Michael Harner - Shamaanin tie(Pahoittelen jo tässä vaiheessa kun tästä tuli melko pitkä)
Pari lausetta takakannesta:
Alan johtaviin tutkijoihin lukeutuva Michael Harner yhdistää tässä uraauurtavassa teoksessa
uskomattoman määrän shamanistista tietoa syvään, omakohtaiseen kokemukseensa
ja näkemykseensä siitä, mitä shamanismin työ on.
Tämä kirja pyrkii ennen kaikkea olemaan terveyteen ja parantamiseen liittyvien shamanististen
menetelmien käsikirja. Kirja sisältää kaikki perusasiat, jotka shamaaniksi aikova tarvitsee.
Kirja sisältää Michaelin omia kokemuksia myös mm. ayahuascasta. Kirja temposi minut täysin lumoihinsa luettuani 2 sivua luvusta 1 ja jotta saisin muidenkin mielenkiinnon heräämään, kerron pätkän luvusta 1.
Luku 1 Tien löytäminenKoin conibo- ja jívarointiaanien luona kaksi peruskokemusta, jotka auttoivat minua löytämään shamaanin tien
kummassakin kulttuurissa, ja haluaisin jakaa ne kanssanne. Ehkä ne kertovat jotain siitä uskomattomasta
salaisesta maailmasta, joka on shamanistisen löytöretkeilijän ulottuvilla.
Olin viettänyt yli puoli vuotta conibokylässä kaukaisen järven rannalla Río Ucayalin sivujoen laaksossa.
Conibojen kulttuuria koskeva antropologinen tutkimukseni oli edistynyt hyvin, mutta toisin oli käynyt
yrityksilleni saada tietoja conibojen uskonnosta. Ihmiset olivat ystävällisiä mutta vastahakoisia puhumaan
yliluonnollisista asioista. Viimein he sanoivat minulle, että jos todella halusin tietää enemmän asiasta,
minun tuli nauttia shamaanien pyhää, ayahuascasta valmistettua juomaa, "sielun viiniköynnöstä". Suostuin
sekä uteliaana että jännittyneenä, sillä conibot varoittivat minua, että kokemus olisi hyvin pelottava.
Seuraavana aamuna ystäväni Tomás, hyväntahtoinen kylän vanhin, meni metsään leikkaamaan köynnökset.
Ennen lähtöään hän käski minun paastota: minun tuli syödä vain kevyt aamiainen eikä lainkaan lounasta.
Puolenpäivän aikaan hän palasi mukanaan niin paljon ayahuascaa ja cawa-kasvin lehtiä, että ne täyttivät
yli 50 litraisen astian. Hän keitteli niitä koko iltapäivän, kunnes jäljellä oli vain litran verran tummaa nestettä.
Sen hän kaatoi vanhaan pulloon jäähtymään, ja ilmoitti että joisimme juoman auringonlaskun aikaan.
Intiaanit vaiensivat kylän koirat kuonokopilla. Minulle kerrottiin, että koirien haukunta saattoi saada
ayahuascaa nauttineen menettämään järkensä. Lasten käskettiin olla metelöimättä, ja auringon mennessä
mailleen pienen yhteisön ylle laskeutui hiljaisuus.
Kun päiväntasaajan lyhyt hämärä vaihtui pimeään, Tomás kaatoi suunnilleen kolmasosan pullon sisällöstä
kelebassiastiaan, jonka hän ojensi minulle. Kaikki intiaanit seurasivat liikkeitäni. Tunsin itseni Sokrateeksi,
joka ottaa myrkyn vastaan ateenalaisten maanmiestensä katsellessa, ja mieleen muistui, että Perun Amazonin
alueella asuvat kansat nimittivät ayahuascaa muun muassa "pikkukuolemaksi". Nielaisin juoman nopeasti.
Se maistui omituiselta ja hieman kitkerältä. Odotin, että Tomás olisi nyt vuorostaan juonut oman osansa,
mutta hän vain sanoi päättäneensä loppujen lopuksi olla nauttimatta juomaa.
Kyläläiset ohjasivat minut makaamaan bambulavitsalle yhteisasumuksensa mahtavan lehväkaton suojaan.
Kotisirkkojen siritystä ja syvältä viidakosta kantautuivia mölyapinoiden huutoja lukuun ottamatta
kylässä oli aivan hiljaista.
Tuijottaessani ylös pimeyteen silmieni eteen ilmestyi hienoisia valoviiruja. Ne muuttuivat kirkkaammiksi ja
monimutkaisemmiksi ja leimahtivat kohta säihkyviin väreihin. Jostain kaukaa kantautui korviini vesiputousta
muistuttava ääni, joka voimistui voimistumistaan, kunnes en kuullut enää mitään muuta.
Vain muutamaa minuuttia aiemmin olin tuntenut itseni pettyneeksi ja varmaksi siitä, ettei ayahuasca
vaikuttaisi minuun mitenkään. Nyt olivat aivoni yhtä ryöppyävän veden kohinaa. Leukani alkoi puutua, ja
turtumus levisi kohti ohimoani.
Valoviirut kirkastuivat yhä ja asettuivat pikkuhiljaa lomittain muodostaen ylleni geometristä lasimaalaus-
mosaiikkia muistuttavan taivaankannen. Hohtava violetti katto laajeni laajenemistaan...
Hetkonen... jätämpä teidän luettavaksi kyseisen kirjan niin saatte selville loput.
ps: taas vei kirja mukanaan. Kirjoitin samaa tahtia kuin luin tuota. Tuossapa onkin sitten ne 2 sivua jonka
jälkeen en lukemista voinut ekalla kerralla lopettaa.
pss: Kirjasta puolet on kuitenkin shamaanimatkojen yksityiskohtaista opastusta jne, mutta ne ohjeet saatte selville vain lukemalla kirjan.