Puuttumatta ihmisten kokemuksiin ja siitä keskustelemiseen, musta tuntuu, että tässä ketjussa on aika paljon mutuilua.
Tarkentaisin, että sienten kohdalla puhutaan kannoista (strain), eikä lajikkeista. Lisäksi olisi syytä kertoa etenkin annostuksista puhuttaessa, mistä sienilajista on kyse. Suomestakin löytyy lopulta melko monta psilosybiiniä sisältävää lajia.
Tämän foorumin tarkoitus on kuitenkin muun muassa jakaa luotettavaa tietoa ja epäilemättä tämäkin ketju kyllä herättää mielenkiintoa. Kokemus on osoittanut, että harmillisen harva etsii useammasta lähteestä tietoa ja vielä harvempi viitsi vaikkapa nyt sitten englanninkielistä tekstiä alkaa tavaamaan. Suomeksi ei juuri tietoa tai edes keskustelua löydy tämän foorumin ulkopuolelta.
Toivoisin, ettei esimerkiksi tämän ketjun lukijoille syntyisi suotta vääriä mielikuvia asioista.
Ihan hyvä pointti. Jos ylläpito näkee tämän tärkeänä, voisi asiasta, kuten oikeista termeistä, laatia ohjeistuksen, joka roikkuisi tuossa keskustelujen alkupäässä. Jos tällainen ohjeistus on jossain, olen pahoillani, multa se on mennyt ohi.
Toisaalta on tärkeää, että myös muut kuin skarpeimmat sanankäyttäjät voivat kertoa kokemuksistaan. Jos ilmaisu ei mene merkittävällä tavalla pieleen, esimerkiksi niin että se voisi tahattomasti inspiroida toisia tekemään jotakin terveydelle haitallista, onko jokaista termiä tarpeen viilata?
Jos foorumin tarkoitus on tarjota luotettavaa tietoa, voiko se samaan aikaan olla vertaistuellinen ja perustua vapaudelle jakaa omia kokemuksiaan? Mun mielestä joo, mutta silloin on tärkeää muistaa että jokainen kertoo nimenomaan omista kokemuksistaan. Sitten on olemassa jotain yleispätevämpiä asioita, kuten mistä sieniä voi löytää.
Mutuiluksi tää homma tuntuu menevän väkisinkin usein. Ei ole mitään tiettyä vakioannosta per laji tai taulukkoa, jonka mukaan voisi laskea itselle sopivan annoksen. Sen sijaan voi just kertoa, mitä itse on käyttänyt ja miten se on itselle sopinut. Jos joku apinoi toisia sokeasti tai hakee tietoa vain yhdestä lähteestä, se on lähtökohtaisesti hänen omalla vastuullaan.
Olet oikeassa siinä, että onhan sillä väliä, mitä lajia ottaa. Jos jollekulle on tästä tiedosta hyötyä, niin itse otin psilocybe pajateros -tryffeleitä.