Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Reunuskirjoheltan tunnistuspyynnöt (KUVAA MYÖS ITIÖLASKEUMA)


Poissa råskog

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Onko?



Poissa Sienifriikki

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Arvon asiantuntijoilta kommenttia..?


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Sienifriikki, ovat mielestäni reunuskirjohelttoja. Tuo pienempi harmaampi yksilö kädessäsi on mahdollisesti oliivikirjoheltta. Onnittelut löydöistä!


Poissa Sienifriikki

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitos vastauksesta Velho. Toivoinkin sinulta kommenttia :) Olen ollut varovaisen toiveikas näiden suhteen.

Toivoisin vielä muiltakin "vanhoilta parroilta" kommentteja. Arvostaisin kovasti, jos joku muukin foorumin aktiiveista kuten Lion´s Mane tai Arvalis kertoisi mielipiteensä...


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili

Poissa Sienifriikki

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Ette kai te nyt kiusaa aloittelevaa sienestäjää? :) En edes tiennyt, että oliivikirjohelttoja voisi olla löydettävissä täältä Suomesta. Oletteko itse törmänneet vai kuinka uskallatte ehdottaa moista?


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili
Ette kai te nyt kiusaa aloittelevaa sienestäjää? :) En edes tiennyt, että oliivikirjohelttoja voisi olla löydettävissä täältä Suomesta. Oletteko itse törmänneet vai kuinka uskallatte ehdottaa moista?

Olen löytänyt satoja yksilöitä. Eivät olleet aktiivisia tosin.


Poissa Sienifriikki

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Ahaa :) Nopealla vilkaisulla Shroomeryyn sain käsityksen, että ovat aktiivisia. Täytyy katsoa tarkkaan kun noita molempia kasvuu samalla alueella.


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili
Ahaa :) Nopealla vilkaisulla Shroomeryyn sain käsityksen, että ovat aktiivisia. Täytyy katsoa tarkkaan kun noita molempia kasvuu samalla alueella.

Ovat aktiivisia tietyissä osissa palloa, mutta ei joka osassa, näin olen ymmärtänyt.


Poissa mmaa

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili

Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Ahaa :) Nopealla vilkaisulla Shroomeryyn sain käsityksen, että ovat aktiivisia. Täytyy katsoa tarkkaan kun noita molempia kasvuu samalla alueella.
Ovat aktiivisia tietyissä osissa palloa, mutta ei joka osassa, näin olen ymmärtänyt.
Ohenojan ja kumppaneiden mittausten mukaan yksi itiöemä kolmesta sisälsi psilosybiiniä 0,005%. Tämä on käsittääkseni ainoa lähde joka on koskaan väittänyt P. olivaceuksen sisältävän psilosybiiniä; Gartz muistaakseni koitti varmistaa löydöstä, tuloksetta. Luultavasti se viisari on vaan värähtänyt jostain muusta syystä ja näyte ei oikeasti sisältänyt psilosybiiniä.

Onko oikeita?
On ne oikeita siinä mielessä, että ne on reaalisia, tarkasteltavissa olevia kohteita, mutta ei kyllä lähelläkään lajityypillisiä reunuskirjohelttoja.

"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili
Workman kirjoitti Shroomeryssa seuraavanlaisesti:

I'd say that is P. olivaceus.  Macroscopically it is correct and on some of the spore images, I think I can make out the rough edge.  Unfortunately, the PNW and Northern Europe specimens appear to be inactive.  The only active version with obvious bluing that I have seen is the Georgia collection (Confirmed with cultivation).  Active collections might be restricted to warmer climates.
https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/16341578/fpart/2/vc/1#16341578


Poissa Sienifriikki

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Mahtavaa kun te Gurut jaatte täällä tietämystänne. Arvostan suuresti!

Luulen muuten löytäneeni tänään taas muutaman reunuskirjoheltan. En kehtaa laittaa kuvia tunnistettavaksi ennen kuin näen printit, koska luulen osaavani nyt erottaa printtien perusteella toisistaan nurmi- ja reunuskirjoheltan. Enkä siis halua laittaa tänne nurmikirjohelttojen kuvia ja nolata itseäni teidän viisaiden edessä :) Ilman printtiä en voi sanoa, että erottaisin noita toisistaan, koska niiden ulkonäkö vaihtelee sen verran paljon.

Täytyy muuten sanoa, että kun näin ensimmäistä kertaa reunuskirjoheltan printin, niin tuli vähän samanlainen ahaa-elämys, kuin silloin kun löysin ensimmäisen silokkini. Ennen sitä näki monissa sienissä silokin piirteitä, mutta sen jälkeen on ollut lähes itsestäänselvää mikä on silokki ja mikä ei...

Ja edellä mainittuun liittyen, olisiko jollain teistä hyviä kuvia suomalaisten sienten printeistä? Mielestäni joko tänne tai itse reunuskirjoheltta-aiheeseen olisi hyvä saada kuvat printeistä vierekkäin. Ainakin reunus- ja nurmikirjoheltan printit, mutta miksipä ei myös oliivikirjoheltan. Auttaisi varmasti monia tunnistuksen tekemisessä.

Kiitos jo etukäteen!


Poissa Sienifriikki

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
    • Profiili
Tuossa kuvat eilen löytämistäni kavereista. Printin perusteella uskaltaisin olla sitä mieltä, että ainakin tuo yksi on reunuskirjoheltta (musta printti on ensimmäisessä kuvassa oikealla olevan sienen jättämä). Toisesta en ole varma... Voisikohan sekin olla samaa sorttia, vaikka printti ei ole yhtä tumma? Onko mahdollista, että itiöemä on jo pudottanut suuren osan itiöistään? Tuota kolmatta pienempää kaveria veikkaisin nyt sitten oliivikirjoheltaksi... On näitä kyllä vaikea erottaa toisistaan :/ Mitä sanovat viisaat?