Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Ajatusmaailma trip killerien takana

Poissa Pehmo

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 209
    • Karma: 11
    • Profiili
Trip killer eli benzot yms. voimakkaat rauhoittavat aineet joilla voidaan lamata psykedeelinen kokemus.

Mitä ajattelette? Onko trip killerien ottaminen hyväksi?
The world is a battleground of good and evil. Be aware. Be good.


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Lainaan itseäni toisesta ketjusta:

Olisikohan trippailun suhteen kuitenkin järkevämpää panostaa sopivan pieneen annokseen, hyvään lähtömielentilaan sekä rauhalliseen ja mukavaan ympäristöön, jolloin kokemuksen "pysäyttämiselle" harvoin tulee edes tarvetta?

Hankalat olotilat ovat usein myös keskeinen ja antoisa osa psykedeelikokemuksia ja jos epäilee tarvitsevansa muita päihteitä niistä selviämiseen, niin olisi suotavaa miettiä kannattaako trippailla ollenkaan tai olisiko pienempi annos parempi varokeino. Omaan korvaan ainakin kuulostaa nurinkuriselta että tuleva kokemus ja/tai oma mielenterveys epäilyttää niin paljon, että siihen pitäisi varautua pillereillä.


Poissa Turjake

    • Viestejä: 40
    • Karma: 1
    • Profiili
Tietysti kannattaa ensin kaikki asiat hoitaa kuntoon ennen matkailua.
Mutta mitä jos kaikesta huolimatta pienelläkin annoksella homma menee pieleen?
Eihän tulevaa psykedeelistä kokemusta voi aivan täysin 100% varmaks tietää, ku jokainen matka on erilainen.


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Turjake: elämässä kokee välillä muutenkin yllättäviä vastoinkäymisiä ja yleensä niistä selviää ilman rauhoittavia kunhan on ennalta tehnyt harkittuja valintoja ja varautunut hetkelliseen epämukavuuteen. Annosten ei myöskään tarvitse aina viedä kunnon tripille asti.


Poissa Turjake

    • Viestejä: 40
    • Karma: 1
    • Profiili
Turjake: elämässä kokee välillä muutenkin yllättäviä vastoinkäymisiä ja yleensä niistä selviää ilman rauhoittavia kunhan on ennalta tehnyt harkittuja valintoja ja varautunut hetkelliseen epämukavuuteen. Annosten ei myöskään tarvitse aina viedä kunnon tripille asti.
Totta. Ja eipä myöskään niillä annoksilla tarvii mitään korkeita leveleitä tavoitella aina. Ihan todella antoisaa voi olla pienemilläkin matkailu.

Vaan pari kertaa on käynyt esim. microttaessa se, et on jäänyt just sopivasti jonnekin psykedelian ja selväpäisyyden rajamaastoon, ja se on kyllä tuntunu ahdistavalta, vaikkei sitä nyt ihan heti ekana uskois.
Annos ei tosiaankaan oo ollut sillon suuri, niinkun ei microttaessa oo tarkotuskaan.



Poissa Pehmo

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 209
    • Karma: 11
    • Profiili
Olisikohan trippailun suhteen kuitenkin järkevämpää panostaa sopivan pieneen annokseen, hyvään lähtömielentilaan sekä rauhalliseen ja mukavaan ympäristöön, jolloin kokemuksen "pysäyttämiselle" harvoin tulee edes tarvetta?

Hankalat olotilat ovat usein myös keskeinen ja antoisa osa psykedeelikokemuksia ja jos epäilee tarvitsevansa muita päihteitä niistä selviämiseen, niin olisi suotavaa miettiä kannattaako trippailla ollenkaan tai olisiko pienempi annos parempi varokeino. Omaan korvaan ainakin kuulostaa nurinkuriselta että tuleva kokemus ja/tai oma mielenterveys epäilyttää niin paljon, että siihen pitäisi varautua pillereillä.

Hyvin pitkälti samaa ajattelen.



Itse ihmettelen miten tripin lamaamisen voi nähdä pelastuksena. Vaikka olen käynyt melko rankoillakin matkoilla ("nightmare trip"), en voisi kuvitella tulevani pelastetuksi yhdestäkään niistä jos nappaisin trip killerin kesken matkan. Ainakin minulle se tuntuisi häviöltä ja itseni pettämiseltä. Valheelta.
Myöskin näiden rankkojen matkojen jälkeen täytyy sanoa ettei niissä ole mitään pelastettavaa. Niiden läpikäyminen juuri sellaisenaan on se kaikkein paras ja minua itseäni palveleva/kasvattava ratkaisu.

