Kun puhun pitoisuuksista, niin tarkoitan käytännössä näitä arvoja:
http://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybin_mushroom (kohta "Dosage")
Ne ovat ilmeisesti kokoelma eri vuosien varrella tehtyjä mittauksia, eli tieto on otettu täältä:
http://www.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms_info4.shtmlPlease note that these do not represent average values for widely sampled populations. Just because a mushroom species has some samples that show high or low concentrations does not mean that all mushrooms of that type have levels matching those in this chart.
Kovin on hajanaista... Nuo ovat kuitenkin niitä harvoja referenssiarvoja, mitä meillä on käytössämme, joten paremman datan puuttuessa täytyy vain uskoa niihin. Semilanceata sisältää 0.98% psilosybiiniä, 0.02% prosenttia psilosiinia ja 0.36% baeokystiiniä. Jos vertaillaan hiukan noiden prosenttiosuuksien suhteita, niin minä ainakin teen sellaisen huomion, että psilosiinin osuus silokeissa on mitätön verrattuna psilosybiiniin ja baeokystiiniin. Sitä itse asiassa tukee muutama käytännön havainto silokeista: 1) Ne eivät menetä juurikaan tehoa kuivauksessa (psilosybiini on suhteellisen stabiili) ja 2) ne eivät kovin paljon sinisty (sinistymisen arvellaan olevan merkki psilosiinin hapettumistuotteista).
Cubensis sisältää 0.63% prosenttia psilosybiiniä, 0.25–0.60% psilosiinia ja 0.02–0.025% baeokystiiniä. Jotain sellaista voisi edellisen kappaleen päätelmien hengessä ja käytännön todisteisiin nojautuen odottaakin, koska cubensis 1) menettää huomattavasti tehoaan kuivauksessa (psilosiini hajoaa epästabiilina) ja 2) cubensis myös sinistyy varsin huomattavasti (hapettumistuotteet). Eli toisin sanoen psilosiiniä pitäisi olla enemmän kuin silokeissa (sinistyy enemmän) ja lisäksi sen määrän pitäisi olla psilosybiinin kanssa samaa luokkaa (tehon lasku). Käytännön tulokset tukevat loogisella tavalla teoriaa, mutta olen avoin vastaväitteille.
Kuten sanoitte, tuosta beokystiinistä on aika vähän tietoa tarjolla. Mädi jo tuossa taisikin linkata tärkeimmän siitä vähästä. Minun (ja Mädin) huomio kiinnittyi tähän:
...but in the book Magic Mushrooms Around the World, author Jochen Gartz reports being aware of a study in which "10 mg of baeocystin were found to be about as psychoactive as a similar amount of psilocybin."
Jos semilanceatassa on tuota baeokystiiniä todellakin se 0,36% ja jos baeokystiini on yhtä psykoaktiivinen kuin psilosybiini, niin sen merkitys psykoaktiivisuuden kannalta voi olla hyvinkin merkittävä.
Lisäksi haluaisin huomauttaa, että semilanceassakin on varmasti ihan järjestään psilosiinia, ennen nauttimistakin, koska keräämisen jälkeen alkaa ymmärtääkseni jo luonnostaan psilosybiinin muutos psilosiiniksi.
Ei muuten ala, ei ilman hapon lisäystä (sitruunamehu). Vähäinen psilosiini vain hajoaa sinisiksi hapettumistuotteiksi.
Ugh.