Voisin oman lusikkani uittaa soppaan. Eipä tuohon ylläolevaan lisättävää ole, eli juurikin noin myös meikän mielestä. Mutta jos tarkastelee sitä mikä on huono kokemus tai bad trip ylipäätään. Mulla on niitä ollut monenlaisia ja erottelen ne karkeasti kahteen kategoriaan. Suurin osa johtunee juuri tuosta huonosta set & settinginstä. Se kuningasidea mahdollisesti muiden päihteiden höystämänä täräyttää pikku silokkiteet keskellä yötä. Tai vaikka lievempänä, vähemmän typeränä ideana ns. adhoc reissailu vähän turhan isoilla annoksilla. "Kappas, lapset lähteekin mummulaan yllättäen, käytämpä tilanteen hyväksi. Onhan tässä ollu vähän kaikenlaista MUTTA.." tjsp.
Toisenlaiset huonot reissut, joita en itse pidä huonoina, vaan sanotaanko haasteellisina tai opettavaisina. Sukelluksena oman psyykkeen syövereihin, myös sinne synkemmälle puolle. Ne mahdollisesti johtuvat jostain asioista mitä tulisi käsitellä. Näitä voi olla vaikka ja mitä toki. Itse koen että nämä ovat ehkä enemmän aloittelevien matkailijoiden ongelma. Itse tiedostamatta se pää vaan on joissain asioissa hartioita myöten hanurissa ja sieni kun alkaa läksyttämään siinä ei aina karttakeppiä säästellä. Joku täältä jossain joskus sanoikin jollekkin aloittelijalle jotain ekan reissun niistä mahdollisista riskeistä (ja pääteehän se toki muihinki reissuihin) että "Ehkä korkeintaan harmistut kun huomaatkin olevasi mulkku."
Sitten on näitä matkoja tuhannen kuoleman ja merkityksettömän elämän helvetteihin, tyhjiöihin ja ties mihin jotka johtuu mielestäni todnäk. molemmista. Sekä huonosta set & settingistä, että omista ongelmista. Tosin tuohon Set:iinhän toki kuuluu se että on myös henkisesti sopivassa tilassa, elämäntilanteessa jne. Sen verran haastan tuota Set:n määritelmää, tai oikeastaan en määritelmää vaan sen noudattamista, että jos on valmis kohtaamaan niitä omia demoneja ja käsittelemään ikäviäkin asioita, voi sieni toimia siinä oikein hyvänä katalyyttinä. Näin mulla ainakin, vaikka eipä tuota tietysti voi varsinaisesti suositella. Tai tuollasilla matkoilla voisi olla luotettava opas (tai tämä utopinen psykedeelipsykoterapeutti) mukana. Reissuja on joskus niin vaikea analysoida omin avuin. Dennis McKennaa löyhästi lainaten sienestä: "It is what it is and you just go with it" tjsp.
Paljon siis lopulta riippuu matkojen tavoitteista. Myös annostus. Jos tässä nyt suosituksia voi tai saa heittää niin vaihtasin tosiaan Trip Stopperin (tai minkä vaan tripkillerin) luotettavaan, asiaan vihkiytyneeseen oppaaseen johon tosiaan luotat ja jonka tunnet hyvin. Jos fyysinen läsnäolo ei ole mahdollista, voi kokeilla vaikka ns. puhelinoptiota. Sovit jonkun kanssa että lähet matkalle ja että onko mahdollista soittaa jos tulee semmosia haasteita matkan aikana mistä ei itse koe selviänsä. Jos se ajatus siitä että tuollainen optio on, voi rauhottaa haasteellisessa tilanteessa riittävästi. Tokikaan kaikilla ei tuollaista henkilöä tai ystävää vain yksinkertaisesti ole olemassa. Toki jos noita tripkillereitä on saatavilla, voi se tehdä saman pelkällä olemassa olollaan ja mahdollisuudella semmonen napata.
Sanon vielä sen omasta puolestani että eipä yksikään matka, oli se haasteellinen tai ei, varsinaisesti kaduta. Aina sieltä jotain tarttuu mukaan. Joskus tosiaan läsähtää karttakeppi kynsille ja lujaa, mutta useimmiten se on juuri siitä syystä että kaivaa ihan itse sitä verta nenästään.
EDIT: editoin sen tuhat kertaa viestiä. Esikatselua voisi ehkä harkita ensi kerralla.
EDIT2: tuo "että jos on valmis kohtaamaan niitä omia demoneja ja käsittelemään ikäviäkin asioita" meinaa siis oikeastaan vähän neutraalimmin sanottuna: on valmis antautumaan kokemukselle, tuli vastaan mitä tahansa. Joskus kuvittelee olevansa valmis ja huomaakin että eipä ollutkaan. Joskus taas pystyy todellakin surffailemaan tai kellumaan virran mukana ottamatta yhtään vetoa vastavirtaan, vaikka virta välissä kuohuis koskeksi. Ne on niitä parhaita kokemuksia.