Itse ajattelen että trip killerien takana ei seiso mikään muu kuin pelkäävä ego. Jostain muistan kuulleeni että on turhan egoistista leikkiä kovista kieltäytymällä trip killereistä, mutta vahvasti epäilen että tuon ajatuksen takana ainakaan mitään egoistista on. Ehkä rohkeutta ja tahdonvoimaa?
The world is a battleground of good and evil. Be aware. Be good.


Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Kohti pelkoa - asenteella on menty. Kerran kävi kuin Morian kääpiöille, kaivauduin liian syvälle ja herätin jotain uinuvaa. Joskus ajattelen, että trippi olisi pitänyt keskeyttää. Varoitusmerkit ja muurit oli pystytetty ihan aiheesta.


Poissa Turjake

    • Viestejä: 40
    • Karma: 1
    • Profiili
Hyvin pitkälti samaa ajattelen.
Itse ihmettelen miten tripin lamaamisen voi nähdä pelastuksena. Vaikka olen käynyt melko rankoillakin matkoilla ("nightmare trip"), en voisi kuvitella tulevani pelastetuksi yhdestäkään niistä jos nappaisin trip killerin kesken matkan. Ainakin minulle se tuntuisi häviöltä ja itseni pettämiseltä. Valheelta.
Myöskin näiden rankkojen matkojen jälkeen täytyy sanoa ettei niissä ole mitään pelastettavaa. Niiden läpikäyminen juuri sellaisenaan on se kaikkein paras ja minua itseäni palveleva/kasvattava ratkaisu.

Itse ajattelen että trip killerien takana ei seiso mikään muu kuin pelkäävä ego. Jostain muistan kuulleeni että on turhan egoistista leikkiä kovista kieltäytymällä trip killereistä, mutta vahvasti epäilen että tuon ajatuksen takana ainakaan mitään egoistista on. Ehkä rohkeutta ja tahdonvoimaa?
Pehmolta hyvä kirjoitus. Ja oon kuullut ja päätellyt myös, että jos sen pahan matkan menee katkaisemaan, niin se asia voi tulla myöhemmin esiin uudelleen matkatessa. Voi aivan hyvinkin pitää paikkansa.

Kohti pelkoa - asenteella on menty. Kerran kävi kuin Morian kääpiöille, kaivauduin liian syvälle ja herätin jotain uinuvaa. Joskus ajattelen, että trippi olisi pitänyt keskeyttää. Varoitusmerkit ja muurit oli pystytetty ihan aiheesta.
Niin siis löysit jonkun uinuvan asian, joka tuli tietoisuuteen käsiteltäväksi, mutta on voinut silti vaikuttaa elämässä alitajuisesti koko ajan tietämättään?


Poissa Pehmo

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 209
    • Karma: 11
    • Profiili
Hyvin pitkälti samaa ajattelen.
Itse ihmettelen miten tripin lamaamisen voi nähdä pelastuksena. Vaikka olen käynyt melko rankoillakin matkoilla ("nightmare trip"), en voisi kuvitella tulevani pelastetuksi yhdestäkään niistä jos nappaisin trip killerin kesken matkan. Ainakin minulle se tuntuisi häviöltä ja itseni pettämiseltä. Valheelta.
Myöskin näiden rankkojen matkojen jälkeen täytyy sanoa ettei niissä ole mitään pelastettavaa. Niiden läpikäyminen juuri sellaisenaan on se kaikkein paras ja minua itseäni palveleva/kasvattava ratkaisu.

Itse ajattelen että trip killerien takana ei seiso mikään muu kuin pelkäävä ego. Jostain muistan kuulleeni että on turhan egoistista leikkiä kovista kieltäytymällä trip killereistä, mutta vahvasti epäilen että tuon ajatuksen takana ainakaan mitään egoistista on. Ehkä rohkeutta ja tahdonvoimaa?
Pehmolta hyvä kirjoitus. Ja oon kuullut ja päätellyt myös, että jos sen pahan matkan menee katkaisemaan, niin se asia voi tulla myöhemmin esiin uudelleen matkatessa. Voi aivan hyvinkin pitää paikkansa.

Kohti pelkoa - asenteella on menty. Kerran kävi kuin Morian kääpiöille, kaivauduin liian syvälle ja herätin jotain uinuvaa. Joskus ajattelen, että trippi olisi pitänyt keskeyttää. Varoitusmerkit ja muurit oli pystytetty ihan aiheesta.
Niin siis löysit jonkun uinuvan asian, joka tuli tietoisuuteen käsiteltäväksi, mutta on voinut silti vaikuttaa elämässä alitajuisesti koko ajan tietämättään?


Mikäli jotain tällaista on oikeasti tapahtunut, on se hyvin suurella todennäköisyydellä jotain pinnan alla jo ennestään ollutta joka on noussut vain pinnalle asti. Ottaen huomioon ainakin klassisimpien psykedeelien luonteet, olisi outoa että jotain tällaista pääsisi muodostumaan yksistään sen psykedeelin aikaansaamana.

