähän näitä ruokasieniä tarttuu mukaan metsästä, pääasiassa tulee käyteltyä tatteja, kantarelleja, orakkaita, ukonsieniä, vähemmän haperoita ja vahakkaita. Rouskuja en oikein jaksa lähteä ryöppäilemään ja leppärouskut on yleensä valmiiksi liian matoisia. Välttelen valkoisten sienten keräämistä ettei tule mokailtua peruuttamattomasti. Laittelen noista kastikkeita ja munakkaita.


Poissa Sienipappis

    • Viestejä: 5
    • Karma: 2
    • Profiili
Tässäpä oma reseptini suppilovahveroille, eka kunnon satsi metästä...

[smg id=1520]
[smg id=1521]

Hiukka perkuuta ja pannulle. Kunnon voita, ei mitään ituhippien margariiniä ja pikkunen ripaus suolaa mukaan.

[smg id=1522]

Keitä riisi"jasmin" ja kullota pari sipulia mukaan. Itse lisään tuonne riisin sekaan hiukan paprikaa ja pari tippaa vahvaa chiliä. Sitte osta voitaikina kaupasta, kauli hetkinen ja toi sieni/riisi/sipuli sekotus sinne väliin.

[smg id=1523]

Hajota pari kanan munaa jonnekin lasiin, jolla voitele syntyneet "nyytit" joka puolelta. Töki myös pari reikää tuohon päälle niin ei synny ilmataskuja.

[smg id=1524]

175`c uuniin lämpöä ja kun näyttää tältä on valmista.

[smg id=1525]
[smg id=1526]

ps. vie kielen mennessä  :P


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Arvaa tuliko nälkä, Sienipappis?!  :D Ihan tulee vesi kielelle.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Mikide

  • Vieras
sienet + voi = aina yhtä ihanaa

Yleensä ei kuitenkaan pelkästään  :)

Kuivatut silokit maistuvat mielestäni melko samalta kuin herkkusienet.


Poissa _FOOL_

    • Viestejä: 18
    • Karma: 4
    • Profiili
Sienet ovat herkkua. Taikasienestys karsi pois ruokaisenten makusteluassosisaatiossa vaikuttaneet ennakkoluulot. Arvostus sienten makuun muuttui siis totaalisesti sen myötä, kun tutustuin taikasienten kautta tähän eliömuotoon. Sienikastikkeet, piirakat ja keitot ovat juhlaherkkuja, joita kohtelen myös lääkitsevinä, arvostukseni takia. Sienen maku ruoassa keskittää huomattavasti - muuten niin helposti muualle vaeltelevaa- huomiotani itse ruokailuun ja nauttimaani ruokaan, joka näkemykseni mukaan nostaa ruoan terveellisyyttä juuri minun kohdallani merkittävällä tavalla.


Poissa harhakuva

    • Viestejä: 82
    • Karma: 3
    • Profiili
Kyllä todellaki! Kanttarelleista tulee mahtava kastike ja torvisienet on yleensä kuivattu ja niitä sitte heittää jonkun padan sekaan nii hyvää tulee :D Mä en hirveesti ole sieniiin tutustunu,vasta hiljattain oon alkanu tykkäämään. Pentuna mutsin kanssa tuli käytyy paljon sienestämässä,en tosin paljoo muista noita lajikkeita mut muutama on jääny mieleen :D

Sienipappis:Mahtavan näkönen sieni piirakka juttu :D


Poissa Heleppo

    • Viestejä: 63
    • Karma: 13
  • Oonpa aika körny.
    • Profiili
Itse kun kerää ja tekee jonkin aterian yhteyteen kastikkeen tahi salaatin sekasienistä...nam nam. Yritän patistaa itseäni ensi kesänä enemmän sienimetsälle...

Viime kesänä, tai siis syksynä, teimme puolisoni kanssa tällaisen havainnon sieniapajilla, että metsä oli tateista yms. poimittu tyhjäksi, mutta lampaankäävät olivat koskemattomia. No, hyvä juttu meille!

Aika monesti tulee tosiaan tartuttua myös siihen herkkusienitölkkiin kaupan hyllyllä, vaikka maku onkin vain kaukainen haave metsäsienistä. No, kunnon marinointi pannulla, niin kyllä nekin maistuu.