Joskus näitä kauhutarinoita lukiessa on herännyt kysymys voikohan ego itsessään luoda jonkinlaisia pelkotiloja ja harhoja riittävän vahvojen egoa hajoittavien trippien jälkeen. Koska ainakin juuri pahojen trippien jälkeinen pelko (pelko trippejä kohtaan) on melko usein raportoitu lopputulos. Ja joka voi suojata egoa sen jälkeen yllättävänkin hyvin jos ei uskalleta enään tripata. Tämä toimisi siis egon vahvana suojautumis/selviytymis keinona.
Ego voi siis luoda ainakin pelkoa, niin voisiko se luoda jotain muutakin?

Kuitenkin jos jotain tällaista pääsee käymään niin en uskoisi trippistopperien silloinkaan mitään todellista pelastusta tekevän. Ja jos miettii asiaa toisin päin, täytyy huomioida myös se mitä trippistopperit ja muut aineet tälle piilevälle asialle voisi tehdä.

Ja mitä tapahtuisi jos tällaista uinuvaa asiaa ei tuoda pinnalle asti, ja se pääsisi vaikuttamaan sinuun alitajuisesti läpi elämän?

Tässä kohtaan kuitenkin hyvä muistuttaa miksi ja miten fiksut annokset vie pitemmälle.
The world is a battleground of good and evil. Be aware. Be good.


Poissa Rainbow

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Voisiko Enteogeeni avata tätä yhtään?

Kohti pelkoa - asenteella on menty. Kerran kävi kuin Morian kääpiöille, kaivauduin liian syvälle ja herätin jotain uinuvaa. Joskus ajattelen, että trippi olisi pitänyt keskeyttää. Varoitusmerkit ja muurit oli pystytetty ihan aiheesta.


Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Todellisia tapahtumia, joilla tosiaan on ollut vaikutusta elämään. Morian kääpiöthän herättivät ahneuksissaan Durinin Turman. Minulla ei ollut apunani Gandalfia, kun Balrog ilmestyi. Unohtuneita yksityiskohtia, joiden muistiin palautuminen ei ollut kovinkaan hyödyllistä. Vertaisin unohdusta tulehduksen aiheuttajan kapselointiin, kun muuta keinoa ei ole. Se mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava. Varsinaista ratkaisua ei ole, lähinnä yritän hyväksyä. Ensimmäinen huono trippi oli yllätys, koska aiemmat kokemukset olivat olleet hyvinkin eheyttäviä ja elämänlaatua parantavia. Sieniin kannattaa suhtautua kunnioituksella.


Poissa Turjake

    • Viestejä: 40
    • Karma: 1
    • Profiili
Mikäli jotain tällaista on oikeasti tapahtunut, on se hyvin suurella todennäköisyydellä jotain pinnan alla jo ennestään ollutta joka on noussut vain pinnalle asti. Ottaen huomioon ainakin klassisimpien psykedeelien luonteet, olisi outoa että jotain tällaista pääsisi muodostumaan yksistään sen psykedeelin aikaansaamana.

Joskus näitä kauhutarinoita lukiessa on herännyt kysymys voikohan ego itsessään luoda jonkinlaisia pelkotiloja ja harhoja riittävän vahvojen egoa hajoittavien trippien jälkeen. Koska ainakin juuri pahojen trippien jälkeinen pelko (pelko trippejä kohtaan) on melko usein raportoitu lopputulos. Ja joka voi suojata egoa sen jälkeen yllättävänkin hyvin jos ei uskalleta enään tripata. Tämä toimisi siis egon vahvana suojautumis/selviytymis keinona.
Ego voi siis luoda ainakin pelkoa, niin voisiko se luoda jotain muutakin?

Kuitenkin jos jotain tällaista pääsee käymään niin en uskoisi trippistopperien silloinkaan mitään todellista pelastusta tekevän. Ja jos miettii asiaa toisin päin, täytyy huomioida myös se mitä trippistopperit ja muut aineet tälle piilevälle asialle voisi tehdä.

Ja mitä tapahtuisi jos tällaista uinuvaa asiaa ei tuoda pinnalle asti, ja se pääsisi vaikuttamaan sinuun alitajuisesti läpi elämän?

Tässä kohtaan kuitenkin hyvä muistuttaa miksi ja miten fiksut annokset vie pitemmälle.
Niin, siis lyhyesti varmaan näin;
- Älä keskeytä matkaa lääkkeillä tms.
- Jos et oo valmis menemään syville vesille, ota vähemmän.
- Matka loppuu aikanaan, vaikka voi tuntua aivan älyttömän ikuisuudelta.
Eikä tuon kai pitäisi olla teknisesti mahdollistakaan, koska vaikuttavat aineet elimistössä hajoaa epäaktiiviseksi ja poistuu myöhemmin elimistöstä.
Ja psilosiinihan ei vahingoita aivosoluja tms.


Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Niin, siis lyhyesti varmaan näin;
- Älä keskeytä matkaa lääkkeillä tms.
- Jos et oo valmis menemään syville vesille, ota vähemmän.
- Matka loppuu aikanaan, vaikka voi tuntua aivan älyttömän ikuisuudelta.
Eikä tuon kai pitäisi olla teknisesti mahdollistakaan, koska vaikuttavat aineet elimistössä hajoaa epäaktiiviseksi ja poistuu myöhemmin elimistöstä.
Ja psilosiinihan ei vahingoita aivosoluja tms.

Ei vahingoita aivosoluja eikä mitään muitakaan soluja. Eikä sinänsä luo mitään, mitä mielessä ei olisi jo ennestään. Ajatukset ja näkemykset yhdistyvät uusilla tavoilla eli siinä mielessä kokemuksen jälkeen voi olla eri henkilö. Sama tietysti pätee kaikkeen muuhunkin, mitä teemme. Jos opettelen uuden kielen, olen eri ihminen kuin ennen.


Poissa Turjake

    • Viestejä: 40
    • Karma: 1
    • Profiili
Ei vahingoita aivosoluja eikä mitään muitakaan soluja. Eikä sinänsä luo mitään, mitä mielessä ei olisi jo ennestään. Ajatukset ja näkemykset yhdistyvät uusilla tavoilla eli siinä mielessä kokemuksen jälkeen voi olla eri henkilö. Sama tietysti pätee kaikkeen muuhunkin, mitä teemme. Jos opettelen uuden kielen, olen eri ihminen kuin ennen.
Sillon joskus kun viimeksi tuli matkailtua, niin heräsi just näitä unohdettuja muistoja, mitkä oli todella tapahtunut joskus.
Eräälläkin matkalla kävi juuri näin, et heräsi yks tukahdettu muisto. Ja annos oli sen verran suuri, että siinä oli aika täysin sienien vietävänä. Ja jos matka olisi kääntynyt pahaksi, niin se ois ollu menoa.
Eipä kuitenkaan käynyt niin. Mulla on jääny ne varsinaiset pahat matkat kokematta.


Poissa Andalusian Dawg

    • Viestejä: 22
    • Karma: -2
  • Ota silmä käteen, ja katso
    • Profiili
Ihmiset, jotka eivät ole käyttäneet psykedeelejä ja bentsodiatsepiineja samanaikaisesti, usein olettavat, että bentsodiatsepiinit keskeyttävät tripin.

Ajatusmaailma "trip killereiden" takana on suoraan sanottuna siis naiivius.

Osasyy näiden olettamusten synnylle ja pinttyneisyydelle on se, että hoitosuosituksiin on kirjattu mahdolliseksi toimenpiteeksi potilaan rauhoittaminen bentsodiatsepiineilla. Mutta jos hoitohenkilökunnan todella täytyy keskeyttää trippi, käytetään epätyypillisiä antipsykootteja. Tämä on siinäkin tapauksessa paras vaihtoehto, mikäli potilas on nauttinut pitkävaikutteisia fenetyyliamiinipohjaisia psykedeelejä, jolloin vasokonstriktion aiheuttamat haitat ovat mahdollisia.

Antipsykootit ovat vastavaikuttajia samoille reseptoreille, joiden välityksellä psykedeelit tuottavat pääasialliset vaikutuksensa. Bentsodiatsepiinit vaikuttavat aivan eri mekanismin kautta. Niiden aikaansaama GABAergisen toiminnan tehostuminen ei kykene rajoittamaan etuaivokuoren pyramidaalisissa soluissa psykedeelien käytön seurauksena tapahtuvaa myrskyämistä.

Bentsot korkeintaan vievät terävimmän kulman pois ja samalla latistavat ajattelua, joten trippi ei ole samalla tavoin introspektiivinen kuin se muutoin olisi. Se voi silti olla vavahduttava. Ne myös (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) heikentävät muistia, joten kaikki sisältö tripiltä ei myöskään välttämättä ole "integroitavissa". Se voi silti olla terapeuttinen kokemus.

Minusta bentsoissa trippailu on ihan legitti tapa kouluttaa mieltä, ja ehkä hiljalleen hivuttautua sisään psykedeeliseen kokemukseen. Saattaisin suositella pientä (2-5 mg) annosta diatsepaamia pahasti ahdistuneelle, joka haluaa ottaa psykedeelejä, mutta jota ajatus kokemuksesta pelottaa.